خواص و ضررهای بادام زمینی، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید

به گزارش بلاگ پو، بادام زمینی (peanut) با نام های پسته شامی و بادام کوهی معروف است، که با نام علمی Arachis hypogaea از آن نام برده می گردد. این گیاه برای اولین بار خود را در آمریکای جنوبی نشان داده و با خواص خارق العاده خود توانست به سراسر جهان توسعه پیدا کند.

خواص و ضررهای بادام زمینی، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید

بوته گیاه بادام زمینی یک بوته یک ساله است که نزدیک به 30 تا 50 سانتی متر ارتفاع دارد و آب و هوای بسیار گرم برای رشد این گیاه مناسب است. این گیاه دارای برگ مرکب که از دو زوج برگچه تشکیل شده اند، است. گل های آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد است که پس از تلقیح کنار گل حفر می گردد و به سطح زمین می رسد. کم کم به درون خاک نفوذ می نماید و میوه داخل خاک ایجاد می گردد.

میوه حاصل همان بادام زمینی است که امروزه جزئی از خانواده آجیل ها به شمار می آید و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.

به طوری که در هر 100 گرم بادام زمینی به طور میانه 576 کالری، 49 گرم چربی، 705 گرم پتاسیم، 96 گرم کربوهیدرات، 26 گرم پروتئین است و همین ارزش غذایی منجر به این شده است که در ایالات متحده آمریکای جنوبی بادام زمینی به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار گیرد.

بادام زمینی در میان کشورهایی مانند چین، هند و آفربقا از محبوبیت بالایی برخوردار است. چرا که با سوءتغذیه مبارزه می نماید و بیشتر افراد انرژی مورد احتیاج برای انجام فعالیت های روزانه خود را با خوردن بادام زمینی به دست می آورند.

از ویتامین های موجود در بادام زمینی می توان به ویتامین B، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6 و ویتامین B9 اشاره نمود که هرکدام از این ترکیبات نقش مهم و اساسی در سوخت وساز و رشد بدن ایفا می نمایند.

علاوه بر این بادام زمینی سرشار از مواد معدنی است که فقط در ترکیبات گیاهی وجود دارند، از جمله مواد موجود در بادام زمینی که به وفور یافت می شوند می توان به پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیم و روی اشاره نمود. هم چنین بادام زمینی منبع غنی از بیوتین، فسفر، ویتامین E و فولات است، که این مواد معدنی همچون چرخ دنده های دستگاه سوخت و ساز بدن عمل می نمایند و نبود هر یک از آنها باعث اختلال جدی در سوخت وساز بدن می گردد.

اگر عاشق کره بادام زمینی هستید، برای مشاهده خواص کره بادام زمینی اینجا کلیک کنید.

اکنون که شما را با ارزش غذایی ویتامین ها و مواد معدنی بادام زمینی آشنا ساخنیم، تاپایان مطلب با ما باشید تا شما را با فواید مصرف روزانه بادام زمینی که منجر به درمان بیماری ها و هم چنبن تاثیر چشم گیری که بر روی سلامتی و زیبایی می گذارد، بیشتر آشنا سازیم.

بادام زمینی و درمان بیماری ها

بادام زمنی برای درمان بیماری ها بسیار مفید است. با چند نمونه از این بیماری ها آشنا شویم.

1- بیماری قلبی و عروقی

بادام زمینی درخود اسید چرب تک زنجیره ای غیر اشباع به نام اسید اولیک دارد که نقش به سزایی در کنترل بیماری های قلبی و عروقی ایفا می نماید. ویتامین B موجود در بادام زمینی خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. خوردن 8 عدد بادام زمینی در روز برای کاهش بیماری های قلبی لازم است.

2- سنگ کیسه صفرا

مطالعات نشان میدهد مصرف بادام زمینی میتواند به کاهش خطر بیماری های کبد، از جمله سنگ کیسه صفرا و کبد چرب یاری کند.

3- افسردگی

دلیل اصلی افسردگی پایین بودن سطح سروتونین است. تریپتوفان موجود در بادام زمینی تشرح مواد شیمیایی را افزایش می دهد و به مبارزه با افسردگی یاری می نماید. برای جلوگیری ازاین بیماری خطرناک در طول روز ازخوردن بادام زمینی غافل نشوید.

4- آلزایمر

افرادی که مواد غذایی سرشار از نیاسین(ویتامین B3) مصرف می نمایند کمتر در معرض اختلال مربوط به حافظه نظیر بیماری آلزایمر قرار می گیرند. نیاسین موجود در بادام زمینی به بهبود سلول های عصبی کشنده یاری می نماید و با مصرف روزانه بادام زمینی می توان خطر مبتلا شدن به آلزایمر را تا 70درصد کاهش داد.

5- یبوست

روغن بادام زمینی ملین و برطرف نماینده یبوست است و باعث هضم راحت تر شدن غذا می گردد.

6- سرماخوردگی

بادام زمینی غنی از ویتامین C است و ویتامین C خود به تنهایی می تواند نقش به سزایی در مقابله با انواع بیماری های عفونی از جمله سرماخوردگی ایفا نماید. از این رو به شما توصیه می کنیم که در فصلهای پاییز و زمستان از خوردن بادام زمیتی غافل نشوید چرا که مصرف بادام زمینی می تواند در درمان سرفه خشک و نرم کردن سینه درحین سرماخوردگی موثر باشد.

بادام زمینی و سلامت

با تاثیرات بادام زمینی در سلامت آشنا شوید.

کنترل قندخون

منگنز موجود در بادام زمینی به جذب کلسیم، چربی ها و کربوهیدرات یاری می نماید و همین امر موجب می گردد که سطح قند خون در بدن انسان تنظیم گردد. بعلاوه مصرف بادام زمینی موجب کنترل درصد چربی کربوهیدرات و قندخون می گردد. پس برای کنترل قندخون خود حتما گنجاندن بادام زمینی را در رژیم غذایی خود نباید فراموش کنید.

کاهش وزن

مطالعات نشان میدهد که افرادی که حداقل دوبار در هفته کره بادام زمینی مصرف می نمایند، دو برابر کمتر از دیگران در معرض بیماری چاقی هستند و خوشبختانه امروزه بادام زمینی به راحتی تولید شده و تبدیل به کره بادام زمینی می گردد.

بنابراین برای مبارزه باچاقی می توانید صبح خود را با کره بادام زمینی آغاز کنید.

بادام زمینی و تاثیر آن در زیبایی

بادام زمینی در زیبایی پوست و مو موثر است.

پوست

برای درمان اگزما و لکه های پوستی می توان از بادام زمینی یاری گرفت. اسیدهای چرب موجود در بادام زمینی باعث از بین رفتن تورم و قرمزی پوست می شوند. ویتامین E، منیزم و روی موجود در بادام زمینی باعث درخشش و طراوت پوست می گردد و ازطرف دیگر باکتری منجر به آکنه با مصرف بادام زمینی تا حد زیادی نابود خواهد شد.

مو

برای درمان ریزش و نازک شدن تار مو نمیتوان وجود بادام زمینی را نادیده گرفت. مواد مغذی در بادام زمینی ازجمله اسیدهای چرب و امگا 3 جزاصلی ترین ترکیباتی است که باعث تقویت پوست و فولیکول مو می گردد.

همین امر رشد مو را افزایش می دهد و از ریزش مو جلوگیری می نماید. اسیدآمینه موجود در بادام زمینی باعث تقویت عروق خونرسانی به پوست و ریشه مو می گردد.

مضرات مصرف بادام زمینی

همان طور که باخواص خارق العاده بادام زمینی در زمینه بیماری سلامتی وزیبایی آشنا شدید، جالب است بدانید که بادام زمینی هم با وجود این همه خواص می تواند برای برخی از افراد به شدت مضر باشد. بادام زمینی می تواند یکی از آلرژنها باشد و آلرژی می تواند به شدت خطرآفرین باشد.

افرادی که نسبت به بادام زمینی و محصولات بادام زمینی از خود حساسیت نشان می دهند، توصیه میگردد از مصرف بازام زمینی خودداری نمایند. جالب است بدانید در برخی افراد حساسیت نسبت به بادام زمینی آنقدر شدید است که حتی این افراد با بو کردن بادام زمینی ممکن است جان خود را ازدست بدهند.

با بادام زمینی سس پستو درست کنید و برای طرز تهیه سس پستو اینجا کلیک کنید.

نویسنده: نرگس ویسی

منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57654

به "خواص و ضررهای بادام زمینی، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و ضررهای بادام زمینی، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید