دلایلی برای تغییر ساختار لایحه بودجه 1400 به روایت یک نماینده مجلس

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا)- عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این مطلب که لایحه بودجه سال 1400 نیازمند چکش کاری است،می گوید قرار است بودجه 1400 بر مبنای اصلاح ساختار بودجه بسته گردد؛یکی از روش های اصلاح ساختار، تعدیل نظام مالیاتی است و یکی از راه های افزایش درآمد مالیات ، مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عائدی سرمایه گذاری است.

دلایلی برای تغییر ساختار لایحه بودجه 1400 به روایت یک نماینده مجلس

حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار مالی پانا در پاسخ به این سوال که آیا درامدنفتی در بودجه 1400 با نگاه احتمالی به کاهش تحریم ها و بازگشت به برجام پیش بینی شده است، گفت: از بعد فنی در مورد درامد نفتی بودجه 1400 وابستگی شدید به فروش نفت دارد. تحقق فروش یک میلیون تا 2 و نیم میلیون بشکه در روز با توجه به شرایط تحریم ها و مسائل مختلف عملا مشکل خواهد بود و این در حالی است که بودجه سال 1400 در صورتی بسته می گردد که ما بر اساس برنامه اقتصادمحور و بر اساس بودجه بدون نفت قدم بر می داریم. این افزایش وابستگی به نفت جای سوال دارد که باید آنالیز گردد و احتیاج به چکش کاری دارد.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای مالیاتی در بودجه 1400، اضافه کرد: قرار است بودجه 1400 بر مبنای اصلاح ساختار بودجه بسته گردد و یکی از روشهای اصلاح ساختار بودجه، تعدیل نظام مالیاتی است و یکی از راه های افزایش درآمد مالیات که مجلس کلید زده مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عائدی سرمایه گذاری است.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز ادامه داد: با توجه به شرایط عمومی کشور و درآمدی که داریم ناچاریم که بحث مالیات را مانند خیلی از کشورهای دیگر پیش ببریم. این هم معنادار است که افزایش درآمد مالیاتی آنگونه که بتواند جایگزین بخشی از درآمد نفت باشد در بودجه لحاظ نشده است در حالیکه همواره با کاهش فروش نفت روبرو بودیم، بودجه را با درآمد نفتی بالای 50 دلار بسته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال تامین کسری بودجه از بازار سرمایه وجود دارد، گفت: باتوجه به شرایط بازار سرمایه و عائدی که در بازار سرمایه وجود دارد ممکن است دولت کسری بودجه را از بازار سرمایه جبران کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: بازار سرمایه در 5 ماه ابتدایی سال بیش از 260 درصد رشد کاملا غیرنرمال داشته و در مقابل هم سقوط غیرنرمالی داشته است. درصورتیکه وقتی نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه می گردد باید در راستای کارهای تولیدی، مولدسازی و تامین سرمایه هزینه گردد که عملا این اتفاق نمی افتد. در ادامه این بحث نیز در مورد مالیات، هم قطعا محقق نخواهد شد. این نگرانی برای همه وجود دارد که این بودجه احتیاج به چکش کاری زیادی دارد و احتمالا یکی از چالشی ترین بودجه هایی خواهد بود که مجلس آن را مصوب می نماید.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که طرح اوراق سلف نفتی به کجا رسیده است، گفت: طرح فروش اوراق سلف نفتی فی نفسه طرح خوبی است در این طرح کالایی پیش فروش می گردد و از محل درآمد این کالا، برای توسعه عمران و آبادانی کشور هزینه می گردد. اما آنجایی ایراد دارد که زمین سوخته ای در اختیار دولت بعد قرار داده می گردد. حتی اگر با این طرح 200 میلیون بشکه نفت پیش فروش گردد طی یکی دو سال آینده که در اختیار دولت بعد قرار می گیرد برای آن دولت تعهد ایجاد خواهد نمود. بنابراین سبک و ماهیت این طرح نیز احتیاجمند تغییرات اساسی است.

وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل لایحه بودجه سال 1400 را در چه می دانید گفت: مسائلی که در لایحه بودجه سال 1400 وجود دارد عبارتند از اتکا به درآمد نفتی، کسری شدید بودجه با توجه به شرایط کرونا که اقتصاد جهان هم منفی است، اصلاحات ساختاری که مد نظر مجلس است و تا کنون لحاظ نشده است، همچنین واقعیات درآمدی دولت با توجه به تجربه ای که دارد و درآمدها را رصد می نماید، همخوانی ندارد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39398

به "دلایلی برای تغییر ساختار لایحه بودجه 1400 به روایت یک نماینده مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایلی برای تغییر ساختار لایحه بودجه 1400 به روایت یک نماینده مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید