خبرنگاران اقتصاد مبتنی بر فرهنگ احتیاج اصلی کردستان برای آینده است

به گزارش بلاگ پو، سنندج - خبرنگاران - رییس پارک علم و فناری کردستان گفت: اقتصاد آینده مبتنی بر فرهنگ است و کشوری پیروز خواهد بود که علاوه بر حفظ فرهنگ خود بتواند با استفاده از فناوری اطلاعات و سایر شیوه های مدرن آنها را به شیوه حرفه ای عرضه کند.

خبرنگاران اقتصاد مبتنی بر فرهنگ احتیاج اصلی کردستان برای آینده است

خالد سعیدی روز چهارشنبه در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی کردستان و جمعی از فعالان فرهنگی با اشاره به لزوم توسعه بیش از پیش همکاری ها در زمینه های مختلف، گفت: پارک های علم و فناوری به عنوان طلایه داران رشد و توسعه پایدار هستند و پارک علم و فناوری کردستان با توجه به اینکه یکی از جوان ترین پارک های کشور است، در این مدت کوتاه توانسته با جذب و حمایت از نخبگان و فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار ایفا نماید.

وی با اشاره به مطالعات آینده پژوهی افزود: با توجه به کمبود زیرساخت های صنعتی در کردستان، باید به سمت اقتصاد خلاق که مبتنی بر فرهنگ، دنیاگردی، هنر و علوم انسانی حرکت کنیم.

رییس پارک علم و فناوری کردستان اضافه نمود: کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری بر فرهنگ و هنر، سیاست های اصلی خود را پیش می برند و ما نیز با فراوری محتوای فرهنگی و هنری نه تنها می توانیم باعث ایجاد ثروت شویم بلکه می توانیم فرهنگ و هنر بومی ناب خود را در سطح ملی و بین المللی عرضه کنیم.

سعیدی، هم افزایی سازمان های اجرایی و نهادهای مردمی را در ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر خلاقیت و نوآوری ارزشمند برشمرد و گفت: باید با یاری دولت و سازمان های اجرایی و نیز استفاده از ظرفیت نیروی اجتماعی، با تشکیل نهادهای مردمی بتوانیم ایده های محلی را به پدیدهای بین المللی تبدیل کنیم و پارک علم و فناوری می تواند به عنوان هسته اصلی این تعاملات انجام وظیفه کند.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی استان در حوزه های مختلف با استفاده از کارشناسان خبره اضافه نمود: باید مسوولان با اهدای محصولات فرهنگی و صنایع دستی استان در مراسم های مختلف به جای سایر کالاهای فراوریی سایر استان ها اقدام و در زمینه معرفی و حمایت از فراوریات فرهنگی استان کوشش نمایند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان به آمادگی همکاری پارک در زمینه رویدادهای استانی، ملی و بین المللی با اداره کل میراث فرهنگی استان اشاره نمود و گفت: از موارد دارای اولویت در پارک علم و فناوری اقدامات بنیادین در بخش صنایع دستی، حفاظت از آثار تاریخی و توسعه صنعت دنیاگردی استان است.

لزوم ورود فناوریهای نوین در صنعت دنیاگردی و میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی کردستان هم در این نشست گفت: استفاده از فناوری اطلاعات IT و تکنولوژی های نوین، بهترین گزینه برای حفاظت از آثار تاریخی، معرفی بهتر صنایع دستی و جاذبه های دنیاگردی استان است.

یعقوب گویلیان افزود: آینده متعلق به فناوری های نوین در زمینه اطلاعات است و اگر در این حوزه ها ورود پیدا نکنیم عقب ماندگی بیش از پیش را در پی خواهد داشت.

وی کردستان و به ویژه شهر سنندج را دارای بناهای تاریخی زیاد بیان کرد و اضافه نمود: کردستان نسبت به استان های همجوار در زمینه استفاده از فناوری های نوین کمتر بهره برده و احتیاج است بصورت علمی و تخصصی در استفاده از فناوری های نوین در بخش های مختلف اقدام گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی کردستان ثبت دنیای هورامان را گامی مهم برای معرفی و توسعه استان و منطقه غرب دانست و افزود: پارک علم و فناوری استان می تواند در راستای ثبت دنیای هورامان و حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگ، هنر این منطقه نقش موثری داشته باشد.

گویلیان حفاظت از آثار تاریخی و درست معرفی کردن آنها را مهم ارزیابی کرد و گفت: معرفی درست آثار تاریخی، جاذبه های دنیاگردی و صنایع دستی استان موجب رونق بیشتر و اصولی این حوزه ها می گردد.

وی برند سازی در زمینه صنایع دستی را برای جلوگیری از ورود فراوریات غیربومی از جمله اقدامات مشترک با پارک علم و فن آوری استان مطرح نمود و گفت: نباید به هر قیمتی دنبال جذب دنیاگرد بود چرا که حضور دنیاگردان بدون برنامه ریزی صحیح موجب صدمات جبران ناپذیر به آثار تاریخی و فرهنگ استان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی کردستان شیوع و گسترش ویروس کرونا را علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به اقتصاد استان موجب بروز صدمات جبران ناپذیر به رویدادهای فرهنگی استان برشمرد و اضافه نمود: جای بسی خرسندی است که میراث ناملموس استان شهرت دنیای پیدا نموده و علاقه مندان زیادی از اقصی نقاط دنیا دارد، امید است با غلبه بر ویروس کرونا بتوان این حوزه را نیز دوباره فعال کرد.

استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46671

به "خبرنگاران اقتصاد مبتنی بر فرهنگ احتیاج اصلی کردستان برای آینده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اقتصاد مبتنی بر فرهنگ احتیاج اصلی کردستان برای آینده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید