خبرنگاران کرونا؛ فروپاشی اقتصاد آفریقا و وحشت از فاجعه ای انسانی

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- براساس پیش بینی های کارشناسان مالی، بحران اقتصاد جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا که تمامی کشورهای توسعه یافته را بشدت تحت تاثیر قرار داده، در صورت ادامه می تواند به فروپاشی کامل اقتصاد قاره آفریقا منجر گردد. همزمان نگرانی ها از بروز یک فاجعه انسانی در قاره سیاه روزبه روز بیشتر می گردد.

خبرنگاران کرونا؛ فروپاشی اقتصاد آفریقا و وحشت از فاجعه ای انسانی

در شرایطی که کشورهای توسعه یافته با بحران مالی ناشی از شیوع کرونا دست به گریبان هستند، همه گیر شدن این بیماری در آفریقا می تواند به فروپاشی مالی این قاره منجر گردد.

اقتصاد ضعیف و شکننده آفریقا، نبود زیر ساخت های صنعتی و کمبود فاحش امکانات بهداشتی و پزشکی، 54 کشور قاره سیاه را بشدت در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر نموده است.

درآمد بیشتر مردم کشورهای آفریقایی از مشاغل خدماتی و غیرصنعتی است. درصورت شیوع ویروس کرونا در آفریقا تمامی و یا حداقل بیشتر این مشاغل تعطیل می گردد و میلیونها تن به خیل بیکاران این قاره افزوده خواهند شد.

براساس آمار سازمان دنیای بهداشت هم اکنون بیش از 15 هزار تن در آفریقا به ویروس کرونا مبتلا هستند و در نیمی از54 کشور آفریقایی، آمد و شد شهفرایندان بشدت محدود شده است. این محدودیت موجب شده بسیاری از مشاغل خدماتی به تعطیلی کشیده گردد. تداوم این فرایند بشدت به اقتصاد و معیشت مردم این قاره لطمه وارد می نماید.

به گفته ازیاکونوا (1) مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در امور آفریقا، درصورت گسترش ویروس کرونا در آفریقا، بیش از نیمی از ظرفیت شغلی این قاره بکلی از بین خواهد رفت، زیرا صنعت حمل و نقل، صادرات، بخش معدن ، کشاورزی و مشاغل خدماتی به تعطیلی کشیده می گردد.

کاهش بهای نفت، اقتصاد بعضی کشورهای صادرکننده نفت مانند نیجریه ، آنگولا و الجزایر را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

بنابراعلام کمیسیون مالی سازمان ملل دو کشور نیجریه و آنگولا هم اکنون 65 میلیارد دلار از درآمد پیش بینی شده از بخش صادرات نفت خود را از دست داده اند و این در شرایطی است که هنوز ویروس کرونا در آفریقا همه گیر نشده است.

آبی احمد (2) نخست وزیر اتیوپی نیز با اشاره به تهدیداتی که متوجه اقتصاد آفریقا است به دریافت یاری 150 میلیارد دلاری از کشورهای صنعتی گروه 20 چشم دوخته است. وزیران دارایی کشورهای آفریقا نیز اخیرا در نشستی اعلام کردند این قاره به بیش از 100 میلیارد دلار یاری مالی برای پویایی اقتصاد خود احتیاج دارد.

این برآوردها مربوط به شرایط پیش از شیوع کرونا در دنیا است . بدیهی است که با گسترش این بیماری در دنیا و شیوع آن در آفریقا ، شرایط برای کشورهای قاره سیاه به مراتب دشوارتر خواهد شد.

براساس نتایج پژوهشی که اخیرا از سوی اتحادیه آفریقا بعمل آمده، گسترش بیماری کرونا می تواند موجب از بین رفتن 20 میلیون شغل در این قاره گردد.

این بیماری همچنین می تواند بحران های دیگری را نیز در قاره آفریقا به دنبال داشته باشد که از آن جمله می توان به افزایش بدیهی های دولتی و کاهش حمایت های بین المللی اشاره نمود.

براساس این پژوهش ، بیماری کرونا می تواند بین 5 تا 8 درصد فراوری ناخالص داخلی آفریقا را کاهش دهد . این در حالی است که بانک توسعه آفریقا پیش از بحران کرونا پیش بینی نموده بود که اقتصاد این قاره با رشدی معادل 4.3 درصد در امسال روبرو گردد.

برآوردهای بعمل آمده همچنین حاکیست که با ادامه بحران کرونا، صنعت گردشگری آفریقا بیش از 50 میلیارد دلار زیان خواهد دید که در نتیجه آن 2 میلیون شغل در کشورهای این قاره از بین خواهد رفت.

گسترش ویروس کرونا موجب خواهد شد که مبادلات تجاری این قاره 35 درصد کاهش یابد که معادل 270 میلیارد دلار برآورد می گردد.

موسسه پژوهشی مکینزی در گزارش اخیر خود که به تازگی منتشر شده، خسارت مالی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد قاره آفریقا را بالغ بر 200 میلیارد دلار ارزیابی نموده است.

شیوع ویروس کرونا در آفریقا علاوه بر زیان های مالی گسترده، به دلیل نبود زیر ساخت های بهداشتی و کمبود شدید امکانات پزشکی می تواند به یک فاجعه انسانی تبدیل گردد.

1 - Ahunna Eziakonwa

2 - Abiy Ahmed

3 - https://abcnews.go.com/International/wireStory/complete-collapse-economies-ahead-africa-faces-virus-69982974

4 - https://www.economist.com/special-report/2020/03/26/many-of-africas-economies-are-doing-well

5 - https://www.africanews.com/2020/04/14/economics-of-covid-19-impact-on-africa/

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24055

به "خبرنگاران کرونا؛ فروپاشی اقتصاد آفریقا و وحشت از فاجعه ای انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا؛ فروپاشی اقتصاد آفریقا و وحشت از فاجعه ای انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید