خبرنگاران گسترش ارتباطات بین المللی سطح پژوهش ها را ارتقا می دهد

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: برقراری روابط علمی بین المللی در پیشبرد اهداف علمی کشور و فعالیت محققان بسیار تاثیرگذار است؛ محققان کشور در همکاری با محققان خارج کشور می توانند در مرز دانش قرار گرفته و سطح پژوهش های علمی خود را ارتقا دهند.

خبرنگاران گسترش ارتباطات بین المللی سطح پژوهش ها را ارتقا می دهد

سعید بلالایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران درباره فعالیت های علمی در شرایط تحریم گفت: تحریم های علمی بین المللی بسیار ظالمانه و تحت تاثیر مسائل سیاسی وضع شده است. در بسیاری از موارد اگر ارتباطات بین المللی بین محققان به وسیله وزارت خانه های بهداشت و علوم ایران با سایر کشورهای دنیا باشد، به شدت از آنها جلوگیری می گردد. در واقع تحریم ها، روابط دیپلماتیک علمی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص راه برون رفت از این شرایط گفت: ارتباط فردی اساتید ایران با سایر کشورها در پیشرفت امور بسیار موثر است. زمانی که اساتید ارتباط فردی با استادی در سایر کشورها دارند یا نهاد بین المللی از یک طرح حمایت اقتصادی می نماید، تحریم تاثیر زیادی ندارد زیرا این ارتباطات به دور از مسائل سیاسی است.

رتبه اول پژوهش های کاربردی سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی مطرح کرد: فارغ التحصیلان، دانشجویان دکتری و پسادکتری احتیاج به برقراری روابط علمی بین المللی دارند زیرا تعامل علمی در کیفیت پژوهش ها نقش موثری دارد.

نقش تحریم در روابط دانشگاه و صنعت

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر در پاسخ به اینکه شرایط حال حاضر کشور چه میزان در ارتباط صنایع با دانشگاه ها موثر بوده است، توضیح داد: در گذشته بسیاری از صنایع احتیاج خود را با واردات برطرف می کردند که باعث می شد توانایی محققان نادیده گرفته گردد در حالی آنها می توانند بسیاری از محصولات را به بهترین شکل و با استفاده از دانش بومی در کشور فراوری نمایند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر بسیاری از صنایع برای برطرف احتیاجهای خود به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مراجعه می نمایند و دانشجویان و فارغ التحصیلان نیز با توانایی خود این پروژه ها را در قالب کار مشترک با دانشگاه یا تاسیس شرکت های دانش بنیان به اتمام می رسانند.

بلالایی همچنین گفت: پس از انقلاب در بیشتر دانشگاه ها دفاتر ارتباط با صنعت مستقر شده است اما این دفاتر تنها در بعضی موارد محدود پیروز بوده و به طور کلی عملکرد مثبتی نداشته اند.

وی گفت: احتیاج است هر دو طرف دانشگاه و صنعت به یکدیگر اعتماد نمایند تا احتیاج خاص صنعت که در چرخه فراوری موثر است، توسط محققان به بهترین شکل انجام گردد.

خودکفایی در فراوری هشت ماده اولیه برای درمان سرطان

سعید بلالایی از دانشگاه خواجه نصیر در سی و سومین جشنواره خوارزمی پیروز به کسب رتبه اول پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی فناوری های شیمیایی برای طرح سنتز مواد اولیه رادیوداروهای پپتیدی شده است.

وی در خصوص این طرح شرح داد: امروزه بیماری سرطان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در دنیا و کشور ما است. بنابراین تحقیق و پژوهش برای تشخیص و درمان آن امری حیاتی به شمار می آید. رادیوداروهای پپتیدی به عنوان داروهای طبیعی قرن 21 و گستره درمانی بالا در بازار دنیای دارویی برای درمان بیماری های مختلف نظیر سرطان مورد استفاده قرار می گیرند.

بلالایی ادامه داد: در این زمینه مطالعات نشان داده است که پپتیدهای نشاندار شده با رادیو نوکلئیدهای مختلف می توانند برای تشخیص و در مواردی درمان گونه های متنوعی از سرطان مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین هر ساله ارتباطات پپتیدی نوین در بازار دارویی دنیا عرضه می گردد.

این برگزیده جشنواره خوارزمی توضیح داد: تحقیق در خصوص روش های نوین سنتز پپتیدهای دارویی در راستای تامین احتیاج کشور در جهت خودکفایی و بی احتیاجی از واردات داروهای دارای فناوری بالا نقش معین نماینده ای در ارتقای سطح کیفی پژوهش هدفمند و کاربردی در کشور دارد. در این طرح هشت ماده اولیه برای تهیه رادیودارو های پپتیدی برای نخستین بار در کشور سنتز شد. کیت های تشخیصی تومورهای سرطانی در ایران فراوری و به این ترتیب کشور از واردات این داروی ارزشمند بی احتیاج شد.

وی مطرح کرد: تا پیش از این، هر یک هزارم گرم این ترکیب با قیمتی معادل 300 تا 800 یورو از خارج کشور وارد شده و ارزبری داشت اما خوشبختانه ما در ایران این مواد اولیه را تامین نموده ایم.

به گزارش خبرنگاران، از 328 طرح که سال جاری به دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی ارایه شده است، 10 طرح داخلی و 5 طرح خارجی به عنوان طرح برگزیده معرفی و با حضور رییس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شدند.

جشنواره جوان و بین المللی خوارزمی هرساله توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برگزار می گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20467

به "خبرنگاران گسترش ارتباطات بین المللی سطح پژوهش ها را ارتقا می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گسترش ارتباطات بین المللی سطح پژوهش ها را ارتقا می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید