توضیحاتی درباره کنسرت خواننده پاپ تُرک، با ارشاد اختلاف نداریم

به گزارش بلاگ پو، مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش درباره برگزاری کنسرت الیاس یالتین تاش (خواننده ترکیه ای) در کیش گفت: درباره این کنسرت نهایت سخت گیری و ارزیابی جوانب کار انجام گردیده و تمام نهادهای نظارتی درباره آن به توافق و اجماع رسیدند.

توضیحاتی درباره کنسرت خواننده پاپ تُرک، با ارشاد اختلاف نداریم

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش کنسرت یک خواننده پاپ تُرک در کیش برگزار گردید، دفتر موسیقی برای اجرای این خواننده در تهران مجوزی صادر نکرد اما با توجه به تفویض اختیار صدور مجوز برگزاری کنسرت به سازمان مناطق آزاد؛ کیش کنسرت الیاس یالتین تاش را برگزار کرد.

از مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش درباره این کنسرت پرسیده شد و او پاسخ داد: درباره این کنسرت نهایت سخت گیری و ارزیابی جوانب کار انجام گردیده است و تمام نهادهای نظارتی درباره آن به توافق و اجماع رسیدند. منطقه آزاد، راسا و بدون هماهنگی با دیگر نهادها اقدامی نکرده است. برای این کار توجیهات مختلفی هم وجود داشت که پیامدهای رضایت بخش هم داشت و باعث افزایش گردشگر هم شد و در عین حال بدون حاشیه برگزار گردید.

مسعود رهبری که در نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کیش 30 مردادماه در خانه موسیقی سخن می گفت، افزود: هر درخواستی به ما ارسال گردد فرآیند خود را به طور طبیعی طی می نماید، به شکل پیش فرض قرار نیست کسی حذف گردد یا به عمد به او مجوز داده گردد.

مدیرهنری سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه برگزاری این کنسرت ممکن است نشان دهنده اختلاف سیاست های منطقه آزاد کیش و وزارت ارشاد و همچنین ناهماهنگی میان آن ها باشد، اظهار کرد: اختلافی در میان نیست. مکان برگزاری یکی از مولفه ها برای تصمیم گیری است. در برگزاری یک رویداد هنری ممکن است در نقطه ای از کشور ملاحظاتی وجود داشته باشد که جمع بندی مقامات مسوول بر این باشد که در آنجا برگزار نگردد. این موضوع ناشی از تفاوت های اقلیمی و منطقه ای است.

در این نشست حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، داریوش پیرنیاکان و هومان اسعدی به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری، حمید هادی (دبیر جشنواره) و مسعود رهبری (مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش) به ارائه شرحاتی درباره جشنواره موسیقی کیش پرداختند و پاسخگوی پرسش خبرنگاران بودند.

در ابتدا حمیدرضا نوربخش درباره این جشنواره گفت: جشنواره موسیق کیش اتفاق میمون و مبارکی است. جشنواره ها باعث می شوند ظرفتی های مختلف موسیقایی شناخته شوند و به عرصه بیایند. امیدوارم بگردد از این اتفاقات حمایت کرد؛ به از ویژه نسل جوان که با چالش های کوچک و بزرگ روبرو هستند.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی در کیش اتفاق افتاده و سازمان منطقه آزاد کیش نیز حمایت های خوبی انجام داده است.

سپس مسعود رهبری گفت: امیدوارم بتوانیم به لطف خدا و اتکا به تجارب اتفاق خوبی را در کیش رقم بزنیم. کیش دارای ظرفیت ها و قابلیت های زیادی در عرصه هنر است. به واسطه موقعیت استراتژیک و بسترهای عمومی مناطق آزاد، ماموریت های این مناطق و اقبالی که از نظر گردشگران داخلی و خارجی وجود دارد و اینکه کیش محل رفت وآمد چهره های سرشناس فرهنگ و هنر است، می توان رویدادهای مهم و موثری را در آنجا رقم زد.

مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: تا به حال کنسرت های متعددی در زمینه موسیقی پاپ برگزار گردیده است، در حال حاضر این جشنواری روی موسیقی سنتی و ایرانی تمرکز دارد که در کیش سابقه نداشته است.

در ادامه این نشست حمید هادی با بیان اینکه موسیقی زبان مشترکی برای درک مفاهیم است، گفت: همه بر این باوریم تاریخ یک کشور را در آواز و نغمات دلنشینش می توان یافت.

این خواننده بیان نمود: در چند سال اخیر نمونه موسیقی هایی که در کیش برگزار گردیده، موسیقی پاپ بوده یا موسیقی هایی که جدیت ندارند. ما ارکستر سنتی مجلسی کیش مهر و ارکستر کرال سنایی را از کیش وندان (شهروندان کیش) تشکیل دادیم و در بسیاری از رویدادها از آن ها استفاده می کنیم.

دبیر نخستین جشنواره موسیقی کیش اظهار کرد: این جشنواره با هدف دوری از جشنواره های موازی رقم خواهد خورد. محورهای جشنواره گسترش فرهنگ وهنر ناب ایران زمین در باب صیانت فرهنگی وارتقای موسیقی فاخر وکشف استعدادهای هنری جوانان است و ارتقای سطح کیفی و رشد ارزش های معنوی، کشف استعدادهای درخشان، ابلاغ پیام صلح و مهرورزی ایران، ترغیب نسل جوان به هنر فاخر و متعهد، برگزاری کارگاه های موسیقی، معرفی کیش و خلیج فارس با بهره گیری از موسیقی را دنیا خواهد نمود.

او با بیان اینکه جشنواره در دو بخش برگزار می گردد، شرح داد: بخش اول بر مبنای گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی رقابتی برگزار می گردد، بخش دوم که به فراوری اثر مرتبط است با محورهای توصیف جزیره، خلیج فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه ها و آواهای لالایی ایران زمین برگزار می گردد.

هادی گفت: فراخوان این رویداد از اول شهریورماه در سایت art.kish.ir قرار می گیرد. مهلت ارسال آثار تا خاتمه آذرماه خواهد بود. اختتامیه جشنواره موسیقی کیش نیز در بهمن ماه برگزار خواهد شد و اوایل بهمن گروه های برگزیده را اعلام خواهیم کرد و دو شب اجرا خواهیم داشت. ما احتمالا جشنواره را پیش از دهم بهمن برگزار خواهیم کرد، در این زمینه خاطرجمع شدیم این رویداد با جشنواره موسیقی فجر تلاقی پیدا نکند. ما بهمن ماه بیشترین تعداد گردشگر را در کیش داریم.

در این میان نوربخش درباره اجراهای کوتاه این جشنواره شرح داد: قصد این جشنواره فراوری اثر است.

داریوش پیرنیاکان نیز در این زمینه گفت: تصمیم بر این شد که این جشنواره را به شکل مفصل برگزار نکنیم تا آزمونی باشد. در این رویداد یک بخش تدارک دیده گردیده و امکان دارد در سال های بعد بخش های دیگری نیز به آن اضافه گردد.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره موسیقی کیش تاکید نمود: درست است برای برگزاری یک جشنواره دو روز، زمان کمی است اما این دوره نخست این رویداد و آزمونی برای محک زدن است.

در ادامه هادی شرح داد که رتبه اول تا سوم گروه نوازی به ترتیب 10، 8 و 5 میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. دیگر بخش های نیز به غیر از لالایی خوانی نیز به همین ترتیب است اما در بخش لالایی خوانی نفرات اول تا سوم به ترتیب 5، 3 و 2 میلیون تومان جایزه خواهند گرفت.

او بیان نمود که متقاضیان بخش آهنگسازی می توانند به سلیقه خودشان از اشعار جشنواره شعر و سرود کیش که روی سایت جشنواره موسیقی کیش نیز قرار گرفته، استفاده نمایند.

هادی همچنین گفت که آثاری در این رویداد مد نظر خواهند بود که به شکل آلبوم منتشر نگردیده باشند و فراوری سال جاری باشند.

هومان اسعدی نیز در این نشست بیان نمود: جشنواره های متعددی در کشور برگزار می گردد که فکر کنم تعداد آن ها به 60، 70 جشنواره می رسد. برخی از آن ها کارهای موازی انجام می دهند و بهتر است تجمیع شوند. در جشنواره موسیقی جوان ما به دلیل گستردگی امکان گروه نوازی نداریم و تمرکزمان روی تک نوازی و تک خوانی است.

او ادامه داد: کیش شاید به دلیل موقعیتش منطقه مناسبی برای جشنواره آیینی و نواحی موسیقی ایران باشد و این جشنواره شاید بتواند ابعاد بین المللی پیدا کند.

سپس رهبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره بودجه جشنواره موسیقی کیش گفت: مناطق آزاد در ابتدای سال بودجه ای را پیش بینی مینمایند که در دبیرخانه مناطق آزاد نیز تصویب می گردد. برای این جشنواره ردیف بودجه بدون اسپانسر در نظر گرفته ایم.

رهبری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقایسه کنسرت خواننده پاپ ترک و برگزاری این جشنواره بیان نمود: اتفاقاتی که در کیش رخ می دهد. بخشی از اتفاقات را بخش خصوصی رقم می زند. یعنی منطقه آزاد غیر از صدور مجوز و اجاره دادن سالن، کار دیگری انجام نمی دهد. اگر کیفیت و جذابیت کارهای بخش خصوصی بیشتر است، ما امیدواریم این اتفاق بیفتد و بخش خصوصی آنقدر در حوزه موسیقی در مناطق آزاد آنقدر قوی شوند که کارهای ما در کنارشان دیده نگردد.

او همچنین درباره دیگر فعالیت های هنری در کیش بیان نمود: ما تا چند روز آینده نیز جشنواره فیلم کوتاه موج کیش را داریم که هفته آینده طی یک نشست خبری درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد. این در حالی است که آثار سینمایی گروه هنر و تجربه نیز در کیش به نمایش در می آید کما اینکه از دو هفته پیش اکران فیلم های خارجی را نیز شروع کردیم.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 829

به "توضیحاتی درباره کنسرت خواننده پاپ تُرک، با ارشاد اختلاف نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحاتی درباره کنسرت خواننده پاپ تُرک، با ارشاد اختلاف نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید