حداقل یکی از واکسن های کرونای ایرانی تا خردادماه عرضه می گردد

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/اصفهان معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه هم اکنون حداقل دو شرکت در ایران مجوز گرفته اند تا وارد فاز بالینی واکسن کرونا شوند، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته حداقل یکی از واکسن های داخلی در خردادماه عرضه و واکسیناسیون مردم آغاز می گردد.

حداقل یکی از واکسن های کرونای ایرانی تا خردادماه عرضه می گردد

فرید نجفی امروز (چهارشنبه-15 بهمن ماه) در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و فناوران و نیز کلنگ زنی ساختمان جدید پارک علم و فناوری اصفهان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حیطه فناوری و پژوهش همواره جزو دانشگاه های پیشرو کشور است.

وی درخصوص گلایه بعضی شرکت های دانش بنیان در خصوص فرایند طولانی اخذ مجوزها، گفت: در تمام جهان نهادهای نظارتی مثل سازمان غذا و دارو قوانین بسیار سختگیرانه ای دارند، چراکه تجهیزات و داروها بناست با سلامت مردم در ارتباط باشد و هرچقدر سخت گیری بیشتر باشد به سود مردم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به فرایند فراوری واکسن کرونا اشاره و اظهار داشت: فرایند فراوری یک واکسن در جهان در حالت عادی تا 10 سال می تواند طول بکشد که زمان زیادی است تا مجوز فراوری و تزریق یک واکسن داده گردد، درحالی که در شرایط اضطراری ممکن است مجوز طی 2 تا 3 سال داده گردد.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان باید توجه نمایند سازمانی که وظیفه تنظیم مقررات و نظارت بر فراوریات پزشکی را به عهده دارد باید دقت نظر زیادی داشته باشد، اضافه کرد: از طرفی بعضی گلایه ها درست است، در این شرایط همه گیری کرونا و تحریم های شدید علیه کشور، سازمان غذا و دارو باید شبانه روزی کار کند و به همین خاطر امکان دارد در فرایند مجوزها اشکالاتی نیز وجود داشته باشد.

نجفی از هماهنگی برگزاری جلسات مشترک با سازمان غذا و دارو اطلاع داد و گفت: با ابلاغ مشترک رئیس سازمان غذا و دارو و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان به عنوان دبیر این جلسات انتخاب شد و در هر جلسه مسائل حوزه فناوری یک منطقه مطرح و کوشش می گردد مسائل خاص و مجوزها به طور ویژه آنالیز گردد، امیدواریم با این راه حل بار مسائل مقداری کمتر گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درمان قطعی برای بیماری کووید19 وجود ندارد و مهمترین درمان این بیماری ویروسی اکسیژن رسانی است، توضیح داد: تمام درمان هایی که الان مطرح است، چه درمان های شیمیایی و چه گیاهی همه درمان های یاریی هستند، داروهای گیاهی هم ممکن است در قسمت هایی یاری نماینده باشند اما مرجع رسیدگی فقط سازمان غذا و دارو است.

وی از حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور اطلاع داد و تاکید نمود: وظیفه حوزه معاونت تحقیقات و دانشگاه ها به عنوان بستری برای رشد تفکر دانش بنیان این است که زمینه برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم گردد اما اینکه به چه نتایجی دست پیدا می نمایند بحث های علمی است که باید اجازه دهیم مراحل علمی کار طی گردد و هر نتیجه ای حاصل شد پذیرفته گردد.

نجفی با یادآوری اینکه تا همین چند روز پیش بعضی از همکاران دانشگاهی ما معتقد بودند واکسن روسی کرونا بی تاثیر است، گفت: همین دیشب مقاله ای منتشر شد که نشان می دهد یکی از بهترین واکسن های کرونا واکسن روسی است که ایران نیز درصدد واردات این واکسن است. این واکسن حدود 92 درصد ایمنی زایی در برابر کرونا دارد و تا این لحظه جزو بهترین واکسن های جهان شناخته شده و مقاله منتشر شده خط بطلانی است بر تمام صحبت هایی که براساس حدس و گمان زده می شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید نمود: چه در خصوص یک واکسن خاص و چه داروهای گیاهی نمی توان براساس حدس و گمان صحبت کرد، بلکه باید اجازه دهیم تحقیقات علمی انجام گردد و هرآنچه تحقیقات علمی ثابت کرد سیستم بهداشت و درمان کشور از آن حمایت می نماید.

وی با بیان اینکه درحالی که بسیاری از کشورهای همسایه ما وارد کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شدند کشور ما وارد نشد، گفت: کشور ما در کنار واکسن داخلی، سراغ دو تا از بهترین واکسن های کرونا در جهان رفته که امیدواریم به زودی واردات آن آغاز گردد. منبع ما برای تایید واکسن مطالعات جهانی و سازمان غذا و دارو است.

نجفی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران، گفت: نه تنها محققان ما در ایران بلکه در جهان هم هنوز داروی تایید شده برای بیماری کووید نداریم و واکسن هایی که در حال استفاده است یا تایید نشده یا سازمان بهداشت جهانی بنا به ضرورت آنها را تایید نموده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کووید19 بیماری است که تازه به وجود آمده و خیلی از جنبه های آن شناخته نشده است، ادامه داد: به نتیجه نرسیدن تحقیقات بر روی دارو و واکسن موثر علیه کووید مشکل تمام جهان و نه فقط کشور ما است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرنگاران در خصوص واکسن کرونای ایرانی نیز گفت: هم اکنون حداقل دو شرکت در ایران مجوز گرفته اند تا وارد فاز بالینی شوند و ان شا الله براساس برنامه ریزی اجرا شده حداقل یکی از واکسن های ایرانی در خردادماه عرضه و واکسیناسیون مردم ما آغاز گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43080

به "حداقل یکی از واکسن های کرونای ایرانی تا خردادماه عرضه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل یکی از واکسن های کرونای ایرانی تا خردادماه عرضه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید