حمام حاج لطفعلی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید

به گزارش بلاگ پو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، حمام حاج لطفعلی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام حاج لطفعلی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید

مرجان اکبری اظهار کرد: حمام تاریخی حاج لطفعلی در استان خراسان رضوی، شهر فیض آباد واقع شده است. این بنا در خیابان امام خمینی، خیابان طالقانی شمالی و در محله ای موسوم به درب قلعه واقع شده و کاروانسرای فیض آباد از بناهای دوران قاجار و یکی از شاخص ترین آثار تاریخی این شهر در فاصله حدود 140 متری ضلع جنوبی آن واقع شده است.

وی اضافه نمود: به استناد گفته های سالخوردگان محلی، حاج لطفعلی از بزرگان فیض آباد و مرد خیری بود که این حمام را به اسم بنایی عام المنفعه برای رفاه حال مردم شهر ساخته است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: به گفته اهالی و به استناد شواهد معماری، این بنا بیش از 200 سال قدمت داشته و در دوره قاجار ساخته شده است.

اکبری توضیح داد: این بنا وقفی است و تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه بوده و هم اکنون شهرداری فیض آباد برای بازسازی، باز زنده سازی و ایجاد کاربری تازه این حمام تاریخی را از اوقاف اجاره نموده است.

حمام حاجی لطفعلی تا سال 1392 به صورت حمام عمومی دایر بوده است

محمود طغرایی، مسئول دفترثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: این حمام تاریخی بنایی است با وسعتی حدود 230 مترمربع. در حال حاضر ساختار کالبدی بنا طی سالهای متمادی دستخوش تغییرات بسیاری شد، بگونه ای که قبل از حذف الحاقات صرفا دسترسی به بخش سربینه و گرمخانه آن فراهم بود.

وی ادامه داد: پس از حذف تیغه ها و الحاقات فضای میاندر، نمازخانه و فضایی در ضلع غربی موسوم به حمام کوچک شناسایی شد و صرفا فضای خزینه که به مخزن آب حمام اختصاص یافته، مسدود است.

محمود طغرایی افزود: فضای ورودی به صورت رشته پلکانی است که با چرخش در راستای شرقی به پاگردی منتهی شده و پس از آن تا در ورودی به سربینه امتداد می یابد، در مجموع با گذر از 16 پله و قرارگیری در ترازی با حدود سه متر پائین تر از کف محوطه، سربینه واقع شده است.

مسئول دفترثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص سربینه این حمام گفت: سربینه حمام حاجی لطفعلی، فضایی به وسعت حدود 45 متر مربع با پلان چلیپایی است و در سربینه سکوهای به منظور نشستن و تعویض لباس افراد تعبیه شده است.

وی در خصوص خزینه این حمام اسم کرد: حمام حاجی لطفعلی همچون سایر حمام های تاریخی ایران دارای بینه، فضاهای جانبی آن و با پوشش گنبدی و طاق ضربی است. بعلاوه این حمام خزینه های آب گرم و سرد دارد که در حال حاضر مسدود شده اند.

طغرایی ادامه داد: این بنا تا سال 1392 به صورت حمام عمومی دایر بود و امید است با آنالیز طرح بازسازیی آن به مکان فرهنگی در خور توجهی در شهر فیض آباد تبدیل گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51909

به "حمام حاج لطفعلی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام حاج لطفعلی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید