ملک زاده: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ضمانت اجرا ندارد

به گزارش بلاگ پو، یک پژوهشگر ارشد حوزه دریای خزر به عنوان منتقد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: این کنوانسیون علاوه بر ابهامات دارای اشکالاتی نیز هست.

ملک زاده: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ضمانت اجرا ندارد

به گزارش خبرنگاران، سعید ملک زاده در نشست تحلیل کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که عصر روز دوشنبه از سوی انجمن علمی دانشگاه علوم قضایی با همراهی دفتر همکاری های بین المللی این دانشگاه برگزار شده بود. با اعتقاد بر این که معین حدود اجرا شده بین برخی از کشورهای ساحلی دریای خزر بر خلاف رژیم حقوقی موجود و علی رغم مخالفت ایران اجرا شده و این کشورها و با معین بستر و زیر بستر در حال استفاده از منابع این دریا هستند، اظهار کرد: در این کنوانسیون خط مبدأ و معین حدود تعیین نشده، حال سوال این است که با توجه به این امر این کنوانسیون چه مزیت و سودی را برای ایران دارد و با توجه به این نقیصه چه ضرورتی وجود داشته که این کنوانسیون به امضاء برسد؟

وی هم چنین با اعتقاد بر این که یکی از مهمترین ایرادات وارده به کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نبود ضمانت اجرایی در آن است، گفت: مثلا در این کنوانسیون آمده که پنج کشور ساحلی خزر حق ندارند که سواحل خود را در اختیار کشور دیگری به منظور استفاده بر علیه یکی از کشورهای ساحلی دریای خزر قرار دهد ولی در این زمینه هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد. از دیگر سو در این کنوانسیون صلاحیت دیوان بین المللی لاهه برای رسیدگی به اختلافات مورد پذیرش قرار نگرفته و هیچ مرجع بین المللی دیگری نیز در این زمینه به رسمیت شناخته نشده است.

وی با بیان این که دریاچه کاسپین یا دریاچه خزر از عهد باستان متعلق به ایران بوده و قدیمی ترین قرارداد بین ایران و شوروی در بحث خزر مربوط به 1732 است گفت: در قرارداد ترکمانچای به جز محدودیت نظامی محدودیت دیگری برای ایران جهت بهره برداری از دریای خزر وجود نداشته است و خللی در اصل بهره برداری مشترک دو کشور از این دریا ایجاد نشده بود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت استفاده مشترک، مساوی و مشاع از منابع دریای خزر با تاکید بر این که ایران باید در این چهارچوب بر روی سهم 50 درصدی خود از این دریاچه پافشاری کند ابراز عقیده کرد: ما باید از به کار بردن معین رژیم حقوقی دریای خزر خودداری کنیم؛ چراکه اکنون این دریاچه از رژیم حقوقی برخوردار است و از دیگر سو باید از برداشت یک طرفه برخی از کشورها از منابع این دریا جلوگیری کنیم. باید کوشش گردد که یک نهاد منطقه ای جهت همکاری، هماهنگی، سیاستگذاری و بهره برداری مشاع و مشترک از منابع دریای خزر نسبت به سهم 50 درصدی ایران از این دریاچه و سهم 50 درصدی دیگر کشورهای این منطقه ایجاد گردد.

وی با بیان این که باید کشورهای این منطقه جهت غیرنظامی کردن سواحل دریای خزر کوشش نمایند و از تردد کشتی های بیگانه در این منطقه جلوگیری نمایند، گفت: من از مقامات کشورمان می خواهم که در کتب درسی و در نقشه های ایران تمام دریاچه خزر را ترسیم نمایند نه قسمتی از آن را.

این پژوهشگر ارشد حوزه دریای خزر در بخشی از صحبت های خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در آنالیز این کنوانسیون مواظب باشید که قراردادهایی چون ترکمانچای، گلستان و مسائلی مانند جدا شدن بحرین و افغانستان از ایران تکرار نگردد؛ چراکه شما وظیفه دارید از حقوق ملت ایران و حاکمیت ملی ایران به صورت کامل حفاظت کنید.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2325

به "ملک زاده: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ضمانت اجرا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملک زاده: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ضمانت اجرا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید