مقاومت دستگاه های دولتی در به اشتراک گذاری اطلاعات

به گزارش بلاگ پو، به گفته معاون وزیر ارتباطات، اگرچه در طول دو سال با رشد 2.5 برابری در حوزه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات روبرو شده ایم و در تیر ماه امسال تعداد 120 میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا نموده است، اما هنوز هم بعضی دستگاه های دولتی، در به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت همکاری نمی نمایند.

مقاومت دستگاه های دولتی در به اشتراک گذاری اطلاعات

سال هاست که دولت ها به دنبال الکترونیکی کردن خدمات هستند و استقرار دولت الکترونیک در این زمینه بسیار موثر است، اگر امور کشور و خدمات دهی به سوی الکترونیکی شدن برود، منجر به شفاف سازی می گردد. اما به اعتقاد بعضی کارشناسان زیرساخت های مورد احتیاج آماده نبوده و از این رو در عمل پیروز نبودیم.

از سوی دیگر، این روزها و در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در کشور، یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانه نشینی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند مورد توجه افرادی که به این خدمات احتیاج دارند قرار بگیرد.

در این راستا امیر ناظمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی در تبیین کارنمودهای دولت الکترونیک به فرآیند اعطای وام یک میلیون تومانی توسط اقشار احتیاجمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور آسیب دیده اند، اشاره نموده و گفت: طی این اقدام فرآیند اعطای وام به گونه ای طراحی شده بود که بدون هیچ گونه مراجعه حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می شد.

وی ادامه داد: زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شده بود که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می توانست بدون احتیاج به مراجعه بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و در پی آن امضای فرم های متعدد و ثبت اثر انگشت وام خود را دریافت کند که این خود مثالی عینی از دولت الکترونیک است.

به اشتراک گذاری داده برای ارایه خدمات به مردم

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تشریح جزییات گذرگاه ملی تبادل خدمات، آن را مسیری دانست که دستگاه های مختلف دولتی در کشور به وسیله به اشتراک گذاری داده می توانند به ارایه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است.

ناظمی در ادامه اظهار کرد: خوشه های مختلف اعم از چندین دستگاه و پایگاه های متعدد داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می توانند با رعایت قواعدی جهت استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق باعث کاهش مراجعه حضوری مردم شوند. اما متاسفانه شاهدیم که بعضی دستگاه های دولتی در راستای به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی آورند.

وی با ارایه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک، بیان نمود: در طول دو سال از حدود 300 خدمت به بیش از 800 خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده ایم که نشانه وجود رشد 2.5 برابری است. هم چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود 60 دستگاه بوده که امروزه به طور تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود 150 دستگاه اصلی به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود 30 دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به ارایه سرویس اقدام می نمایند و بقیه بیشتر خدمت گیرنده هستند.

هنوز به مرحله بلوغ در دولت الکترونیک نرسیده ایم

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می رسد که همه دستگاه ها، داده هایشان را به اشتراک بگذارند و از این منظر می توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیر ماه امسال تعداد 120 میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا نموده است. این آمار در سال 1397، تعداد هفت میلیون بوده است که حدود یک هجدهم حال حاضر است که نشانه تغییر تفکر دستگاه هاست.

ناظمی هم چنین از آماری جالب در مورد تعداد داده های آزادسازی شده توسط دولت اطلاع داد. به گفته وی، در طول دو سال، حدود 4200 دیتاست و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره برداری از این اطلاعات توسط کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها با هدف طراحی برنامه های کاربردی (اپلیکیشن) است که مصرف نمایندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده ها مانند نقشه های مسیریاب، صندلی های پمپ بنزین، داروخانه ها و مواردی مشابه را برای مردم فراهم نموده اند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات دولت الکترونیک را مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور دانست و آن را مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست، اما امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.

به گزارش ایسنا، بارها از سوی کارشناسان گفته شده اگر در راستای تسریع راه اندازی دولت الکترونیکی کوشش کنیم، فساد کاهش می یابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با دولت الکترونیکی و دولت همراه به جای این که احتیاج باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه نمایند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد.

با وجود این، به نظر می رسد بعضی سازمان ها یا میانه ای با الکترونیکی شدن ندارند یا روش ویژه خود را برای این کار در پیش گرفته اند که این موضوع با تجمیع خدمات به صورت واحد در تضاد است، در حالی که برای به ثمر رسیدن دولت الکترونیکی احتیاجمند یکپارچه شدن خدمات دستگاه های دولتی هستیم،،ایسنا

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32554

به "مقاومت دستگاه های دولتی در به اشتراک گذاری اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت دستگاه های دولتی در به اشتراک گذاری اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید