تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟

به گزارش بلاگ پو، مهمترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آنهاست. اگرچه بنزین سوپر عدد اکتان بیشتری دارد، اما این دلیلی برای رجحان آن محسوب نمی گردد. در حقیقت انتخاب نوع بنزین بستگی به خودرو دارد.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟

سرویس علوم - شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده است که برای خودرو خود بنزین سوپر بهره ببرید یا معمولی؟ برخی معتقدند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و به همین دلیل قیمت بیشتری نیز دارد، اما برخی نیز هیچ تفاوتی میان این دو قائل نمی شوند. اگر شما هم در انتخاب بین بنزین سوپر و معمولی دچار تردید شده اید، با ما همراه باشید. در این مطلب با توضیح تفاوت بنزین سوپر و معمولی به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • تفاوت بنزین سوپر و معمولی
  • تشخیص بنزین سوپر از معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت اصلی بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آنهاست. عدد اکتان توانایی تحمل فشار توسط بنزین تا قبل از سوختن است. درواقع هرچه عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، بنزین دیر تر می سوزد، اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟ هر خودرویی ساز و کار خاص خود را دارد و طی زمانبندی مشخصی باید بنزین در پیستون آن محترق شود تا فراوری انرژی کند. بنابراین برای هر خودرو از بنزینی با اکتان مختص به همان خودرو باید استفاده کرد تا سوخت طبق زمانبندی موتور مشتعل شود.

عدد اکتان در بنزین معمولی 87 و در بنزین سوپر 95 است، به همین دلیل بنزین سوپر قیمت بیشتری نسبت به بنزین معمولی دارد. استفاده از بنزینی که متناسب با نظر سازنده خودرو باشد، موجب افزایش عمر موتور و بهره وری آن می شود. اگر در دفترچه راهنمای ماشینی بنزین مورد احتیاج معمولی معمولی درج شده باشد، با استفاده از بنزین سوپر در حقیقت توان خودرو را کاهش خواهید داد. همچنین اگر در خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد بنزین معمولی به کار رود، پیستون قبل از اینکه به بالاترین نقطه برسد به دلیل انفجار زودهنگام بنزین به پایین باز می شود و در نتیجه به موتور فشار وارد می شود.

تمام خودرو هایی که در ایران فراوری می شوند، بر اساس استفاده از بنزین سوپر طراحی شده اند. بنابراین بهتر است همیشه از این نوع بنزین بهره ببرید. همچنین در شهر هایی که در ارتفاع بسیار بالایی قرار دارند، مثل شمال ایران بهتر است از بنزین معمولی استفاده شود. زیرا به دلیل اختلاف سطح با دریا در این شهر ها بنزین دیرتر دچار خودسوزی می شود.

تشخیص بنزین سوپر از معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی تنها در ساختار شیمیایی آن ها خلاصه نمی شود، بلکه این دو از لحاظ ظاهری نیز باهم تفاوت هایی دارند. تفاوت ظاهری این دو نوع بزنین عبارتند از:

  • رنگ بنزین سوپر معمولا سفید یا سبز است و از همین رنگ نیز برای نازل بنزین سوپر در پمپ بنزین ها استفاده می شود. درحالی که رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز است و این رنگ در نازل آن ها نیز به چشم می خورد.
  • بوی بنزین سوپر و معمولی متفاوت است. بنزین سوپر بوی خشک و بنزین معمولی بوی چربی دارد.

چگونه مصرف سوخت را کاهش دهیم؟

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، تفاوت بنزین سوپر و معمولی در ساختار شیمیایی و البته قیمت آن ها است. اینکه شما بنزین سوپر یا معمولی را بهره ببرید، تنها به نوع موتور خودروت بستگی دارد. بنابراین اینکه بنزین سوپر گران قیمت است دلیلی بر مناسب تر بودن آن برای وسیله نقلیه شما نیست. برای اینکه بدانید از کدام بنزین باید بهره ببرید، می توانید به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه نمایید. از قلم نیاندازید که نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه با ما و سایر همراهان خبرنگاران د بخش ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: setare.com
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8713

به "تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید