طلب 6میلیارد دلاری ایران از عراق

به گزارش بلاگ پو، شرکت ملی گاز ایران در پی انتشار مصاحبه ای ازسوی سخنگوی وزارت برق عراق درباره کاهش صادرات گاز ایران به این کشور، تائید کرد که صادرات گاز ایران به عراق کاهش یافته است.

طلب 6میلیارد دلاری ایران از عراق

شرکت ملی گاز ایران با انتشار توضیحاتی در این باره دلیل کاهش صادرات را بدهی شش میلیارد دلاری عراق به ایران گفت.

روز یکشنبه 7 دی سخنگوی وزارت برق عراق گفت که ایران میزان صادرات گاز خود به عراق را از 50 میلیون متر مکعب به کمتر از پنج میلیون کاهش داده است.

به گفته مقام های عراق این اقدام تاثیر شدیدی روی فراوری برق عراق گذاشته چون سوخت اصلی نیروگاه های عراق با گاز تامین می گردد.

وزارت برق عراق می گوید کاهش صادرات گاز ایران باعث شده فراوری برق در این کشور 6 هزار مگاوات کم گردد که به گفته این وزارت خانه حدود یک سوم برق فراوریی عراق است.

اما شرکت ملی گاز ایران در توضیحات خود گفته است: وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل 5 میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ 3 میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از 2 میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است. افزون بر اینها، طرف عراقی، طبق قرارداد فی مابین، بیش از یک میلیارد دلار نیز به شرکت ملی گاز ایران بابت جرائم قراردادی بدهکاری دارد.

در این اطلاعیه آمده است: صادرات گاز توسط شرکت ملی گاز ایران به عراق، موضوعی مالی و تجاری است، در حالی که طرف ایرانی با بستانکاری بیش از 6 میلیارد دلاری از طرف عراقی، از هیچ منفعتی برخوردار نشده است.

شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هدف از صادرات درآمد است و این پول برای غذا و دارو مصرف می گردد، اضافه نمود: از این رو این شرکت پس از اخطارهای مکرر قراردادی که متأسفانه با بی توجهی طرف عراقی روبه رو شده، طبق مفاد قرارداد، نسبت به کاهش مقدار گاز صادراتی اقدام نموده است. در هر حال، شرکت ملی گاز ایران خود را متعهد به اجرای دقیق قرارداد امضا شده می داند.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40649

به "طلب 6میلیارد دلاری ایران از عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلب 6میلیارد دلاری ایران از عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید