حال ناخوش سفیدرود در سایه غفلت مسئولان

به گزارش بلاگ پو، سپید رود یکی از رودخانه های بزرگ استان گیلان حال ناخوشی را این روزها تجربه میکند. سپید رود حالا با مسائل زیست محیطی متعددی روبرو است که میتواند شرایط موجود استان گیلان را تهدید نماید.

حال ناخوش سفیدرود در سایه غفلت مسئولان

زهرا حقیقی - گیلان؛

افتراق و عدم یکپارچگی در تصمیم سازی متولیان حفاظت از سفیدرود حال زیباترین و پرآب ترین رود شمال کشور را دچار وخامت نموده و همچنان با وجود بروز مسائل عینی هیچکدام از این دستگاه ها دست های خود را برای همکاری جهت تحقق منافع مشترک در بهره برداری از این رود جز پاره ای از حرف های کلیشه ای دراز ننموده اند.

این روزها نبض سفیدرود در سایه غفلت و بی بی توجهی مسئولین تندتر می زند. آلودگی بالای فاضلاب های کشاورزی، شهری و روستایی و جاری شدن این فاضلاب ها به جریان آب های سطحی و زیرزمینی و تخلیه پساب و فاضلاب واحدهای تولیدی خدماتی صنعتی به آب های سطحی از عوامل مهم آلودگی رودخانه های گیلان به ویژه سفیدرود است که به دلیل عدم مدیریت مناسب مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با این مسأله روز به روز این رودخانه به مرز نابودی نزدیک تر می گردد.

کارشناسان معتقدند، استفاده بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی توسط کشاورزان و هدایت آلودگی ها از طریق زه آبهای کشاورزی و ورود آنها به آب های سطحی، عدم رعایت مسائل زیست محیطی و استانداردها از سوی صاحبان مزارع،برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه از جمله عوامل آلودگی رود سفیدرود است ،که نظر به اهمیت این رودخانه و حساسیت مسائل و آلودگی موجود در آن با مدیران 2 دستگاه مرتبط در این زمینه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

*سفید رود با معضل پساب ها روبرو است

مدیر کل محیط زیست گیلان در خصوص مهمترین دلیل عمده آلودگی رودخانه سفیدرود می گوید:رودخانه سفیدرود با معضل ورود انواع پساب های کشاورزی، شهری و صنعتی روبرو است.

ساسان کفایی در ادامه توضیح می دهد:افزایش میزان کدورت آب در برخی ماه های سال از دیگر تهدیدات سفیدرود می باشد که بر اثر ورود پساب های ذکر شده، فعالیت کارخانجات فصلی و از همه مهمتر برداشت شن و ماسه از رودخانه رخ می دهد.

وی در خصوص برداشت غیرقانونی و بدون مجوز شن و ماسه از سفیدرود می گوید: رودخانه سفیدرود از حوزه چهار شهرستان رودبار، سیاهکل، رشت و آستانه عبور می نماید. ادارات حفاظت محیط زیست این شهرستان ها و یگان حفاظت محیط زیست به صورت منظم بر کلیه برداشت های موقت شن و ماسه در این رودخانه نظارت دارند و در روبرو با برداشت های غیرقانونی و بدون مجوز شن و ماسه ضمن هماهنگی با نیروی انتظامی فرد متخلف جلب و ابزار آلات تخلف به پارکینگ منتقل میگردد و صورتجلسه تخلف جهت برخورد به مراجع قضایی ارسال میگردد.

*با متخلفان برخورد میکنیم

کفایی، تشکیل کمیته نظارت شهرستانی با حضور همه ادارات مرتبط را از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست گیلان بیان می نماید و ادامه می دهد: با هماهنگی دادستان شهرستان ها بر کلیه برداشت ها نظارت عالی انجام می گردد. نظارت بر برداشت های موقت شن و ماسه در کلیه اراضی و رودخانه ها از دیگر اقدامات این اداره کل می باشد و در صورت عدم رعایت ضوابط مندرج در موافقت نامه ها و مجوز سازمان صمت از ادامه فعالیت پیمانکار ممانعت به عمل می آید.همچنین گزارش هر گونه تخلف به همراه مستندات به محاکم قضایی ارائه می گردد. البته لازم به ذکر است که آمارهای ما حاکی از این است،که مقایسه میزان صدور مجوز برداشت شن و ماسه توسط این اداره کل در سه ماهه اول سال جاری با مدت زمان مشابه در سال گذشته حاکی از کاهش 50 درصدی است.

مدیر کل محیط زیست گیلان در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا تا به امروز مطالعاتی مبنی بر اینکه زیست محیطی یا حقابه این رودخانه مشخص گردد، از سوی محیط زست صورت گرفته است،می گوید:در این ارتباط تا به امروز مطالعه ای توسط این اداره کل انجام نشده است. اما با توجه به وسعت حوزه آبخیز این رودخانه (65000 کیلومتر مربع)، میانگین آبدهی سالانه آن 5200 میلیون مترمکعب در منابع معتبر گزارش شده است.

کفایی همچنین در خصوص تخلیه سالیانه حجم زیاد پساب صنعتی و خانگی و انواع زباله ها مدیریت نشده روستایی و شهری و تمهیدات اندیشیده شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در این زمینه می گوید:تعداد 80 واحد شناسایی شده و دارای فاضلاب تهدیدکننده در حاشیه رودخانه سفیدرود قرار دارند که عمدتا دارای سیستم تصفیه فاضلاب می باشند. البته بدیهی است تخلفات موردی آنها سلامت رودخانه را تهدید می نماید.

مدیر کل محیط زیست گیلان در همین زمینه تصریح می نماید:فاضلاب شهری و روستایی حدود 12 هزار متر مکعب در روز، فاضلاب کشاورزی 6 میلیون مترمکعب در روز و فاضلاب صنعتی شهرک صنعتی لوشان با ظرفیت 500 مترمکعب در روز نیز آلاینده می باشند.

*سه مرکز دفع پسماند کنار سپید رود

وی در رابطه با این مساله که سفیدرود مدت هاست که تبدیل به زباله دان آلودگی های مختلف شده و با انتقال این آلودگی ها به خزر، فاجعه زیست محیطی هر روز ابعاد گسترده تری می گیرد، اذعان می نماید: با توجه به استقرار سه مرکز دفن پسماند که در حاشیه رودخانه سفیدرود قرار دارند و به طور مستقیم سلامت رودخانه را تهدید می کنند، ضرورت توجه هر چه بیشتر شهرداری ها و دهیاری ها که از این مراکز جهت دفن زباله استفاده می کنند را جدی تر می نماید،علاوه بر مراکز دفن مذکور که فاقد سیستم های کنترل آلایندگی می باشند، تخلیه متفرقه پسماند از سوی گردشگران، برخی از متخلفین و برخی از صنایع به طور غیرمجاز و مخفیانه باعث افزایش آلودگی پسماند در این رودخانه می شوند.

مدیرکل آب منطقه ای گیلان در خصوص برداشت های غیر قانونی و بدون مجوز شن و ماسه از سفید رود و اقداماتی که تا کنون از سوی این سازمان صورت گرفته است،می گوید: صدور مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه ها توسط سازمان صمت صورت می گیرد که سازمان صمت در راستای تأمین مصالح پروژه های عمرانی، کارگاه های دانه بندی و شهرداری ها و ... استعلام های لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست، فرمانداری و آب منطقه ای گیلان انجام می دهند. همچنین نظارت بر برداشت شن و ماسه توسط ناظر مقیم و مسئول فنی نظام مهندسی معدن ، سازمان حفاظت محیط زیست، آب منطقه ای و سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی صورت می گیرد.سازمان صمت پس از بررسی های کارشناسی لازم و استعلام از آب منطقه ای گیلان، سازمان حفاظت محیط زیست و فرمانداری و سایر ارگانهای ذیربط، مجوز موقت برداشت مصالح رودخانه ای را در محدوده مشخص و در مدت زمان مشخص برای متقاضی مربوطه صادر می نماید. ضمن اینکه جهت کنترل برداشت مصالح برای هر کدام از مجوزها بصورت جداگانه مسئول فنی تمام وقت نظام مهندسی معدن از طرف سازمان صمت مشخص می گردد.

وحید خرمی در ادامه توضیح می دهد:جهت نظارت بر عملیات اجرایی صورتجلسه ای در زمان شروع و سرانجام برداشت مصالح تنظیم و به تأیید کنندگان سازمان صمت شامل مسئول فنی، نقشه بردار و کارشناس فنی و همچنین کنندگان شرکت آب منطقه ای گیلان می رسد. همچنین در حین عملیات اجرایی برداشت مصالح محدوده ها توسط کارشناسان صمت، سازمان حفاظت محیط زیست، ارگانهای اجرایی و نظارتی و شرکت آب منطقه ای مورد پایش قرار می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طرف بهره برداران، عملیات برداشت متوقف شده و مراتب جهت تصمیمات مقتضی به مراجع قضایی اعلام می گردد.

وی همچنین اذعان می نماید: در راستای جلوگیری از برداشت های غیر قانونی و بدون مجوز از رودخانه ها، شرکت آب منطقه ای گیلان علاوه بر فرآیند قبلی ، برای حفاظت از رودخانه ها اقدام به راه اندازی و استقرار چندین اکیپ گشت وبازرسی به صورت تمام وقت در ساعت اداری و خارج از وقت اداری نموده است که در صورت مشاهده هر گونه تخلف،مراتب به اطلاع نیروی انتظامی رسانده و در صورت لزوم از طریق مراجع قضائی اقدام خواهد شد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46535

به "حال ناخوش سفیدرود در سایه غفلت مسئولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش سفیدرود در سایه غفلت مسئولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید