رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها

به گزارش بلاگ پو، احتمالا تا به حال به پاسپورت های رنگارنگی که در دستان مسافران هواپیما قرار گرفته، توجه نموده باشید. پاسپورت هایی که هر کدام با رنگ خاصشان یک معنا و مفهومی جداگانه دارد. به راستی رنگ جلد پاسپورت ها به چه معناست و اصلا چه تفاوتی بین رنگ پاسپورت ها وجود دارد؟ برای همین ما در این مطلب قصد داریم به صورت کامل به تفاوت رنگ پاسپورت ها بپردازیم. اگر شما هم میخواهید تا اطلاعات مفیدی در این باره بدست آورید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها

عوامل معین نماینده رنگ در پاسپورت ها

همانطور که میدانید هر کشوری با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی که دارد، از فرهنگ و آداب و رسوم خاصی برخوردار است که هویت ملی آن کشور را به دیگران نشان میدهد. رنگ پرچم، تاریخ، تمدن، عقاید مذهبی و سبک معماری بناها در هر ملت، از جمله عوامل نشان دهنده رنگ پاسپورت هر کشور است. برای همین، سازمانی به نام سازمان بین المللی فرهنگ هوایی International Civil Aviation Organization (ICAO) وظیفه معین رنگ و اندازه پاسپورت ها را عهده دار شده است که آن را از میان رنگ های سبز، قرمز، آبی و یا مشکی با توجه به شاخصه های هر کشور بر می گزیند.

معنای رنگ پاسپورت ها

چنانچه که گفته شد، رنگ پاسپورت های هر ملتی با توجه به رنگ پرچم، تاریخ، تمدن و … به قرمز، آبی، سبز و یا مشکی تقسیم بدنی می گردد. اما این موضوع که چرا و چگونه این رنگ ها برای کشورها اختصاص میابند، موضوعی است که درادامه به آن می پردازیم.

پاسپورت با رنگ قرمز

شاید برایتان جالب باشد که بیشترین رنگی که در پاسپورت های جهان استفاده می گردد، رنگ قرمز است. رنگ قرمز در پاسپورت ها نه تنها به عنوان یک معینه مذهبی به حساب می آید بلکه به یک نشانه جمعیتی و سیاسی در بسیاری از کشور ها تبدیل شده است. در بین 10 پاسپورت که بیشترین اعتبار جهانی را دارند، رنگ قرمز مشاهده می گردد و جالب است بدانید که در رده بندی 10 پاسپورت که ضعیف ترین اعتبار جهانی را دارند، باز هم 2 پاسپورت با رنگ قرمز دیده می گردد. بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پاسپورتی با رنگ قرمز دارند که از شاخص ترین این کشورها میتوان به آلمان، دانمارک، سوئد و فنلاند اشاره کرد و شاید به همین دلیل است که انگلستان اعلام نموده که پس از خروج از اتحادیه اروپا، رنگ گذرنامه خود را از قرمز به آبی تغییر خواهد داد. سنگاپور نیز که پرقدرت ترین گذرنامه جهان را داراست، پاسپورتی با همین رنگ دارد.

پاسپورت با رنگ آبی

رنگ آبی اما در پاسپورتها معنا و مفهومی متفاوت تر دارد. این رنگ در پاسپورت ها امروه با مفهوم جهان جدید شناخته میگردد. این رنگ که پس از جنگ جهانی دوم در بیشتر کشور ها به عنوان رنگ صلح و دوستی جهانی معرفی گشت، کشورهای مختلف جهان مانند کشورهای آمریکای جنوبی را بر آن داشت که از این رنگ به عنوان رنگ پاسپورت خود بهره ببرند. کشورهای حوزه کارایب نیز اکثرا از رنگ آبی برای گذرنامه خود استفاده نموده اند. شاید برایتان جالب باشد که آبی، محبوبترین رنگ در بین پاسپورت های جهان است و در کل جهان 78 کشور از این رنگ برای پاسپورت خود استفاده نموده اند که از مشهورترین آنها میتوان به ایالات متحده امریکا اشاره کرد. نکته جالبتر اما در رنگ آبی این است که کم اعتبار ترین رتبه پاسپورتها در جهان به کشور افغانستان اختصاص دارد که پاسپورتی به این رنگ دارد.

پاسپورت با رنگ مشکی

مشکی نیز از دیگر رنگ هایی است که در بین پاسپورت های تعداد کمی از کشورهای جهان رواج دارد. پاسپورتهای مشکی رنگی که بیشترین اعتبار آن به کشور نیوزیلند اختصاص دارد و با این پاسپورت میتوان به 113 کشور جهان بدون ویزا سفر کرد. به غیر از نیوزیلند، تاجیکستان و آنگولا، کشورهای دیگری هم هستند که ازاین رنگ برای گذرنامه های خود استفاده می نمایند که خیلی هم شناخته شده نیستند و اکثرا به کشورهای آفریقایی ختم می گردد. باید اضافه کینم که به طور کلی رنگ مشکی دربین کشورهای آفریقایی مورد احترام بوده و از صندلی ویژه ای نیز برخوردار است.

پاسپورت با رنگ سبز

پاسپورت ها به رنگ سبز اکثرا در کشورهای عربی و اسلامی دیده می شوند. کشورهایی که به رنگ سبز به خاطر علاقه حضرت محمد (ص) به این رنگ، اهمیت ویژه ای می دهند و به خاطر همین از این رنگ برای پاسپورتها بهره برده اند و برای این مثال می توان به کشورهای اسلامی مانند عربستان اشاره کرد. البته این قضیه خیلی هم صدق نمیکند و کشوری غیر اسلامی مانند کره جنوبی نیز از این رنگ برای پاسپورت استفاده نموده که در صندلی 12 با اعتبارترین پاسپورت های جهان قرار گرفته و با آن میتوان به 122 کشور جهان بدون ویزا سفر کرد. همچنین در میان کم اعتبارترین پاسپورتهای جهان کشورهایی مثل عراق و پاکستان به چشم میخورد که پاسپورت هایی به رنگ سبز دارند.

لازم به ذکر است که کشورهای غیر عربی و اسلامی مانند نیجریه، بورکینو فاسو، سنگال و بسیاری از کشورهای آفریقایی تبار از رنگ سبز برای پاسپورت خود بهره برده اند. رنگ ها می توانند در میان فرهنگ ها و ملل مختلف برای شناسایی هویتی این کشورها نقش موثری ایفا نمایند و باید بدانید که برای هر فردی گذرنامه معنای خاصی دارد و بعضی آن را وسیله ای برای مسافرت بدون محدودیت و بعضی دیگر نیز آن را به معنای یک مانع عظیم برای سفر می دانند. در این مقاله قصد شد تا به معرف کلی رنگ پاسپورتها و تفاوت آنها بپردازیم و امید است تا روزی با هر پاسپورتی سوای رنگ و ملیت بتوان به هر نقطه از این کره خاکی سفر کرد.

1+

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دلتابان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30383

به "رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید