تبریـز؛ شهر بدون گدا

به گزارش بلاگ پو، جام جم نوشت: در این میان شهر بدون گدا، موردی است که شاید برای کسانی که تبریز را از نزدیک ندیده باشند، کمی عجیب به نظر برسد. اما تنها یک روز اقامت و گشت و گذار در این شهر می تواند این موضوع را ثابت کند. به طوری که براساس آمارها و نظرسنجی های ارائه شده در سایت شهرداری تبریز، یکی از دلایل اصلی رضایت گردشگران از تبریز، نبود متکدی در سطح شهر عنوان شده است. واقعیت این است که عوامل زیادی در این زمینه دخیل بوده است تا تبریز واقعا به این عنوان برسد.

تبریـز؛ شهر بدون گدا

موسسه خیریه قدیمی و مبتکر

در بدو ورود به تبریز یا نقاط مختلف این شهر تابلوهایی با عنوان به تبریز شهر بدون گدا خوش آمدید نصب و زیر تابلو نیز نام یک موسسه خیریه، نوشته شده است. موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز یکی از قدیمی ترین موسسات خیریه تبریز و ایران است که توسط شماری از بازاریان تبریز تاسیس شده و هم اکنون نیز فعالیت می کند. این موسسه مبتکر طرح هایی چون برگ ها و تابلوهای تسلیت به جای خرید گل در مراسم عزاداری بوده که بعدها در تمام ایران نیز به کار گرفته شد. همچنین این موسسه اولین بار عنوان تبریز بدون گدا را برای این کلانشهر به کار برده و تمام تلاش خود را برای جمع آوری و تحت پوشش قرار دادن متکدیان به کار بسته است. افرادی از این موسسه به صورت دوره ای از سطح شهر بازرسی و گدایان حرفه ای را جمع آوری می کنند. گدایان پس از بررسی شرایط، در صورت حرفه ای بودن تحویل مراجع ذی صلاح شده و در غیر این صورت تحت حمایت موسسه قرار می گیرند. همکاری های مسئولان امر با این موسسه و حمایت ها نیز سبب شده است دست نیک اندیشان در این زمینه کاملا باز باشد.

مدیرعامل سابق موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در این باره می گوید: از نظر ساختار اجتماعی همزمان با زندگی اجتماعی بشر، دارا و ندار تعریف می شود و بر همین اساس پدیده تکدیگری رخ می دهد. متاسفانه تبریز نیز از این حوزه خارج نیست اما سعی کرده ایم این پدیده نادرست را کنترل کنیم.

سعید جلالی ادامه می دهد: هیچ شهری در هیچ مقطعی خالی از گدا نبوده است. تبریز نیز این گونه است اما تکدیگری در تبریز بر خلاف دیگر شهرها ساماندهی شده و لقب منحصر به فرد شهر بدون گدا را گرفته است.

وی با اشاره به برنامه ریزی دقیق موسسه برای از بین بردن این پدیده اجتماعی، خاطرنشان می کند: در موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز برای گدایانی که شناسایی و جمع آوری کرده بودیم، شغلی تعریف شده و آنها دستمزد شغل و کار خود را گرفتند و در بعضی مواقع نیز خودمان کمکشان کرده ایم تا زندگی آبرومندی داشته باشند.

شهر کم نظیر در جهان

رئیس شورای شهر تبریز نیز معتقد است که بدون گدا بودن تبریز در بین شهرهای مهم جهان بی نظیر است و ادامه می دهد: شهر تبریز در زمینه نبود گدا و معتاد جزو معدود شهرهای کشور و حتی جهان است.

شهرام دبیری تصریح می کند: در این زمینه به موسسات خیریه نگاه ویژه ای داریم و سعی می کنیم علاوه بر توانمند کردن این موسسات با واگذاری بخشی از خدمات شهرداری به آنها، در زمینه تداوم این فرایند نیز کمک کرده باشیم.

وی ادامه می دهد: هم اکنون که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است، وظیفه داریم تا کمترین موارد تکدیگری را نیز شناسایی و حتی تبریز را به عنوان یک شهر امن برای گردشگران خارجی معرفی کنیم که می توانند بدون دغدغه خاطر و مزاحمتی در سطح شهر تردد کنند.

دبیری همچنین خاطرنشان می کند: مردم نیز در این زمینه همکاری زیادی داشته اند و این فرهنگ در شهر نهادینه شده است که کمک ها به جای افراد به موسسات خیریه اهدا شود و افراد نیازمند واقعی به جای متکدیان حرفه ای مد نظر باشند.

شناسایی دلایل، رمز موفقیت تبریز

یک استاد جامعه شناس نیز با اشاره به دلایل موفقیت تبریز در این زمینه می گوید: تکدیگری در تمام شهر ها ممکن است رخ دهد. اما برای مقابله با این پدیده ابتدا باید این موضوع و دلایل آن را شناخته و سپس مدیریت کرد که در تبریز نیز این اتفاق افتاده است.

جعفر بهاری تاکید می کند: برای مثال در سال های گذشته رشد بیکاری، بالا رفتن تورم و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی باعث شده است تا بعضی ها به تکدیگری روی بیاورند. اما شاید با زمینه سازی اشتغال این افراد و بالا بردن سطح درآمدی بتوان بخش اعظمی از گدایان شهر را به سوی شغل های آبرومند برد.

وی عنوان می کند: مسائل اعتقادی نیز در این میان دخیل است. بعضی افراد با مناعت طبعی که دارند هرگز حاضر به این کار نمی شوند اما در نقطه مقابل افرادی نیز هستند که در صورت بی نیازی نیز این کار را ادامه می دهند و بدون شک می توان با بالا بردن سطح اعتقادی جامعه نیز ازحجم این مشکل کاست.

بهاری همچنین می گوید: تاکید چند سال اخیر بر این موضوع و فرهنگ سازی از سوی رسانه ها و موسسات خیریه باعث شده است مردم نیز با کمک نکردن به متکدیان حرفه ای در این زمینه قدم های مثبتی بردارند و حتی با دیدن چنین متکدیانی بیشتر مردم با موسسات خیریه از جمله حمایت از مستمندان تماس گرفته و درخواست رسیدگی می کنند.

گدایان وارداتی

خالی شدن تبریز از متکدیان حرفه ای در سال های اخیر باعث بروز یک پدیده دیگر شده است که از آن به عنوان گدایان وارداتی یاد می شود. به طوری که متکدیانی از دیگر استان ها و حتی کشورهای همسایه به کمک باندهای مافیایی برای استفاده از این فرصت شروع به فعالیت می کنند. این موضوع در ماه های گرم سال که گردشگران بیشتری از تبریز بازدید می کنند، بیشتر به چشم می آید. با این که در سال های گذشته برخوردهایی با این افراد اجرا شده و ضمن شناسایی به استان های خود فرستاده شده اند اما لازم است بااین پدیده بر اساس ابزارهای قانونی،برخورد ریشه ای صورت گیرد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20920

به "تبریـز؛ شهر بدون گدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبریـز؛ شهر بدون گدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید