زوج ها خوب شنیدن را یاد بگیرند، لزوم پرهیز از ایده آل گرایی

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران - گروه استان ها: امروزه یکی از چالش های بین زوجین کاهش قدرت مصاحبه و گوش دادن مؤثر است.

زوج ها خوب شنیدن را یاد بگیرند، لزوم پرهیز از ایده آل گرایی

عدم گوش دادن ها و فقدان توانایی ارتباط مؤثر با یکدیگر باعث ایجاد چالش های عمیق در خانواده ها می گردد که ممکن است باعث ایجاد تنش و بعضاً طلاق در بین آنها گردد.

در این خصوص یک کارشناس خانواده درگفتگو با خبرنگاران، درباره اینکه زوج های جوان چگونه باهم صحبت نمایند، اضافه نمود: ازدواج برای باهم ماندن است، جوانان اکثراً نه برای باهم ماندن بلکه برای بهم رسیدن کوشش می نمایند.

احمد طرماح گفت: همان طور که راه های رسیدن به یکدیگر زیاد است، راه و روش زیادی برای باهم ماندن نیز وجود دارد.

طرماح با اشاره به اینکه زندگی همانند یک قطار است و در جهت حرکت خود با موانع زیادی رو به رو است، بیان نمود: این قطار موانع را پشت سر می گذارد اما این موانع، مانع از حرکت آن نمی گردد.

وی با بیان اینکه زوج هایی وجود دارند که اصلاً باهم دعوا نمی نمایند، اضافه نمود: چراکه آنها راه های رسیدن به مقصود را پیدا نموده اند.

طرماح ادامه داد: زمانی که هدف و مقصد خود را پیدا کنید، راه رسیدن به آن را نیز پیدا می کنید، یافتن مقصد و هدف از دعواهای شما می کاهد و ما را برای بقا آماده می نماید.

مشاور مرکز بهارنکوی شیراز گفت: اگر شاخصه جوانان بر مبنای اعتماد و حقیقت باشد برای باقی ماندن آماده می شوند، چرا که همه ما انسانیم و رفتار و گفتار همنوع خود را باور می کنیم.

وی با طرح این سوال که اگر ماشین شما در جاده تصادف کند، آیا آن را رها می کنید یا برای تعمیر و بازسازی آن کوشش می کنید؟ تاکید نمود: وقتی ماشین خراب می گردد تمام کوشش خود را برای بازسازی آن انجام می دهید آیا زندگی و همسر شما این ارزش را ندارد؟ آیا همسر شما از ماشین شما کمتر هستند؟ چطور ماشین بی ارزشمان را کنار نمی گذاریم ولی همسرمان باارزش ترین داراییمان را رها می کنیم؟

طرماح در مورد مسائل بین زوج های جوان گفت: از ایده آل گرایی دوری کنیم، خیلی بهم نزدیک نباشیم، سرعتمان را با یکدیگر تنظیم کنیم، سعی نکنیم که همه چیز را باهم داشته باشیم.

این مشاور خانواده در مورد ایده آل گرایی این چنین گفت: از ایده آل گرایی دوری کنیم چرا که در بعضی موارد تصورات ما با تصدیقات ما نمی خواند.

طرماح گفت: در بعضی زوج ها بعد از ازدواج تصورات آنها با تصدیقاتشان متفاوت است چراکه آنها به چیز دیگری فکر می کردند و حالا با چیز دیگری رو به رو می شوند.

زندگی و رفتار همسرمان را با دیگران مقایسه و قضاوت نکنیم

وی با اشاره به اینکه زندگی و رفتار همسرمان را با دیگران مقایسه و قضاوت نکنیم، گفت: بهتر است از زندگی دیگران فیلم بگیریم تا بخواهیم در لحظه از زندگی آنها عکس گرفته گردد.

وی با بیان اینکه در رانندگی وقتی دو ماشین زیاد به هم نزدیک می شوند، دچار سانحه می گردد، ادامه داد: زوج های جوان سعی ننمایند که زیاد به هم نزدیک شوند.

طرماح با بیان اینکه دور تا دور افراد دایره های متعدد و متفاوتی وجود دارد، افرود: زن و شوهر قبل از ازدواج دایره های با قطر و رنگ متفاوت برای افراد مختلف زندگی خود دارند، اگر می خواهید دیده شوید سعی نکنید این دایره ها از بین ببرید.

مشاور مرکز بهارنکو شیراز با تاکید بر اینکه در دعواهایتان همسر خود را محدود نکنید و دایره های زندگی اش را از او نگیریم، گفت: دایره های متفاوت همسران را از بین نبرید چراکه این دایره ها شخصیت و ارزش همسر شما است.

طرماح با اشاره به اینکه محدودیت یکی دیگر از علل تنش بین افراد است، بیان نمود: با حفظ افراد و علایق همسران در زندگی دایره وجود خود را پررنگ تر و بزرگ تر می کنیم.

این مشاور خانواده بیان کرد: زوج های جوان بهتر است سرعت خود را با یکدیگر تنظیم نمایند، چرا که کسانی که با سرعت متعادل حرکت می نمایند به آرامش می رسند.

طرماح بیان نمود: خواسته هایمان را یکباره به یکدیگر تحمیل نکنیم، چون با اجابت آن خواسته پایدار نخواهد بود.

به امید تغییر دادن وارد زندگی نشوید

وی گفت: به امید تغییر دادن وارد زندگی یکدیگر نشویم.

این مشاور خانواده با بیان اینکه در زندگی نخواهیم که همه چیز را باهم داشته باشیم، ادامه داد: این اتفاق آرامش و خوشبختی شما را از بین خواهد برد.

وی گفت: در زندگی مشترک قرار است که در کنار هم همه کم و کاستی ها را باهم جور کنیم.

طرماح در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: آدم ها می توانند با احساس نوع زندگی خودرا تغییر دهند.

وی اضافه نمود: علم سایکونروایمونولوژی تأثیر احساس بر رفتار است. زن و مرد می توانند با دعوا، قهر و حرف زدن دعواهای خود را کنترل نمایند.

طرماح با بیان اینکه تعامل دو جنبه حرف زدن و گوش دادن دارد، گفت: آدم ها باید گوش سوم داشته باشند.

وی گفت: زوج ها در بحث های خود باید گوش دادن فعال و بعد فهمیدن را در نظر داشته باشند، چراکه بیشتر بحث ها بر سر نفهمیدن موضوع است .

این کارشناس خانواده با بیان اینکه در دعواهای خود خدا را وارد کنید، گفت: زن و مرد در مباحث نباید یکدیگر را سبک نمایند.

طرماح یکی از مؤثرترین راه کارهای برای کاهش تنش و دعوا در بین زوجین را نحوه کلام و چگونگی کلام را بیان کرد.

وی با بیان اینکه بیش از بیان کلام نحوه کلام مهمتر است، گفت: چگونگی گفتن، کی گفتن، چقدر گفتن، از جمله راه چارهبرای تقویت صبحت بین زوجین است.

این مشاور خانواده گفت: اثبات کردن کلام تنفر ایجاد می نماید، پس بهتر از بجای اثبات کلام بیان کلام را در نظر بگیریم، چراکه بیان کلام بهتر از اثبات کلام است.

طرماح با اشاره به اینکه بعضی مواقع همسران حرف یکدیگر را قبول دارند ولی در مقابل پافشاری به اثبات آن موضع گیری می نمایند، تاکید نمود: این امر مانع از موضع گیری و مقاومت می گردد.

گوش دادن یکی دیگر از راه چارههای افزایش قدرت صحبت و کاهش تنش در بین همسران

مشاور مرکز بهارنکو شیراز گوش دادن را یکی دیگر از راه چارههای افزایش قدرت صحبت و کاهش تنش در بین همسران بیان و افزود: بهتر این است که بیش از گفتن از شنیدن بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه شنیدن با گوش دادن فرق دارد، گفت: شنیدن فقط فضای فیزیکی ایجاد می نماید، اما گوش دادن توجه، تمرکز، برقراری ارتباط با گوینده و همچنین انتخاب بیان خواننده اتفاق می افتد.

طرماح گفت: بهترین راه چاره برای زوجین تمرین برای افزایش قدرت گوش دادن است، گوش دادن یعنی اینکه متوجه بشویم که آیا کلام طرف مقابل خود را فهمیده ایم یا نه و اینکه به طرف مقابل خود بفهمانیم که صحبت های او را فهمیده ایم؛ چراکه این امر بسیار مهم است.

او با بیان اینکه علت بیشتر بحث های بین زوجین خوب گوش ندادن است، ادامه داد: بعضی مواقع طرفین حاضر به شنیدن و گوش دادن نیستند و فقط سعی دارند که یافته های ذهنی خود را منتقل نمایند.

طرماح گفت: در گوش دادن آستانه صبر و تحمل زوجین افزایش پیدا می نماید.

مشاور مرکز بهارنکو شیراز اضافه نمود: همسری که بیشتر می تواند گوش دهد فرصت ایده آل را اول برای خود و بعد برای دیگران ایجاد می نماید.

وی اظهار کرد: گوش ندادن به همسر تبعاتی چون ایجاد افسردگی، قطع ارتباط بین طرفین، انحرافات اخلاقی و غیره را در بر خواهد داشت.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5031

به "زوج ها خوب شنیدن را یاد بگیرند، لزوم پرهیز از ایده آل گرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوج ها خوب شنیدن را یاد بگیرند، لزوم پرهیز از ایده آل گرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید