کاشت کلزا می تواند راه چاره کمبود روغن باشد، محصولی که برداشت آن قدم در جهت کاهش وابستگی است

به گزارش بلاگ پو، هرچند کشت کلزا در یک شب نمی تواند همه مسائل کمبود روغن را رفع نماید، اما احتمالا در دراز مدت چاره کار است.

کاشت کلزا می تواند راه چاره کمبود روغن باشد، محصولی که برداشت آن قدم در جهت کاهش وابستگی است

به گزارش خبرنگار از ، ابتدا که نگاهم به دشتی از گیاهان زرد رنگ افتاد گمان بردم گُل هایی هستند که تنها ویژگی آن ها زیبایی باشد، اما وقتی نزدیک تر شدم احساس کردم بیشتر از آنکه به گل ها شبیه باشند، به گندم شباهت دارند.

گیاهانی زرد رنگ که گویی خورشید از نور طلایی خود در آنان قرار داده تا از روی زمین نور رزق و روزی بتابانند. هزاران هکتار از اراضی خوزستان حالا به زیر کشت گیاه با ارزش کلزا می رود، شهرستان شوش از جمله شهرستان های استان در غرب است که کشاورزان در چرخش کاشاری یا تناوب زراعی به کاشتن کلزا روی آورده اند. این شهرستان با فاصله زیاد از شهرستان های بهبهان، دزفول و شوشتر در جایگاه نخست تولید دانه های روغنی کلزا قرار گرفته است.

کاشت گیاه کلزا که بیشتر از نیم آن را روغن تشکیل می دهد، می تواند راه چاره مناسبی برای قطع وابستگی گسترده در کشور به روغن خام باشد.

سید عبدالرضا سیداحمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیشتر گفته بود که انتظار می رود امسال بیش از 120 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستان خریداری گردد، البته آن را منوط به استمرار شرایط آب و هوایی دانسته بود. حالا به سراغ این سازمان رفته ایم تا پرس و جو کنیم که چقدر به این هدف دست یافته اند؟

خدا رحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه همه شواهد نشان می دهد که برداشت کلزا امسال نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کند، گفت: در سال زراعی 99-1400 کشت کلزا در اراضی کشاورزی استان 70 هزار هکتار است که معادل 120 هزار تن دانه روغنی کلزا از این زمین ها برداشت می گردد و امسال نسبت به سال پیش هم سطح زیر کشت پیشرفته و بیش از 50 درصد بالا رفته است.

او با ذکر این نکته که استان خوزستان بیش از یک سوم کشت کلزا در کشور را به خود اختصاص داده، افزود: فصل برداشت کشت های پاییزه در استان خوزستان با گیاه کلزا آغاز شده که یکی از کالا های اساسی و کشت های استراتژیک است که اگرچه آماری در خصوص تاثیر آن بر کاهش واردات روغن خام نداریم، اما برای برطرف وابستگی روغن خام به کشور های دیگر نیاز شدیدی به آن داریم که بهترین تناوب را برای کشت گندم (پس از کشت کلزا می تواند 20 تا 25 رصد افزایش در واحد سطح) و سایر کشت ها خواهد داشت.

به گفته امیری زاده کشاورزان از کشت گندم راضی هستند، زیرا جزو کشت های قراردادی است و هم اکنون شرکت های بخش خصوصی با کشاورزان قرارداد منعقد می کنند که تا حدودی کمک کننده است. ضمن آنکه 40 تا 45 درصد دانه کلزا را روغن تشکیل می دهد و مابقی آن کنجاله که دامداران خریداری می کنند و از این جهت کاملابه صرفه و راضی کننده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان قیمت هر کیلو دانه کلزا را 110 هزار ریال نام کرد و بیان داشت: کوشش می کنیم خوزستان رتبه نخست تولید این محصول را به دست آورد، زیرا بذر و کود مورد نیاز کشاورزان هم تهیه شده و برنامه ریزی های لازم برای یک برداشت پر قدرت و خوب و با کیفیت صورت پذیرفته است.

این مقام مسئول در خاتمه اظهار کرد: بیش از 90 درصد کشت ما آبی بوده و با توجه به کم بودن میزان بارندگی در پاییز، اما به علت هماهنگی های اجرا شده با سازمان آب و برق خوزستان در زمینه آبکمک هیچ مسئله ای وجود نخواهد داشت.

بر اساس گفته های مدیریت سازمان جهاد کشاورزی این نهاد دولتی توانسته تا حد زیادی به اهداف خود در زمینه برداشت دانه روغنی کلزا دست یابد، حالا حتی بسکمک از کشاورزان هم از کشت این گیاه راضی هستند و رضایت دارند، اگرچه معتقدند مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد که باید برطرف گردد.

مرتضی کریمی یکی از کشاورزان اهل شهرستان شوش که نزدبک به 20 هکتار زمین خود را به سطح زیر کشت کلزا برده است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: علی رغم کم آبی و بارش های اندک باران در سال 1399 و اوایل 1400، اما کشت ها نسبت به پارسال بهتر هستند، قیمت گیاه کلزا هم 2 برابر شده که آن را برای کشاورز به صرفه می کند؛ تنها معایب کاشت این محصول در خصوص قیمت بالای کود و سم است و نسبت به پارسال 3 برابر شده.

تورج نوروزی معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کلزا از خانواده گیاهان ریشه عمیق است و با توجه با اینکه در سطح استان کشت گندم به صورت گسترده انجام می گردد و ریشه افشان هستند، بنابراین؛ کلزا می تواند کمک زیادی در حل مشکل تناوب زراعی استان نماید.

او با بیان اینکه قطعا قرار گرفتن کلزا پس از کشت گندم در تناوب زراعی مناسب است، افزود: کاشت این گیاه هم برای احیای خاک و هم استفاده از منابعی که در خاک وجود دارد سازگار بوده و با توجه به نوع ریشه کلزا که منطقه خاصی از خاک را تغذیه می کنند کمک موثری در افزایش تولید دارد، همچنین گیاه کلزا در چرخش کاشاری برای کنترل بهتر علف های هرز، آفات و بیماری های مختص گندم کمک می کند.

نوروزی بیان داشت: خوزستان یکی از مناطقی است که عمده تولید گندم را بر عهده دارد و حفظ و افزایش این تولید هم برای ما مهم است که کشت کلزا یکی از راه های رسیدن به تناوب پایدار در تولید گندم هست، سطح کشت این گیاه پر روغن هم در حال رشد بوده و در کوششیم تا به جایگاه خوبی به لحاظ سطح زیر کشت کلزا در کشور برسیم.

کمبود روغن خوراکی در کشور که از آبان ماه پارسال آغاز شد و همچنان هم از تب کمبود آن کاسته نشده، به علت وابستگی کشورمان به موارد اولیه روغن خام به کشور های دیگر است؛ شرایط تحریم و ممنوعیت ورود مواد غذایی مزید بر علت شده و موجب گشته تا این کالای اساسی برای خانوار های ایرانی دست نیافتنی گردد یا برای خرید آن مردم به صف های طولانی روی بیاورند که زیبنده نیست؛ بنابراین هم اکنون بهترین راه برای کاهش این وابستگی، راه اندازی کارخانجات روغن کشی و افزایش سطح زیر کشت محصولاتی است که بازده مناسبی برای تولید دانه های روغنی دارند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

ن

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 53398

به "کاشت کلزا می تواند راه چاره کمبود روغن باشد، محصولی که برداشت آن قدم در جهت کاهش وابستگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت کلزا می تواند راه چاره کمبود روغن باشد، محصولی که برداشت آن قدم در جهت کاهش وابستگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید