خبرنگاران وال استریت ژورنال : نیروهای آمریکا از افغانستان به آسیای میانه می فرایند

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش بامداد دوشنبه نوشت که ایالات متحده ترجیح می دهد نیروها و تجهیزات را بعد از خروج از افغانستان به کشورهای ازبکستان یا تاجیکستان منتقل کند.

خبرنگاران وال استریت ژورنال : نیروهای آمریکا از افغانستان به آسیای میانه می فرایند

به گزارش خبرنگاران، وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت: البته حضور نظامی روسیه و افزایش نفوذ چین در منطقه برنامه ها را برای هرگونه استقرار نیروهای ایالات متحده در آسیای میانه پیچیده می نماید.

این گزارش در حالی منتشر می گردد که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان طی هفته گذشته به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و گفته می گردد که وی در این سفر لزوم جلوگیری از کنترل خشونت در افغانستان قبل از اتمام عقب نشینی آمریکا و متحدانش از افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

تاجیکستان عضو کامل در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است و ازبکستان که عضویت خود را در این اتحادیه در سال 2012 به حالت تعلیق درآورد، با این وجود همچنان روابط مالی و امنیتی قوی با مسکو از جمله داشتن عضو ناظر در اتحادیه اقتصاد اوراسیا دارد.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که در کنار منطقه آسیا میانه، سربازان آمریکایی بعد از خروج از افغانستان می توانند به یک یا چند مقر نیروهای آمریکا در خلیج فارس اعزام شوند.

بزرگترین پایگاه ایالات متحده در خاورمیانه در دوحه پایتخت قطر فعالیت می نماید و بیش از ده مقر و پایگاه دیگر از کویت گرفته تا عمان در منطقه خلیج فارس دارد.

طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در اسفند سال 99، دولت ایالات متحده متعهد شد تا اول ماه مه (11 اردیبهشت) تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند اما دولت بایدن زمان خروج تمام نیروهای امریکایی را تا 11 سپتامبر به تاخیر انداخت.

آمریکا در سال 2001 پس از حمله یازده سپتامبر به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به افغانستان حمله کرد و با گذشت حضور نظامی بیش از بیست سال در افغانستان، نه تنها سطح خشونت و حملات گروه های تروریستی کاهش نیافته بلکه هر سال به شمار کشته شدگان غیرنظامی افزوده می گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48580

به "خبرنگاران وال استریت ژورنال : نیروهای آمریکا از افغانستان به آسیای میانه می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وال استریت ژورنال : نیروهای آمریکا از افغانستان به آسیای میانه می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید