برنج فقط 6 تا 8 قاشق

به گزارش بلاگ پو، دیابت را بیماری عصر صنعتی دانسته اند که صدای گام هایش هر لحظه تندتر می گردد و به خانه بسیاری از خانواده ها هم راه پیدا نموده است. تغذیه نادرست یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است اما افراد دیابتی در رژیم غذایی خود باید به چه مواردی توجه نمایند؟ دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به این پرسش پاسخ گفته است.

برنج فقط 6 تا 8 قاشق

برنج فقط 6 تا 8 قاشق

توصیه های تغذیه ای دکتر علیرضا استقامتی به دیابتی ها

دیابت را بیماری عصر صنعتی دانسته اند که صدای گام هایش هر لحظه تندتر می گردد و به خانه بسیاری از خانواده ها هم راه پیدا نموده است. تغذیه نادرست یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است اما افراد دیابتی در رژیم غذایی خود باید به چه مواردی توجه نمایند؟ دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به این پرسش پاسخ گفته است.

یک رژیم غذایی ضد دیابت ایده آل دارای چه ویژگی هایی است؟

یک رژیم غذایی استاندارد برای همه افراد در این زمینه وجود ندارد بلکه متناسب با وزن، قد و فعالیت افراد این رژیم غذایی متفاوت خواهد بود اما در خصوص تغذیه یک اصول کلی وجود دارد. اول اینکه افراد در رژیم غذایی بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده نمایند و سعی کنیم مصرف چربی ها به خصوص چربی های اشباع شده را کاهش دهیم البته این نگرش هم که اصلا نباید چربی مصرف کنیم، یک نگرش غلط است چون بعضی از چربی ها برای بدن ضروری هستند. به طور کلی روغن زیتون، روغن هسته انگور و کلزا مجاز هستند. مصرف مواد شیرین و نمک هم باید محدود باشد. رژیم غذایی افراد دیابتی باید براساس عادات غذایی افراد، فرهنگ آنها و شرایط مالی و اجتماعی آنها تنظیم گردد. رژیم غذایی مانند لباسی است که باید به صورت اختصاصی برای هر فرد دوخته گردد.

این تنظیم باید به چه شکل باشد؟

درسیکل دیابت، در سطح اول که بچه ها بیشتر به آن دچار می شوند، رژیم غذایی نمی تواند به اسم پایه اصلی به تعداد آید چرا که بچه ها در سن رشد هستند و به همه مواد غذایی احتیاج دارند و اصولا به علت شرایط روحی و روانی نمی توانند رژیم غذایی را رعایت نمایند و ممکن است رژیم غذایی محدودنماینده شدید، به سوءرفتار و پرخاشگری منجر گردد اما مصرف مواد نشاسته ای و شیرینی ها باید در بچه ها کنترل گردد. در این جا نقش خانواده مهم است و اگر رژیم غذایی خانواده صحیح باشد، بسیاری از مسائل حل می گردد. پایه درمان در تیپ 1، انسولین و درمان دارویی است.

در تیپ 2 دیابت، رژیم غذایی چه جایگاهی دارد؟

در تیپ 2 دیابت که بیشتر بزرگسالان را مبتلا می نماید، رژیم غذایی در کنار ورزش و فعالیت بدنی، پایه اساسی و اصلی درمان است. بیشتر کسانی که تیپ 2 دیابت دارند چاق هستند و اضافه وزن دارند بنابراین باید در اولین قدم وزن این افراد کنترل گردد. در این افراد دیابتی نیمی از کالری مورد احتیاج باید به وسیله مواد نشاسته ای تامین گردد چون در غیر این صورت مجبور خواهیم بود که انرژی را به وسیله مواد چربی یا پروتئین تامین کنیم که این مساله هم دارای مسائلی خواهد بود بنابراین نان و برنج غذای اصلی دیابتی ها خواهد بود البته مصرف این مواد هم باید با حساب و کتاب صورت گیرد. آن چیزی که معمولا به افراد توصیه می کنیم به مقدار یک کف دست نان سنگک است. مقدار برنج هم بهتر است برای وعده ناهار بین 6 تا 8 قاشق باشد. وقتی می گوییم که نشاسته باید کنترل گردد، اغلب افراد می گویند که ما سیر نمی شویم. توصیه ما به این افراد این است که از سبزی ها برای پر کردن حجم معده استفاده نمایند. پروتئین ها هم می توانند 20 تا 30 درصد انرژی لازم را تامین نمایند به شرط اینکه گوشت، مرغ یا ماهی ای که استفاده می گردد، چرب نباشد. مصرف چربی هم باید از نوع چربی های اشباع نشده و گیاهی باشد.

اغلب دیابتی ها می پرسند که آیا می توانند میوه مصرف نمایند یا نه؟ توصیه شما به این افراد چیست؟

دیابتی ها می توانند 3 وعده میوه مصرف نمایند اما این وعده ها را نباید در یک وعده خلاصه نمایند و مصرف میوه ها باید با فاصله انجام گردد چون مصرف میوه ها در یک وعده باعث افزایش قندخون می گردد. از آنجا که میوه ها دارای گلوکز هستند، بنابراین مصرف میوه ها در حد معینی مجاز است.

منظورتان از یک وعده میوه چیست؟

به اسم مثال 12 حبه انگور، یک پرتقال و یا هلوی میانه، نصف فنجان توت فرنگی، 10 عدد گیلاس یا سه تا زردآلو یک وعده میوه محسوب می شوند. این نکته را هم یادآور شوم که مصرف هر نوع میوه ای به شرط آنکه محدود باشد، مجاز است.

مصرف شیرینی دارای چه محدودیتی است؟

افراد دیابتی تا حد امکان نباید شیرینی های ساده را مصرف نمایند و مصرف کل شیرینی ها در طول روز نباید بیش از 10 درصد کالری مورد احتیاج باشد. نکته مهم این است که مصرف شیرینی ها در افراد دیابتی، محدودیت مطلق ندارد بلکه محدودیت کامل دارد که توصیه های لازم در این مورد به وسیله پزشک معالج صورت می گیرد.

افراد دیابتی معمولا چای را همراه با توت یا خرما می خورند. این افراد در مصرف توت و خرما به چه نکاتی باید توجه نمایند؟

توصیه اول ما به همه افراد این است که خود را عادت دهند چای را به صورت تلخ بنوشند. مصرف دو تا سه عدد خرما در روز چه همراه با چای چه به صورت جداگانه به اسم یک وعده میوه، مجاز است. مصرف توت بیش از 5 دانه کار درستی نیست.

سالمندان مبتلا به دیابت در رژیم غذایی خود به چه نکاتی باید توجه نمایند؟

رژیم غذایی سالمندان دیابتی به شدت تحت تاثیر مقدار فعالیت آنها است زیرا بین سالمندان در این مورد اختلاف زیادی وجود دارد و بعضی از آنها پرتحرک و بعضی کم تحرک هستند. ما معمولا برای سالمندان کم تحرک کالری پایه را محاسبه می کنیم و برای سالمندان پرتحرک مقدار آن را دو برابر می کنیم.

منبع:http://www.salamat.com

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54467

به "برنج فقط 6 تا 8 قاشق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج فقط 6 تا 8 قاشق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید