مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020

به گزارش بلاگ پو، وان پلاس اخیرا از گوشی میان رده خود با نام وان پلاس نورد رونمایی کرد. یکی از بهترین گوشی های بازار که کاربران با بودجه متوسط می توانند از قابلیت های خوب آن بهره مند شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب به مقایسه دوربین این محصول با یکی دیگر از میان رده های قدرتمند بازار یعنی آیفون SE 2020 بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک از آن ها می توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020

وان پلاس گوشی های سری وان پلاس 8 را با امکانات بسیار خوب اما قیمت بالا معرفی کرد. از آن جایی که در سال 2020 بسیاری از کاربران به گوشی های ارزان قیمت تمایل پیدا کردند، این شرکت تصمیم گرفت میان رده ای را با نام وان پلاس نورد راهی بازار کند که از اینترنت 5G پشتیبانی نموده و قابلیت های خوبی نیز دارد.

اپل اما کمی قبل تر از نسل دوم گوشی آیفون SE رونمایی کرد. میان رده کوچکی که در بطن خود، قابلیت های بسیار زیادی دارد که از جمله این قابلیت ها می توان به پردازنده A13، سیستم عامل iOS با امکان بروزرسانی حداقل 4 سال و 3 گیگابایت رم اشاره نمود که آن را از لحاظ سرعت و قدرت، هم تراز با پرچم دارهای اندرویدی قرار می دهد.

هر دوی این محصولات از دوربین قدرتمندی بهره می برند اما یکی از تفاوت های عمده آن ها نیز دقیقا در همین بخش خلاصه می گردد. جایی که نماینده وان پلاس به 4 دوربین و نماینده اپل هم تنها به یک دوربین مجهز شده اند. از آن جایی که هر دو محصول تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند (آیفون حدودا 100 دلار گران تر است) و نمی توان آن ها را از لحاظ سخت افزاری مقایسه کرد، بنابراین تصمیم گرفتیم به آنالیز دوربین آن ها پرداخته تا ببینیم کدام یک در این بخش عملکرد بهتری خواهد داشت.

اما قبل از پرداختن به مقایسه بهتر است نگاهی داشته باشیم به مشخصات دوربین این دو محصول روی کاغذ. آیفون SE در مجمع تنها دو دوربین دارد و وان پلاس نورد 6 دوربین. از طرفی نماینده اپل پردازنده بسیار قدرتمندتری دارد و بارها ثابت شده آیفون ها در فرایند پردازش تصویر عملکردی خارق العاده دارند.

  • آیا آیفون SE 2020 واقعا سریع تر از گلکسی اس 20 اولترا است؟
نام محصولوان پلاس نورد 5Gآیفون SE 2020
دوربین اول48 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و گگرددگی دیافراگم f/1.812 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و گگرددگی دیافراگم f/1.8
دوربین دوم8 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.3 و زاویه 119 درجه-
دوربین سوم5 مگاپیکسلی سنجش عمق با گگرددگی دیافراگم f/2.4-
دوربین چهارم2 مگاپیکسلی ماکرو با گگرددگی دیافراگم f/2.4-
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی در کنار سنسور فوق عریض 8 مگاپیکسلی با زاویه 105 درجه7 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه / 1080P با سرعت 30/60/240 فریم بر ثانیه4K با سرعت 24/30/60 فریم بر ثانیه / 1080P با سرعت 30/60/120/240 فریم بر ثانیه
کیفیت فیلم برداری دوربین سلفی4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه

مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020

در این مقایسه، با هر دو گوشی در محیط داخل و خارج خانه عکاسی شده تا عملکرد آن ها به طور دقیقی مورد آنالیز قرار گیرد. آیفون SE و وان پلاس نوردی که در این مقایسه روبروی هم قرار دریافتد، از آخرین بروزرسانی نرم افزاری بهره مند بوده و در حالت استاندارد و پرتره تست شدند.

توجه داشته باشید در نهایت این شما عزیزان هستید که تصمیم می گیرید کدام محصول عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشت. نتیجه اعلام شده بعد از آنالیز هر تصویر صرفا شخصی است و کاربران می توانند نظر متفاوتی در رابطه با آن داشته باشند.

در تصاویر بالا، دو گوشی در نور روز مورد آنالیز قرار دریافتد. همانطور که مشاهده می کنید، در حالی که هر دو محصول از لحاظ حفظ جزئیات و محدوده دینامیکی عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته اند، اما آیفون SE در سایه، رنگ ها و جزئیات بیشتری را به نمایش گذاشت.

تصویر اول، در محیط داخل خانه به ثبت رسیده تا عملکرد دو گوشی در شرایط نوری تیره تری آنالیز گردد. منبع نور در این تصویر، پنجره و لامپ روشن درون خانه بود. وان پلاس نورد در کوشش برای کاهش نویز، تصویر نرم تری را ثبت نموده در حالی که آیفون SE توانست آن را در حالت متوازن نگه دارد. تصویر گل صورتی نیز برای تست توانایی دوربین این دو گوشی در نمایش رنگ ها به ثبت رسید و در نهایت این آیفون بود که توانست هم از لحاظ جزئیات و هم از لحاظ نمایش طبیعی رنگ ها، عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

هدف از تصویر اول که از یک پل در راه بسیار دور به ثبت رسیده، توانایی دو دوربین در نمایش جزئیات بوده که ظاهرا نماینده وان پلاس توانست بالاخره رقیب خود را با اختلاف بسیار ناچیزی پشت سر بگذارد. تصویر دوم صرفا برای آنالیز محدوده دینامیکی وان پلاس و آیفون به ثبت رسید که در نهایت نماینده اپل توانست با میزان عالی از نوردهی، در تیره ترین نقطه تصویر هم جزئیات را به خوبی به تصویر بکشد. البته تصویر ثبت شده توسط وان پلاس نورد هم کیفیت و نمایش رنگ فوق العاده ای داشته و حتی می تواند از نظر بسیاری ها، بهتر از نمونه ثبت شده توسط SE باشد.

  • تست مقاومت وان پلاس نورد در برابر خط و خش و خمیدگی

مقایسه دوربین سلفی وان پلاس نورد با آیفون SE 2020

در نهایت اما به دوربین سلفی می رسیم. جایی که وان پلاس نورد نه تنها از لحاظ مگاپیکسل، بلکه از لحاظ تعداد هم رقیب خود را پشت سر می گذارد. اما آیا این موضوع تاثیری روی کیفیت هم داشته؟

با نگاهی به تصاویر بالا می توان به خوبی دریافت که بافت صورت در نمونه ثبت شده توسط آیفون SE بهتر به نمایش درآمده اما رنگ پوست در تصویر ثبت شده توسط وان پلاس نورد، دقیق تر و به حالت طبیعی نزدیک تر است.

مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020؛ عکاسی در شب

آیفون SE از حالت شب پشتیبانی نمی کند بنابراین این تصویر در حالتی به ثبت رسیده که هر دو گوشی با دوربین اصلی خود در حالت استاندارد قرار داشتند. با این حال باز هم وان پلاس نورد تصویر رنگارنگ و جذاب تری را به نسبت رقیب خود به ثبت رساند اما از طرفی آیفون SE کمی تصویر روشن تری ثبت کرد.

در تصویر بالا هم همه چیز در حالت عادی خوب و مساوی به نظر می رسد اما اگر روی عکس ها عظیم نمایی کنید متوجه می شوید نمونه ثبت شده توسط نورد نویز بیشتری دارد.

فوکوس روی سوژه در حالت شب

در تصویر بالا هر دو گوشی در فوکوس روی سوژه کمی مشکل داشتند اما نماینده چینی توانست اندکی تصویر روشن تری ثبت کند. سوا از این مسئله، از لحاظ کیفیت دو گوشی تقریبا در یک سطح قرار داشتند.

عکاسی از محیط نورانی در شب

هنگامی که در طول شب از محیطی نورانی نظیر مغازه ها با چراغ های LED روشن عکاسی می کنید، هم وان پلاس نورد و هم آیفون SE 2020 از لحاظ محدوده دینامیکی و کنتراست تصویر عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارند. با این حال تفاوت هایی هم بین آن ها دیده می گردد. مثلا سایه ها در وان پلاس نورد کمی تیره تر است (کنتراست بیشتر) اما در عین حال جزئیات به خوبی حفظ شده اند. به طور کلی در این قسمت هر دو گوشی عملکرد عالی از خود به نمایش گذاشتند.

سلفی در شب؛ محیط تاریک

در تصاویر بالا تفاوت چشم گیری را بین دو گوشی شاهد هستیم. عکس ها در شرایطی به ثبت رسیدند که نور بسیار کمی در محیط وجود داشت. وان پلاس برای کاهش نویز، بیش از حد از تکنیک حذف نویز استفاده کرد؛ در نتیجه تصویر از حالت طبیعی خارج شده و کمی مصنوعی به نظر می رسد. در طرف مقابل نماینده اپل گویا اصلا کوششی جهت حذف نویز انجام نداد. بنابراین آنقدر نویز در تصویر وجود دارد که نمی توان روی آن حساب کرد.

هر دو گوشی در این قسمت عملکرد بدی از خود به نمایش گذاشتند اما با توجه به قیمتی که دارند قابل توجیه است. با این اوصاف اگر قرار باشد یک برنده در این بخش داشته باشیم، قطعا وان پلاس نورد خواهد بود چرا که تصویر ثبت شده توسط آن شاید مصنوعی تر باشد اما حداقل نویز خاصی در آن وجود نداشته و برای اشتراک گذاری نیز مناسب تر است.

سلفی در شب؛ محیط روشن

اما اگر تصویر را در محیط روشن تری ثبت کنیم، می بینیم که هر دو گوشی می توانند بیشتر توانایی های خود را به نمایش بگذارند. با این حال باز هم وان پلاس بیش از حد از تکنیک حذف نویز استفاده کرد و در نتیجه باز هم شاهد خارج شدن تصویر از حالت طبیعی هستیم. آیفون SE اما اندکی نویز را به جان خرید ولی تصویری را ثبت کرد که هم طبیعی تر است و هم جزئیات صورت به شکل دقیق تری در آن به نمایش درآمده اند. همچنین اگر به نوشته سمت راست سوژه هم دقت کنید متوجه می شوید که در کنترل نقاط روشن نماینده اپل عملکرد بهتری داشت.

مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020؛ فیلم برداری

فوکوس اتوماتیک

آیفون SE 2020

وان پلاس نورد

در ویدئوی بالا، قابلیت فوکوس اتوماتیک در دو گوشی در کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه مورد آنالیز قرار گرفته. (ویدئو با کیفیت 1080p در وب سایت آپلود شده است). هر دو گوشی در فوکوس روی سوژه بسیار خوب و سریع هستند. اما از لحاظ نمایش رنگ ها وان پلاس کمی متمایل به قرمز و آیفون نیز متمایل به زرد است. همچنین مانند تصاویر ثبت شده، در ویدئو هم نماینده وان پلاس سایه ها را تیره تر به نمایش می گذارد.

تست لرزشگیر

آیفون SE 2020

وان پلاس نورد

نماینده آیفون در ثبت ویدئویی بدون لرزش عملکرد ضعیف تری داشت اما رنگ های طبیعی تری را به نمایش گذاشت. در طرف مقابل اما وان پلاس نورد در نمایش رنگ های زیبا و درخشان و جزئیات بیشتر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. از آن جایی که شخص در این ویدئو می دود، بنابراین شاید نتوان به طور حتم وان پلاس نورد را در بخش لرزشگیر بهتر دانست. با این حال نتیجه ای که از این ویدئو حاصل شده چیزی جز این را نشان نمی دهد.

فیلم برداری با دوربین سلفی

آیفون SE 2020

وان پلاس نورد

در فیلم برداری با دوربین سلفی، آیفون SE 2020 به شکل کاملا محسوسی از لحاظ طبیعی تر بودن تصویر و رنگ پوست و جزئیات صورت، وان پلاس نورد را پشت سر گذاشت. حتی کیفیت صوتی ویدئوی ضبط شده توسط این گوشی نیز بهتر از رقیب چینی اش بود (به ادعای شخص آنالیز کننده). البته وان پلاس هم عملکرد بسیار خوبی داشت و نمی توان کیفیت ویدئوی ثبت شده توسط آن را بد در نظر گرفت. صرفا آیفون عملکرد بهتری از آن به نمایش گذاشت.

فیلم برداری در نور شب

آیفون SE 2020

وان پلاس نورد

اگر با این گوشی ها در نور شب به فیلم برداری بپردازید، هیچ کدام عملکرد خوبی از خود به نمایش نمی گذارند. در هر دو ویدئو نویز و تاری محسوسی وجود دارد ولی با در نظر دریافت محدوده قیمتی، می توان عملکرد آن ها را رضایت بخش دانست. با این حال اگر قرار باشد بین این دو یک برنده را انتخاب کنیم، آن محصول آیفون SE خواهد بود چون در کنترل نقاط روشن عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و لذا جزئیات در آن بیشتر به چشم می آمد.

وان پلاس نورد یا آیفون SE 2020؟ شما بگویید!

اگرچه وان پلاس با در اختیار داشتن دوربین های اضافی، در شرایط گوناگون قطعا کاربردی تر است اما اگر بخواهیم در رابطه با کیفیت صحبت کنیم، صرفا باید دوربین های اصلی را در نظر بگیریم. آیفون SE شاید دوربین های زیادی نداشته باشد و در شرایط گوناگون دست کاربر بسته بماند، اما از لحاظ کیفیت واقعا عالی است و نمی توان کار خوب و تحسین برانگیز اپل را نادیده گرفت. از طرفی وان پلاس نورد هم به عنوان یک میان رده با قیمت کمتر از 500 دلار واقعا عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت.

حال با در نظر دریافت همه موارد بالا، فکر می کنید کدام یک از آن ها عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشت؟

  • مقایسه مشخصات فنی وان پلاس نورد 5G با گلکسی A71 5G و آیفون SE 2020

منبع: Android Authority ,PhoneArena

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31439

به "مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید