خبرنگاران همتی: صندوق بین المللی پول سیاسی کاری نکند

به گزارش بلاگ پو، تهران - خبرنگاران - رییس کل بانک مرکزی درمورد درخواست وام کشورمان از صندوق بین المللی پول گفت: خانم جورجیووا باید سیاست را کنار گذاشته و وظایف حرفه ای خود را به طور کامل انجام دهد تاریخ درمورد اعمال همه ما قضاوت می کند و آن داوری به آسانی که فکر می کنیم، نخواهد بود.

خبرنگاران همتی: صندوق بین المللی پول سیاسی کاری نکند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت عبدالناصر همتی درمصاحبه ای با بلومبرگ آخرین شرایط وام از صندوق بین المللی پول تشریح کرد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه اگر صندوق بین المللی پول درخواست را رد کند، چه خواهید کرد، گفت: من بسیار امیدوار هستم که آنها در این بحران غیرعادی که همه کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است و ما نیز شامل آن هستیم، از مردم ایران حمایت کنند.

وی اضافه کرد: ما زندگی های بسکمک را ، به مانند آمریکایی ها و اروپایی ها از دست داده ایم و در رابطه با جان باختگان امریکایی واروپایی نیز ابراز همدردی می کنم . به من اطلاع داده شده که کشورهای اروپایی از تلاشهای ما حمایت می کنند، من مطمئن هستم که سایر کشورهای جهان نیز از درخواست ایران حمایت می کنند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: یک بار دیگر، شخصاً از رئیس صندوق بین المللی پول خانم جورجیووا می خواهم که این موضوع را جدی بگیرند. ما می خواهیم ریاست صندوق بین المللی پول درخواست RFI ما را به هیئت اجرایی خود برساند. این تنها چیزی است که ما می خواهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: خانم جورجیووا باید سیاست را کنار گذاشته و وظایف حرفه ای خود را به طور کامل انجام دهد. صندوق بین المللی پول بسیار شبیه آتش نشانی در محله است، به محض اینکه خانه ای آتش بگیرد باید به نجاتش بشتابد و به دنبال بزرگترین صاحب خانه در این محله نشود که از وی اجازه عمل بخواهد.

همتی تاکید کرد: اکنون زمان عمل است، تاریخ درمورد اعمال همه ما قضاوت می کند و آن داوری به آسانی که فکر می کنیم نخواهد بود.

همتی درمورد آخرین شرایط درخواست تأمین اقتصادی از صندوق بین المللی پول گفت: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که بیش از 40 روز پیش، به وسیله ابزار سریع تأمین اقتصادی (RFI) درخواست کمک کردیم. به یاد داشته باشید، ما جزء پنج کشور اولی بودیم که به سختی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفتیم و زمانی که رئیس صندوق بین المللی پول اعلام کرد این صندوق آماده کمک به کشورها به وسیله ابزار تأمین اقتصادی سریع (RFI) است، ما نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو درخواست خود را برای دسترسی به این امکان ثبت کردیم.

وی اضافه کرد: تمام اطلاعات و داده های مورد نیاز صندوق بین المللی پول را برای ارزیابی صلاحیت مان ارائه داده ایم. این اطلاعات و آخرین اطلاعات اقتصادی در وب سایت بانک مرکزی ایران موجود است.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: من همچنین نامه ای به رئیس صندوق بین المللی پول ارسال کرده ام و از اینکه صندوق بین المللی پول می خواهد در سراسر جهان کمک کند، قدردانی کرده ام و از او خواسته ام سریعا درخواست ما را به هیئت عامل صندوق بین المللی پول ارائه دهد.

همتی در واکنش به موضع ایالات متحده که گفته است مانع درخواست می شود و با آن مخالف است، اضافه کرد:ما از ایالات متحده آمریکا درخواست کمک نکرده ایم! ما از صندوق بین المللی پول تقاضا کردیم که یک نهاد بین المللی غیرسیاسی ، وابسته به سازمان ملل متحد که ما در طول 75 سال گذشته یکی از اعضای بنیانگذار و شرکت کننده در آن بودیم.

وی خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا به مانند 190 کشور یا بیشتر کشورها، عضو صندوق بین المللی پول است. آخرین باری که بررسی کردم، ایالات متحده آمریکا صندوق بین المللی پول را اداره نمی کند و این رئیس صندوق و هیئت مدیره آن هستند که بر کارها نظارت می کنند و اطمینان حاصل می کنند که صندوق بین المللی پول تعهدات و وظایف خود را انجام می دهند.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اما می خواهم تکرار کنم که همه نهادهای مرتبط با سازمان ملل، صندوق بین المللی پول یا سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، باید از سیاست دور بمانند و به تعهدات نهادی خود عمل کنند.

وی در مورد ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه ایران از منابع خود به اندازه کافی برخوردار است و دارایی های زیادی دارد که می تواند در داخل کشور از آن برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا کمک بگیرد اما از این پول برای اهداف و نیازهای بشردوستانه استفاده نمی کند، بلکه برای فعالیت های دیگری مانند سیاست های منطقه ای از آنها بهره می گیرد، گفت: بگذارید با نگاهی به شرایط واجد شرایط بودن RFI به سؤال شما پاسخ دهم و سپس به نگرانیهای شما بپردازم. طبق گفته صندوق بین المللی پول، RFI به منظور کمک به یک کشور عضو با حمایت فوری اقتصادی پس از روبرو شدن آن کشور با شوک برون زا طراحی شده است که شکاف تأمین اقتصادی در ترازپرداخت ها را آشکار می کند.

وی در ادامه اضافه کرد: پس از آن، صندوق بین المللی پول می خواهد اطمینان حاصل کند که آن کشور قادر به بازپرداخت وام به صندوق است و بدهی عمومی کشور پایدار است، اینها همه خوب و صحیح است. هنگامی که از ویروس کرونا دچار آسیب شدیم، با شوک منفی برون زا روبرو شدیم.

**تمام اطلاعات در مورد نیازهای خود را به صندوق بین المللی پول ارایه کرده ایم

همتی خاطر نشان کرد: برآوردهای ما نشان می دهد که برای مهار شیوع ویروس، تقویت نظام مراقبت های بهداشتی و محافظت از پرسنل خط مقدم در بیمارستان ها و جاهای دیگر و کمک به افرادی که شغل خود را ازدست داده اند، ما نیاز به 10میلیارد یورواضافه تر در تأمین اعتبار خارجی خود داریم، این حدود 2٪ از تولید ناخالص داخلی ماست. این یک واقعیت است و ما این اطلاعات را با صندوق بین المللی پول به اشتراک گذاشته ایم.

رییس بانک مرکزی گفت: ما بیش از حد کفایت ذخایر خارجی برای تأمین این کمبود را داریم، اما تحریم های یکجانبه ایالات متحده دسترسی ما را محدود کرده است. اگر آنها می خواهند از منابع خودمان بجای امکانات صندوق بین المللی پول استفاده کنیم، چرا آنها در کنگره آمریکا به بسکمک از صداها گوش نمی دهند و تحریم ها را تسهیل نمی کنند؟

وی در ادامه گفت: در مورد دوم، ما ذخایر کافی برای بازپرداخت صندوق بین المللی پول، به وسیله کانال هایی که قبلاً در این سالها از پرداخت کمک های خود به صندوق بین المللی پول استفاده می کردیم، را داریم و آخر اینکه، بدهی عمومی ما نیز بسیار پایین تر از آستانه ای است که برای اقتصادهای نوظهور شرایط پایدار به نظر می رسد، است.

همتی اضافه کرد: اینها واقعیت هایی هستند و من اطمینان دارم که کارمندان صندوق بین المللی پول به خوبی می دانند. با توجه به نحوه استفاده این وام، من قبلاً به رئیس صندوق بین المللی پول اطلاع داده ام که INSTEX و SHTA ابزارهایی هستند که به راحتی در دسترسند. اینها بطور خاص برای کمک به ما در واردات غذا و دارو طراحی شده اند.

وی اضافه کرد: این کانال ها دارای مکانیزم های ایمنی و محافظتی مناسب برای رفع هرگونه نگرانی های موجود هستند. علاوه بر این، این فرصت خوبی برای فعال کردن این کانال هاست زیرا بسکمک از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در تلاشند تا این کانال ها فعال شوند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه شما اشاره می کنید که ایران دارای منابع خارجی برای تأمین کمبودهاست. آیا این همان پولی است که به دلیل تحریم در خارج از کشور منجمد می شود؛ آیا شما از ایالات متحده می خواهید اجازه دهد که این ذخایر به وسیله کانال اقتصادی سوئیس و INSTEX منتقل شوند، گفت: بله، همانطور که شما به خوبی می دانید، ذخایر بانک مرکزی تحت تحریم ایالات متحده آمریکا در خارج از کشور است که غیرقانونی و یک جانبه است و من می خواهم در این باره صریح و واضح باشم.

وی در ادامه اضافه کرد: آنچه ما می گوییم این است که باید تحریم ها به طور کلی برداشته شود، اما متأسفانه، بازیگرانی در دولت ایالات متحده هستند که احترام چندانی به قوانین و نظم بین المللی ندارند. خزانه داری آمریکا، کانال سوئیس را به عنوان ابزار و کانالی برای اهداف بشردوستانه اعلام کرده است، INSTEX نیز برای واردات غذا و دارو طراحی شده است، اگر آمریکا نسبت به ادعاهای خود صادق باشد، ما نیز باید در این دو کانال از ذخایر خود استفاده کنیم.

** حدود 3.6 میلیاردتقاضا کرده ایم

همتی در مورد مقدار پولی که به دلیل تحریم ها در حساب های خارج از کشور منجمد شده، گفت: ما ارقام مربوط به ذخایر خود را در حساب های تراز پرداخت خود منتشر می کنیم، این تعداد مطابق با آنچه در چند سال گذشته داشته ایم، است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تفاوت و تفکیک تقاضای کشورمان از صندوق بین المللی پول و پولی که ایران به صندوق پرداخت کرده است و میزان وام گفت: چنین تفاوت و تفکیکی وجود ندارد. صندوق بین المللی پول مانند اتحادیه اعتباری است، کشورهای عضو با این امید که صندوق بین المللی پول در صورت لزوم وام برای آنها و سایر کشورها در این سالها در آن مشارکت می کند. در راستای مقررات و محدودیت های صندوق بین المللی پول، ما حدود 3.6 میلیارد SDR را در قالب RFI تقاضا کرده ایم. این برابر با 100٪ از سهمیه ما در صندوق بین المللی پول است ، و باید از تجمیع منابعی باشد که صندوق بین المللی پول برای مبارزه با بحران اخیر ویروس جمع کرده است.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24344

به "خبرنگاران همتی: صندوق بین المللی پول سیاسی کاری نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همتی: صندوق بین المللی پول سیاسی کاری نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید