مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به پشتوانه اقتصادی دارند، ضعف صنعت در دانش فنی و علمی به روز

به گزارش بلاگ پو، رئیس مرکز تحقیقات شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به بودجه و پشتوانه اقتصادی دارند و نبود ردیف مستقل بودجه و حمایت از مسائل جدی این مراکز است.

مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به پشتوانه اقتصادی دارند، ضعف صنعت در دانش فنی و علمی به روز

سیدنظام الدین میرستاری در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران با اشاره به مسائل عدیده در حوزه صنعت و به ویژه مراکز تحقیقاتی صنعتی اظهار کرد: پیشنهادی را در مجامع مختلف و در جلساتی که در مراکز تحقیقاتی کشور داشتیم، مطرح نموده ام؛ اما احساس می کنم که این حوزه احتیاج به بازبینی و تجدیدنظر دارد.

صنایع کمبود نقدینگی ندارند

وی افزود: برخلاف نظر خیلی از مسئولان و حتی دولت های مختلف که خیلی تأکید داشتند و تصور بر این بوده که ضعفی که اکنون در صنایع ما وجود دارد، ضعف نقدینگی است، با توجه به تجربه چندساله ای که در این حوزه دارم و فعالیت می کنم، معتقدم چنین نیست. به نظرم صنایع ما کمبود نقدینگی ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات شیمی رازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا ادامه داد: حدود چهار سال پیش بود که سودهای بانکی به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد، چند روز اول نزدیک 120 هزار میلیارد تومان برای سپرده گذاری وارد بانک ها شد؛ بنابراین نقدینگی در کشور ما خیلی بالاست و اگر آن افرادی که بخشی از این نقدینگی را در اختیار دارند، بدانند که صنایع می توانند این نقدینگی را به سوددهی برسانند، حتماً پول خود را وارد صنایع خواهند کرد؛ اما به دلیل اینکه می بینند صنایع نمی توانند افزایش تورمی را که در بانک ها وجود دارد، جواب دهند، پول خود را به بانک ها منتقل می نمایند.

میرستاری افزود: حتی گاهی انتقال نقدینگی به بانک ها شیوه نسبتاً سالم و پسندیده ای است؛ اما روش های دیگر مانند سوداگری سکه، خودرو، مسکن و ... اوضاع برای صنایع را بدتر می نماید.

ضعف دانش فنی و علمی روز برای فراوری صنعتی

وی اعلام کرد: ضعفی که در صنعت ما وجود دارد و کمتر به آن پرداخته می گردد، ضعف دانش فنی و دانش علمی روز برای فراوری صنعتی است. در این حوزه کمبود داریم. یعنی صنایعی که بتوانند محصولات خوب و باکیفیت و مبتنی بر دانش و علم فراوری نمایند و مصرف داخلی، رضایت مصرف نماینده و قابلیت رقابت و صادرات را داشته باشند، کم داریم.

تسهیلات بانکی به صنایع وارد حوزه های دیگر می گردد

رئیس مرکز تحقیقات شیمی رازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا عنوان نمود: زیرساخت این حوزه فقط و فقط دانش فنی و در حقیقت استفاده از متخصصان علمی است که توانمندی انجام تحقیقات صنعتی دارند و ما اصلاً به این موضوع نمی پردازیم. یعنی تمام دولت ها می آیند و وقتی می خواهند از صنایع حمایت نمایند، فقط یک فرمول وجود دارد و آن هم وام دادن است که ما بارها و بارها مشاهده نموده ایم که بخش عمده ای از این پول ها نه تنها وارد صنعت نشده بلکه وارد ساختمان سازی و بخش های دیگر شده و به شکل معمولاً غیرقانونی به حوزه دیگری رفته است.

به نام صنعت، به کام حوزه های دیگر

میرستاری شرح داد: بیشتر این پول ها به حوزه های دیگر می رود و حتی آنهایی هم که به صنعت می آید، به بهانه های مختلفی مانند اینکه ما هنوز نمی توانیم، ورشکسته شده ایم، نمی توانیم پول را برگردانیم و ... به پول هایی که به بانک ها برگشت داده نمی گردد، تبدیل می گردد و بانک ها هم به هیچ قیمتی نمی توانند پول خود را پس بگیرند؛ چراکه بحث حمایت از صنعت مطرح می گردد و صنعت هم با استدلال هایی ثابت می نماید که زیان ده است و توان بازپرداخت بدهی ها را ندارد.

وی توضیح داد: به نظرم اگر مراکز تحقیقات صنعتی واقعی و نه به شکل صوری در کشور ما شکل بگیرد و این مراکز روی پروژه های صنعتی روز جهان کار نمایند و به دانش فنی و علم فراوری آنها برسند و آن را در اختیار صنایع بگذارند، نه تنها بخش عمده ای از مسائل صنعت رفع بلکه بخش عمده ای از مسائل کشور ازجمله موضوع اشتغال، درآمد ارزی و ... رفع خواهد شد.

مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به هزینه و پشتوانه اقتصادی دارند

رئیس مرکز تحقیقات شیمی رازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا تأکید کرد: با وجود اینکه جزء چند کشور اول فراورینماینده نفت هستیم، پس از 70 تا 80 سال که از ملی شدن صنعت نفت می گذرد، هنوز نفت را به صورت خام صادر می کنیم و محصولات استخراج شده از نفت را با چند برابر قیمت دوباره وارد می کنیم و هیچ توجیه منطقی برای این موضوع وجود ندارد؛ البته مراکز تحقیقات صنعتی احتیاج به هزینه و پشتوانه اقتصادی دارند.

ردیف مستقلی برای یاری به مراکز تحقیقاتی وجود ندارد

میرستاری گفت: مشکل جدی که مراکز تحقیقاتی با آن دست و پنجه نرم می نمایند، این است که ردیف مستقلی به عنوان یاری به مراکز تحقیقاتی یا حمایت از مراکز تحقیقاتی وجود ندارد و بودجه ای برای انجام کار نیست. بارها مجبور شده ایم فرمولی تعریف نموده و به شکل مشارکتی از دانشجویان و دوستان فارغ التحصیل در پروژه ها استفاده کنیم، فقط به این دلیل که هزینه های دسترسی به دانش فنی و فراوری را پایین بیاوریم؛ چراکه اگر بخواهیم حق التحقیق و حقوق به افراد بدهیم، پولی برای پرداخت وجود ندارد.

وی افزود: به این نتیجه رسیدم که وقتی نمی توانیم به خبرنگارانن حقوق بدهیم، حداقل شریک باشند و از منافع پروژه سود ببرند؛ اما این روش ها هم تا حدی جواب می دهد. به هر حال طرح ها احتیاج به پول، هزینه و حمایت دارند؛ اگر این حمایت ها صورت بگیرد، بسیاری از این مسائل حل خواهد شد. حدود چهار سال است که این صحبت را همه جا مطرح می کنم و در جلسات مختلف هم گفته ام؛ ولی کمتر توجه می گردد.

مسائل صنعت به درستی ریشه یابی نشده است

رئیس مرکز تحقیقات شیمی رازی واحد شهرضا ادامه داد: هنوز به این درک نرسیده ایم که مسائل ما کجاست و واقعاً ریشه یابی نشده که اصل مشکل کجاست و چگونه باید آن را حل کرد؛البته کسانی هم که تصمیم گیرنده هستند، دلایلی دارند. پروژه های تحقیقاتی به ویژه پروژه هایی که جنبه صنعتی داشته باشند، درصد ریسک شان هم قابل توجه است؛ اما اگر شما نخواهید این ریسک و خطر را بپذیرید، طبیعتاً رشدی هم اتفاق نخواهد افتاد. در حقیقت می گویند موفقیت بعد از ریسک و یا بعد از ترس قرار می گیرد. یعنی شما باید بر این ریسک و ترس غلبه کنید تا بتوانید به موفقیت برسید.

4103/4062/

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28233

به "مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به پشتوانه اقتصادی دارند، ضعف صنعت در دانش فنی و علمی به روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به پشتوانه اقتصادی دارند، ضعف صنعت در دانش فنی و علمی به روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید