زبیده جهانگیری ؛ نخستین زن بازیگر تلویزیون به خاک سپرده شد ، از نزدیکی با قمرالملوک وزیری تا هدایایی که به کاخ سعدآباد داد

به گزارش بلاگ پو، زبیده جهانگیری نخستین زن بازیگر تلویزیونی در ایران، روزنامه نگار قدیمی و شاعر و ویراستار در 77 سالگی بر اثر سرطان ریه درگذشت.

زبیده جهانگیری ؛ نخستین زن بازیگر تلویزیون به خاک سپرده شد ، از نزدیکی با قمرالملوک وزیری تا هدایایی که به کاخ سعدآباد داد

خبرنگاران: زبیده (شبنم) جهانگیری نخستین زن بازیگر تلویزیونی در ایران، روزنامه نگار قدیمی و شاعر و ویراستار امروز سه شنبه اول مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او شنبه شب گذشته در 77 سالگی بر اثر سرطان ریه درگذشت.

زبیده جهانگیری متولد 1320 بود با نام هنری و تخلّص شعری شبنم … او در جوانی به مجله خواندنی ها به صاحب امتیازی و سردبیری علی اصغر امیرانی پیوست و در کنار نویسندگانی چون خسرو شاهانی و ذبیح الله منصوری، محمدابراهیم باستانی پاریزی، محمود طلوعی کار می کرد.

خواندنی ها تاریخی پر فراز و نشیب داشت و امیرعباس هویدا از مخالفان سرسختش بود. انتها هم پیروز شد چند سالی سردبیرش علی اصغر امیرانی را مجبور به کناره گیری از سردبیری و سردبیرانی به این نشریه تحمیل کند.

جهانگیری در جوانی مدتی هم به بازیگری در سینما و تئاتر مشغول بود و به همین سبب پس از شروع به کار سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران در سال 1337 به عنوان نخستین زن بازیگر تلویزیون به همراه چند هنرمند دیگر به اجرای تئاتر در تلویزیون پرداخت. نخستین نمایشی که او در آن بازی کرد نمایش هزار و یک شب بود.

زبیده جهانگیری خردسال بود که مادرش به صورتی اتفاقی با قمرالملوک وزیری آشنا شد و دوستی آن دو چنان گرم شد که قمر برایش حکم مادرخوانده پیدا کرد و او را مامان قمر صدا می زد.

چشمگیرترین دستاورد او در صندلی راوی، حکایت زندگی قمرالملوک وزیری است که در سال های پایانی عمرش، کسی نزدیکتر از زبیده جهانگیری نداشت. جهانگیری از کودکی با قمر همراه شد و همین نزدیکی، امکان همنشینی با بزرگان را برای او فراهم آورد.

او در پنج فیلم سینمایی به نامهای مکر ابلیس (به کارگردانی جنتی عطائی) ستاره ای چشمک زد (محسن بدیع) مرد میدان (عزیز رفیعی) گردن کلفت (سعید کامیار) و مرد سرگردان (جوزف واعظیان) بازی کرد. اما بازیگری سینما را هم یکی دو سال پس از قطع همکاری با تلویزیون کنار گذاشت.

زبیده جهانگیری دو بار ازدواج کرد، نخست با اکبر مشکین بازیگر سینما و تئاتر و رادیو و سپس با محمد قاضی اسداللهی نقاش و مجسمه ساز.

او 23 تابلو از آثار همسرش استاد محمد قاضی اسداللهی را به عنوان هدیه به ملت ایران به کاخ موزه سعدآباد سپرده شد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: چمدان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9290

به "زبیده جهانگیری ؛ نخستین زن بازیگر تلویزیون به خاک سپرده شد ، از نزدیکی با قمرالملوک وزیری تا هدایایی که به کاخ سعدآباد داد" امتیاز دهید

3 کاربر به "زبیده جهانگیری ؛ نخستین زن بازیگر تلویزیون به خاک سپرده شد ، از نزدیکی با قمرالملوک وزیری تا هدایایی که به کاخ سعدآباد داد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبیده جهانگیری ؛ نخستین زن بازیگر تلویزیون به خاک سپرده شد ، از نزدیکی با قمرالملوک وزیری تا هدایایی که به کاخ سعدآباد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید