پاسخ پزشک ایرانی مقیم آمریکا به نگرانی ها در خصوص عوارض واکسن کرونا

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران : پزشک متخصص ایرانی مقیم آمریکا با تأکید بر اینکه محققان ایرانی توان فراوری واکسن کرونا را دارند، پیشنهاد داد هم زمان با کوشش محققان توانمند کشورمان برای فراوری واکسن ایمن و مؤثر، از واکسن های فراوری و تائید شده در جهان استفاده گردد تا زمانی که واکسن ایرانی به مقدار لازم برای واکسیناسیون جمعیت در دسترس قرار گیرد.

پاسخ پزشک ایرانی مقیم آمریکا به نگرانی ها در خصوص عوارض واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر رضا مرادی، متخصص داخلی و رزیدنت سال آخر چشم پزشکی در سانفرانسیسکوی آمریکا در گفت وگو با ایسنا در خصوص واکسن کرونا، اظهار کرد: هم اکنون واکسن های زیادی در فازهای مختلف کار آزمایی بالینی (Clinical trial) هستند و واکسن ایرانی نیز اخیراً وارد فاز اول کار آزمایی بالینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از واکسن های کرونا در دنیا فاز سوم کار آزمایی بالینی را تمام نموده اند، به این معنی که در فاز سوم، ایمنی و اثربخشی این واکسن ها تائید شده است ، اضافه نمود: البته ایمنی و اثربخشی بیشتر واکسن ها برای مدت کوتاهی بعد از تزریق آنالیز شده، به طوری که معمولاً 2 تا 3 ماه بعد از تزریق آخرین دوز واکسن، شرایط بیماران را آنالیز نموده اند، اما خوشبختانه در خصوص واکسن هایی که نتایج آنالیز ها منتشرشده، این اثربخشی ثابت شده و واکسن ها عارضه جدی نداشته اند ازجمله واکسن های فراوریی شرکت های فایزر-بایوتک، مدرنا و آسترازنکا.

این پزشک متخصص با بیان اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا ایمنی و اثربخشی این واکسن ها را برای استفاده اضطراری تائید نموده است، توضیح داد: استفاده اضطراری واکسن به این دلیل است که داده های مربوط به اثربخشی واکسن بر روی افراد برای بازه کوتاهی در دسترس است، یعنی داوطلبان در مدت 2 تا 3 ماه بعد از تزریق آخرین دوز آنالیز شده اند، درحالی که برای تائید نهایی احتیاج است این واکسن ها برای مدت طولانی تری آنالیز شوند تا ببینند آیا عوارضی به جای می گذارد یا خیر.

استفاده اضطراری از واکسن های کرونا در شرایط بحرانی پاندمی کرونا

وی با یادآوری اینکه با توجه به شرایط بحرانی پاندمی کرونا اجازه استفاده اضطراری از واکسن هایی که فاز سوم کار آزمایی بالینی را با پیروزیت طی کردند داده شده است، گفت: پیش بینی می گردد بعدازاینکه داده های مربوط به اثرات بلندمدت این واکسن ها منتشر شد، مجوز استفاده نهایی نیز صادر گردد که احتمالاً در فصل بهار خواهد بود.

تا چه اندازه می توان به نتایج واکسن های کرونا مطمئن بود؟

رزیدنت سال آخر چشم پزشکی در سانفرانسیسکوی آمریکا در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه می توان به نتایج واکسن های کرونا مطمئن بود، گفت: این واکسن ها توسط شرکت های معتبر و نهادهای تحقیقاتی شناخته شده فراوریشده اند و نتایج تحقیقات آن ها توسط یک گروه سوم بی طرف آنالیز می گردد، و درعین حال همه چیز به صورت شفاف مطرح شده، در قالب مقالات علمی منتشرشده و جلسات نقد و آنالیز به صورت زنده در سراسر دنیا پخش شده است.

وی به شفافیت حداکثری در خصوص تحقیقات واکسن های فراوریشده اشاره و تأکید کرد: در خصوص تحقیقات مربوط به این واکسن ها جای کمترین شبهه ای وجود ندارد، اگرچه باید در نظر داشت که مسلماً این واکسن ها هم مثل هر داروی دیگری بدون نقص نیستند و ممکن است اشکالاتی داشته باشند.

این پزشک متخصص توضیح داد: ممکن است در فرایند واکسیناسیون جمعیت با واکسن های فراوریشده اشکالاتی پیدا گردد و حتی استفاده از آن ها در آینده قطع گردد، ولی درحالی که حاضر می دانیم که این واکسن ها ایمن و مؤثر هستند.

پاسخ به نگرانی ها در خصوص عوارض واکسن کرونا

وی با اشاره به اینکه افراد بسیاری در خصوص عوارض واکسن سؤال می پرسند و نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد، شرح داد: این نگرانی ها درست است ولی باید دید عوارض دارو و واکسن چقدر است. همه مادران ایرانی به خاطر دارند وقتی نوزاد را برای واکسیناسیون می برند ممکن است بعضی نوزادان تب نمایند و حتی این تب منجر به تشنج گردد که باید نوزاد را به بیمارستان ببرند و درمان نمایند. پس واکسن هایی که برای نوزادان استفاده می کنیم هم عوارضی دارند اما آیا مادران به خاطر تب ناشی از واکسن، عوارض خطر ابتلای فرزندشان به سرخک و سرخجه و فلج اطفال و ... را می پذیرند؟

دکتر مرادی با تأکید بر اینکه عوارضی مثل تب ناشی از واکسیناسیون را می توان کنترل کرد تا فرد در آینده در مقابل بیماری ایمن باشد، ادامه داد: در خصوص کرونا هم همین طور است و قطعاً واکسن ها بدون عارضه نیستند، اما عوارضی که از این واکسن ها گزارش شده موقت و گذرا است ؛ مثلاً تعداد اندکی از افراد بوده اند که سابقه حساسیت های شدید و شوک های آنافیلاکسی داشتند، وقتی این افراد واکسن را تزریق کردند به خاطر ماده ای که داخل واکسن است دچار واکنش شدید شدند که بلافاصله در مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند و باحال خوب مرخص شدند، ازجمله یک پزشک ایرانی که واکسن مدرنا را تزریق کرد و دچار تپش قلب شد اما بلافاصله با دریافت داروهای ضد حساسیت خوب شد و در حال حاضر نیز در سلامت کامل است.

وی به عارضه فلج بلز که قسمتی از صورت دچار فلج می گردد نیز اشاره و توضیح داد: تا به امروز تعداد و شیوع بروز فلج بلز در کسانی که واکسن تزریق نموده اند باکسانی که واکسن نزده اند یکسان بوده اند؛ مثلاً اگر یک میلیون نفر را آنالیز کنید ممکن است سالانه 20 نفر دچار فلج بلز شوند، درحالی که اگر یک میلیون نفر را واکسینه کردید و تعداد فلج بلز در آن ها تغییر محسوسی نکرد نمی توانید بگویید این عارضه مربوط به واکسن است، بلکه درواقع فرایند طبیعی زندگی بشر است که این بیماری ها در آن ها دیده می گردد.

این پزشک ایرانی مقیم آمریکا ادامه داد: ممکن است از بین جمعیت یک میلیون نفری تعدادی دچار سکته یا بیماری های دیگر شوند و این روال طبیعی زندگی بشر است که نمی توانیم هر بیماری را به واکسن ارتباط دهیم، این درحالی که است که عوارضی که از واکسن کرونا گزارش شده بسیار خفیف بوده و همه افراد حالشان خوب است.

وی بابیان اینکه تا به امروز بیش از 12 میلیون نفر واکسن کرونا را در سراسر دنیا تزریق نموده اند و هر روز به تعداد افرادی که واکسن تزریق می نمایند اضافه می گردد، اضافه نمود: اگر عوارض واکسن شدید بود نظام های سلامت و رسانه ها در همه کشورها این عوارض را گزارش می کردند؛ از عربستان، بحرین، کویت و سایر کشورهای منطقه تا کشورهای اروپایی مثل انگلستان، آلمان، سوئیس و اسلواکی و کشورهای آمریکایی مثل مکزیک، کانادا و آمریکا همه درحالی که واکسیناسیون هستند. مسلماً اگر عارضه شدیدی اتفاق می افتد از دید پزشکان، محققان و رسانه ها پنهان نمی ماند.

گروه های در اولویت تزریق واکسن کرونا

رزیدنت سال آخر چشم پزشکی در سانفرانسیسکوی آمریکا با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا در همه دنیا به صورت اختیاری است و اجباری نیست ، شرح داد: درحال حاضر که فراوری و عرضه واکسن محدود است، بنابراین فعلاً تزریق واکسن اولویت گذاری شده و افراد به ترتیب اولویت می توانند واکسن را تزریق نمایند. در بیشتر کشورهای دنیا اولویت با کارکنان سلامت، ساکنان خانه های سالمندان، افراد سالمند و بیماران زمینه ای است و پس ازآن کسانی که در مشاغل پرخطر هستند و با افراد زیادی در تماس هستند مثل معلمان، مربیان مهدکودک، کسانی که در سوپرمارکت کار می نمایند، رانندگان اتوبوس و مشاغل خدماتی دیگر و درنهایت افراد سالم جوان در انتهای لیست قرار می گیرند.

وی بار دیگر با تأکید بر اینکه هیچ کسی مجبور به تزریق واکسن کرونا نیست، گفت: بر این اساس، زمانی که واکسن در دسترس عموم قرار گیرد هر فردی با انتخاب خودش می تواند نسبت به تزریق واکسن اقدام کند.

این متخصص داخلی پیرامون ایمنی واکسن کرونا نیز اظهار کرد: در خصوص ایمنی بعد از تزریق واکسن کرونا هنوز داده ها کامل نیست، چراکه داده ها 3 تا 4 ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن آنالیز شدند و بیشتر مطالعات نشان داد واکسن ها حداقل در زمانی که آنالیز کردند هم ایمنی آنتی بادی و هم سلولی ایجاد می نماید و این ایمنی پایدار است.

ایمنی افراد پس از تزریق واکسن و ابتلا به کرونا

وی با تصریح بر اینکه باید منتظر ماند تا نتایج مطالعات در خصوص ایمنی ایجادشده از واکسن به روز گردد، یادآور شد: افرادی که در مطالعات بالینی واکسن کرونا شرکت نموده اند دائماً پایش می شوند و بعد از 6 ماه تا یک سال می توان نتایج بهتری در خصوص عوارض واکسن و ایمنی ایجادشده به دست آورد، ولی فعلاً چیزی که می دانیم این است که در زمانی که افراد آنالیز شده اند از ایمنی خوبی پس از تزریق واکسن برخوردار بودند.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه بعد از ابتلا به بیماری معمولاً سطح ایمنی بدن افراد مبتلا افت پیدا می نماید، اما این طور نیست که کاملاً از بین برود، اضافه نمود: بر این اساس توصیه می نمایند کسانی که قبلاً به کرونا مبتلا شده اند نیز، 3 ماه بعد از ابتلا کماکان واکسن بزنند، چون باعث می گردد ایمنی قوی تری در بدنشان شکل گیرد و اگر در آینده به این ویروس مبتلا شدند مقاومت بهتری داشته باشند .

این پزشک متخصص با بیان اینکه خوشبختانه مقدار زیادی از واکسن کرونا توسط شرکت مختلف ازجمله فایزر، مدرنا، بایون تک و آکسفورد درحالی که فراوری است، گفت: روی هم رفته بیش از 5 میلیارد دوز واکسن کرونا در سال 2021 از سوی این شرکت ها فراوری خواهد شد، ضمن اینکه، شرکت های دیگری نیز درحالی که اضافه شدن به این چرخه و فراوری واکسن هستند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه در سال 2021 بیشتر از جمعیت روی زمین دوز واکسن کرونا فراوری گردد، گفت: اگر همه این واکسن ها ازجمله واکسن های چینی، روسی و ایرانی پیروز باشند و به بازار عرضه شوند می توان به واکسیناسیون بخش زیادی از جمعیت دنیا بیشتر امیدوار بود.

واکسن ایرانی تا تائید نهایی زمان می برد

رزیدنت سال آخر چشم پزشکی در سانفرانسیسکوی آمریکا همچنین به واکسن ایرانی اشاره و اظهار کرد: واکسن ایرانی در فاز اول کار آزمایی بالینی است و تا تائید نهایی زمان می برد، چراکه همان طور که از اسمش پیداست در مرحله کارآزمایی است و هیچ کارآزمایی را نمی توان تا زمانی که به اتمام برسد پیروز در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه بعضی واکسن های کرونا ازجمله واکسن استرالیایی در میانه راه کار آزمایی به دلیل مسائلی که ایجاد شد متوقف شدند ، توضیح داد: ممکن است کار آزمایی واکسن ایرانی نیز در مراحلی از تحقیق به مشکل بخورد و به تعویق بیفتد یا فرایند آنالیز به کلی شکست بخورد، برای همین متخصصان و پزشکان توصیه می نمایند این دو راستا را باید هم زمان طی کرد. یعنی هم واکسن بسازیم و هم واکسن بخریم.

کشور ما امکان فراوری واکسن کرونا را دارد

دکتر مرادی با تأکید بر اینکه کشور ما امکان فراوری واکسن کرونا را دارد، گفت: ضمن اینکه محققان توانمند کشورمان برای فراوری واکسن ایمن و مؤثر کوشش می نمایند، پیشنهاد می گردد از واکسن های فراوری و تائید شده در دنیا برای واکسیناسیون بخشی از جمعیت استفاده گردد تا زمانی که واکسن ایرانی به مقدار لازم در دسترس قرار گیرد.

این پزشک ایرانی مقیم آمریکا با اشاره به اینکه بر اساس صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص واردات دارو بعید است مسئله ای برای تهیه واکسن های مورد تائید دنیا وجود داشته باشد، اظهار داشت: تحریم ها داروها را هدف قرار نداده اگرچه ممکن است راستا انتقال پول با مشکل روبرو گردد، ولی با کوشش بیشتر می گردد مسائل را رفع کرد و این موضوع نباید مانعی برای واردات واکسن به کشور باشد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41460

به "پاسخ پزشک ایرانی مقیم آمریکا به نگرانی ها در خصوص عوارض واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ پزشک ایرانی مقیم آمریکا به نگرانی ها در خصوص عوارض واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید