جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز چقدر است؟

به گزارش بلاگ پو، کارفرمایانی که از خدمات کارگران خارجی غیر مجاز و فاقد پروانه استفاده نمایند بابت هر روز بکارگیری 306 هزار تومان جریمه می شوند.

جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران،در حالی که سال گذشته جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز خارجی بابت هر روز اشتغال، 252 هزار تومان بود این رقم در سال 1399 به 306 هزار تومان افزایش یافته است.

آنطور که مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفته افزایش مبلغ جریمه بر اساس مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد سال 1399 معین شده است.

برابر اعلام مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، بر اساس ابلاغیه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال 1399 روزانه مبلغ 61 هزار و 180 تومان معین شده است؛ بنابر این کارفرمایانی که از خدمات کارگران خارجی غیر مجاز استفاده نمایند، با استناد به بند(ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی، معادل پنج برابر حداقل دستمزد و روزانه 305 هزار و 900 تومان جریمه می شوند.

برابر ماده 120 قانون کار، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای ویزا ورود با حق کار تعیین بوده و مطابق قوانین و آیین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت نموده باشند.

ماده 121 قانون کار نیز وزارت کار را مکلف نموده با رعایت شرایطی نسبت به صدور ویزا با حق کار تعیین موافقت و پروانه کار صادر کند؛ از جمله اینکه تبعه بیگانه دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار مورد نظر باشد و از تخصص او برای آموزش و جایگزینی افراد ایرانی استفاده گردد.

اما قانون در مورد کارفرمایان متخلف نیز مجازاتهایی را پیش بینی نموده است. ماده 181 قانون کار هرگونه به کارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی را ممنوع و صراحتا اعلام نموده کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده بپذیرند، برابر قانون از 91 روز تا 180 روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می شوند.

به گزارش خبرنگاران، اگر چه حضور نیرهای کار خارجی در ایران همانند حضور اتباع ایرانی در سایر کشورها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است اما زمانی که اتباع خارجی بدون مجوز و به شکل غیرقانونی وارد کشور می شوند دیگر نمی توان اشتغال به کار آنها در مشاغل داخلی و فعالیتهای مالی را امری موجه دانست و پذیرفت.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آن دسته کارفرمایانی که برای فرار از پرداخت بیمه و به دلیل ارزان بودن نیروی کار خارجی، آنها را به کار می گیرند، با این کار موجب از بین رفتن فرصتهای شغلی موجود برای کارجویان و نیروهای کار داخلی می شوند.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24439

به "جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید