پول نفت فرهنگ مفت خوری را توسعه می دهد، کمبودهای کردستان زیاد است

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در پنجمین جلسه شورای اداری استان کردستان، اظهارداشت: ما دولتی ها یادگرفته ایم که تنها سر وقت سر کار برویم و حقوق خود را دریافت کنیم و همین مسئله باعث شده کشور در زمینه های بسیاری به ویژه توسعه اقتصادی عقب بماند.

پول نفت فرهنگ مفت خوری را توسعه می دهد، کمبودهای کردستان زیاد است

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر دولت تنها به فکر استخراج و فروش نفت برای تامین منابع خود بوده، اضافه نمود: پول نفت می آید و در دولت هزینه می گردد و چیزی از آن باقی نمی مانند اما تنها فرهنگ مفت خوری را در کشور توسعه می دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در سطح کشور تحصیل می نمایند و از این نظر رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده ایم، اما در زمینه به کار گیری آنها با مشکل روبرو هستیم چون بخشی از رشته تحصیلی این دانشجویان با اکوسیستم و فعالیت های کشور همخوانی ندارد و مورد احتیاج نیست.

ستاری یادآور شد: در رتبه فراوری مهندس نیز رتبه پنجم جهان را داریم اما زمانی که یک کارخانه مانند فولاد و یا سیمان را احداث می کنیم یک نفر در کشور وجود ندارد که با ایجاد این کارخانه ها مدرک وی همخوانی داشته باشد و به کار آِد.

وی اعلام کرد: اما زمانی که در رابطه با صنعت فرش صحبت می کنیم با وجود اینکه چندین مرتبه تا آستانه نابودی پیش رفت اما با توجه به علایق و هنری که در ایرانیان در این حوزه وجود داشته بازهم سرپا شده و اکنون پس از صادرات مواد نفتی بیشترین صادرات را در این حوزه داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه گفت: در این چند سال تنها با پول دولت دانشجو تربیت نموده ایم فارغ از اینکه پس از فارغ التحصیلی آنها با ایجاد بومی سازی و بهره گیری از آنها چون رشته های آنان با فعالیت ها و چشم اندازهای کشور همخوانی نداشته نتوانسته ایم از دانش آنها بهره ببریم.

ستاری اظهارداشت: باید به دنبال تغییر و تحول در نگاه به مرزهای علم و دانش باشیم و تا زمانی که این حوزه را وارد اقتصاد کشور نکنیم نمی توانیم به دنبال توسعه باشیم.

وی اضافه نمود: دانشگاه و کسانی که در حوزه خدمت به مردم در دولت کار می نمایند تا زمانی که حقوق خود را از دولت دریافت نمایند، نمی توانند به مسائل جامعه رسیدگی نمایند و تنها راه ورود به اقتصادی شدن فناوری سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کشوری نیروی انسانی ما را از نظر خلاقیت و استعداد ندارد و در این زمینه در رتبه دوم یا سوم جهان قرار داریم اما بیشتر نخبگان ما در خارج از مرزهای کشور به کار گرفته شده اند.

ستاری یادآور شد: در چند سال گذشته با توجه به تغییر نگرش دولت به بهره گیری از نیروی جوانان مستعد حدود هزار نفر از نخبگان کشور که در نقاط مختف جهان در حال فعالیت بوده اند را به کشور بازگردانده ایم و از ظرفیت و پتانسیل آنها استفاده می کنیم.

وی اعلام کرد: ما در دولت فقط می توانیم زیرساخت ها را ایجاد کنیم و مسائل استان کردستان فقط با دانش، عقل و نیروی انسانی خود استان حل می گردد و با سرمایه گذاری بر روی جوانان زمینه های توسعه فراهم می گردد اما باید به این نکته نیز توجه کرد که دولت نباید وارد بیزینس شرکت ها گردد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه گفت: کردستان در حوزه های گردشگری، IT و گیاهان دارویی ظرفیت های بسیار خوبی دارد که توسط جوانان قابل پیاده سازی است و تنها باید به آنان اعتماد کرد.

ستاری از پارک های علم و فناوری به عنوان حلقه ارتباطی میان دانشگاه، جامعه و صنعت نام برد و با تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه، اظهارداشت: زمانی ایده ها تجاری سازی می گردد که بخش خصوصی روی آن سرمایه گذاری کند.

وی اضافه نمود: ما در صورتی در فناوری های نوین برنده خواهیم بود که ورود بخش خصوصی را تسهیل و آنان را تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پارک های علم و فناوری را در صورت موفقیت دارای ارزش اضافه نموده فراوان مطرح نمود و ادامه داد: فراوریات دانش بنیان درآمد آفرین هستند و جوانان در این شرکت ها می توانند درآمدهای میلیاردی فراوری نمایند.

ستاری عدم صنعتی بودن استان را از جهاتی به نفع استان دانست و یادآور شد: تعدادی از استان های صنعتی هم اکنون با مسائل فراوان زیست محیطی و آب درگیر هستند و جوانان این دیار باید با تکیه بر فناوری های دانش بنیان جلو این معضلات را گرفته و از فراوریات دانش بنیان برای ایجاد شغل و درآمد استفاده نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2829

به "پول نفت فرهنگ مفت خوری را توسعه می دهد، کمبودهای کردستان زیاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول نفت فرهنگ مفت خوری را توسعه می دهد، کمبودهای کردستان زیاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید