چرا نمایش خانگی حیاط خلوت پولشویی مفسدین شده است؟

به گزارش بلاگ پو، باید پرسید چه اشکالاتی در ساختارهای نظارتی وزارت ارشاد وجود داشته که حوزه فیلم سازی و سریال سازی را تبدیل به اهداف محبوب مفسدان اقتصادی کرده است؟ وزارت ارشاد چه نظارتی بر ورود این پول های کثیف به عرصه فرهنگ داشته است؟

چرا نمایش خانگی حیاط خلوت پولشویی مفسدین شده است؟

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران: اوایل سال 1395 بود که شبکه نمایش خانگی محصولی باکیفیت را به مخاطبانش معرفی کرد: شهرزاد؛ سریال تاریخی جذابی که روز به روز به تعداد تماشاگرانش افزوده می شد و رکوردهای شبکه نمایش خانگی را یکی پس از دیگری می شکست. شهرزاد را می توان پدیده فرهنگی سال 1395 نامید. از یک سو اقبال طیف های مخاطبان به این اثر و از سوی دیگر نظر مساعد منتقدان سینما و تلویزیون، شهرزاد را تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین محصولات فرهنگی سال کرده بود. پوسترهای شهرزاد در همه جای شهر دیده می شد، مطبوعات و مجلات مصاحبه های رنگارنگی با بازیگران سریال انجام می دادند، هشتگ های مختلفی برای حمایت از شهرزاد و نقد عملکرد سریال های ضعیف صداوسیما ترند شد و حتی سالن های سینما به اکران قسمت های سریال شهرزاد می پرداختند.

اما شیرینی این اتفاق فرهنگی، دیری نپایید: در میانه راه انتشار شهرزاد، سرمایه گذار اصلی این سریال به اتهام شراکت در اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان و پولشویی، تحت تعقیب قرار گرفت. اخبار غیررسمی حکایت از این داشت که پرمخاطب ترین سریال سال، با پول کثیف ساخته شده است. مردم به شبکه های اجتماعی بازیگران و عوامل سریال حمله کردند و عدم پاسخ گویی عوامل، باعث شکل دریافت پویش نه به شهرزاد در شبکه های اجتماعی شد.

اعتراضات مردم علیه ساخته شدن سریال محبوبشان با پول های کثیف، ریشه در مسائل چند سال اخیر کشور نیز داشت. در سال های پایانی دهه 80 و آغازین دهه 90، به یک باره نام هایی ناآشنا وارد عرصه فرهنگ کشور شده و به عنوان سرمایه گذار به تولید فیلم پرداخته بودند. مشهورترین این نام ها، بابک زنجانی بود؛ فردی که 3 سال پیش از آغاز سریال شهرزاد دستگیر شده بود و پیش از آن، سرمایه گذار و تهیه کننده چند فیلم سینمای ایران بود.

در واقع بخشی از اعتراض مخاطبان به این بود که چرا وزارت ارشاد که متولی رسمی تولیدات نمایشی در سینما و شبکه نمایش خانگی بوده است، نظارتی بر ورود پول های کثیف به این عرصه های فرهنگی نداشته است؛ آن هم در شرایطی که تعیین شده بود، عرصه تولیدات نمایشی از اهداف محبوب مفسدان مالی کشور است.

مسائل مالی سریال شهرزاد، در خصوص برخی دیگر از آثار شبکه ی نمایش خانگی چون ماه تی تی و شاهگوش نیز تکرار شد و در کنار امامی، چهره هایی چون حسین هدایتی، احسان دلاویز و محمدهادی رضوی که از سرمایه گذاران شبکه نمایش خانگی بودند، دستگیر و در دادگاه محکوم شناخته شدند.

برخورد دستگاه قضایی کشور با این مفسدان مالی، شایان تقدیر است؛ اما امروز که بحث تغییر مرجع صدور مجوز بر سریال های شبکه نمایش خانگی به صورت جدی مطرح شده است، باید پرسید چه اشکالاتی در ساختارهای نظارتی وزارت ارشاد وجود داشته که حوزه فیلم سازی و سریال سازی را تبدیل به اهداف محبوب مفسدان مالی کرده است؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نظارتی بر ورود این پول های کثیف به عرصه فرهنگ داشته است؟ اقدامات پیش گیرانه این دستگاه برای تکرار نشدن این سناریو چه بوده است و آیا اصلا چنین اقدامات و تدابیری وجود داشته است؟ چرا علیرغم تجربه های تلخ قبلی، چنین بی توجهی مهمی در خصوص سریالی با این ابعاد اجرا شده است؟

امید است این تغییر در مرجع صدور مجوز سریال های نمایش خانگی موجب از بین رفتن ضعف های جدی و موثر پیش گفته شود و فضای سریال سازی در این حوزه را به سوی شفافیت هر چه بیشتر سوق دهد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30580

به "چرا نمایش خانگی حیاط خلوت پولشویی مفسدین شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نمایش خانگی حیاط خلوت پولشویی مفسدین شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید