می خواهم احمقانه رفتار نکنم!

به گزارش بلاگ پو، هرکسی در طول زندگی ممکن است دچار برداشت و یا رفتار اشتباهی بشود و حتی گاهی براساس قضاوت اشتباه خود، دست به کارهایی احمقانه بزند؛ کارهایی که بعدها به خاطر انجامشان خود را سرزنش کند. چه کار می توان کرد که کم تر به دام برداشت، قضاوت و رفتار نادرست ویا احمقانه بیفتیم؟

می خواهم احمقانه رفتار نکنم!

برخی از کارشناسان، می گویند با رعایت چند قاعده در زندگی، می توانیم تا حدودی خود را از دچار شدن به این حالت ها حمایت کنیم. در این جا، به طور مختصر، شش قاعده برای رفتار هوشمندانه و پرهیز از افتادن به دام نادانی معرفی می گردد: بیش از حد دنبال جلب توجه دیگران نباشیم، در کمال گرایی حد نگه داریم، خیلی به حرف مردم درباره خودمان اهمیت ندهیم، وقتی پیروز نمی شویم، شکست را بپذیریم، از پرخاشگری و کینه توزی بپرهیزیم و فکر نکنیم 100 درصد درست فکر نموده ایم.

  • زیادی دنبال جلب توجه نرویم

آدم های عاقل و باهوش، درک می نمایند که چه وقت دیگران دنبال جلب توجه آن ها هستند و کوشش می نمایند به هر شکل که شده نگاه آن ها را به سمت خود بکشانند. شده با حرف های غلوآمیز، یا وسایل گران بهایشان یا.... درست است که قضاوت دیگران درباره ما مهم است و خوب است کاری کنیم که بقیه نگاهی مثبت به ما داشته باشند؛ اما حواسمان باشد که زیاده روی در این کار نتیجه عکس می دهد و به زیان ما تمام می گردد.

  • خیلی کمال گرا نباشیم

یادمان باشد که تقریباً هیچ چیز این جهان خیلی کامل و بی عیب و نقص نیست و حتی به نظر برخی ها بروز نقص ها و اشتباه ها، از جاذبه های زندگی است. آن چه ما باید بدان اهمیت بدهیم رؤیاهایمان است و کوشش برای تحقق آن ها. البته این کار را هم باید به صورتی انجام دهیم که بقیه، مخصوصاً دور وبری هایمان اذیت نشوند.

  • حرف مردم درباره ما، اصل نباشد

این تصور غلطی است که برخی هایمان دچارش می شویم و فکر می کنیم ما در مرکز جهانیم و باید به هر چیزی که مردم، به ویژه درباره ما می گویند کاملاً توجه کنیم. هرکسی دغدغه ها و زندگی خود را دارد و بیش تر آدم ها، حتی وقتی به لباس یا رفتار ما اهمیت می دهند و چیزی درباره آن می گویند، معمولاً چند ساعت بعد هیچ چیزی از آن به یاد ندارند.

  • شکست را بپذیریم

وقتی پیروز نمی شویم و به تعبیر دیگر شکست می خوریم، اگر همان وقت شکست را بپذیریم، در همان موقعیت می مانیم و در این صورت می توانیم از شکست درس بگیریم و کاری کنیم که شکست باعث قوی تر شدن ما بگردد. اگر درست با موضوع برخورد کنیم می توانیم به راه های دیگر برای پیروزی و پیروزیت فکر کنیم و فرصت های تازه ای به دست بیاوریم. مهم این است که از شکست نهراسیم و ناامید نشویم، بلکه با آنالیز دلایل ناکامی، به کوششمان ادامه بدهیم.

  • پرخاشگر و کینه توز نباشیم

مطالعات متخصصان نشان داده است که هوش افراد کینه توز و دعوایی به تدریج از رشد بازمی ماند و معمولاً این دسته از افراد، آدم هایی می شوند که نسبت به آن چه می توانستند باشند، از هوش کم تری برخوردارند.

  • ما همواره درست فکر نمی کنیم

از نشانه های آدم های باهوش و عاقل این است که سعی می نمایند هر رویداد یا موضوعی را از جنبه های گوناگون مورد آنالیز قرار دهند و احتمال اشتباه کردن را در خصوص خودشان منتفی نمی دانند. معمولاً کسانی که با اعتماد به نفس خیلی زیاد تصور می نمایند که همواره درست می اندیشند و درست تصمیم می گیرند، در معرض پر و بال دادن به نادانی در وجود خود هستند. از چارلز داروین نقل شده که در بسیاری موارد، نادانی بیش تر به آدم احساس اطمینان می دهد تا دانش و معرفت.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4621

به "می خواهم احمقانه رفتار نکنم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می خواهم احمقانه رفتار نکنم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید