باید از چرخه باطل فراوری قوانین جلوگیری کرد، فقط موضوعات ضروری باید در دستور کار مجلس باشد

به گزارش بلاگ پو، رئیس مجلس با بیان اینکه نخستین کار مجلس در جهت تنقیح قوانین ممانعت از فراوری قوانین بیشتر است، بر جلوگیری از ادامه این چرخه باطل تأکید کرد و گفت: ضرورت امروز مجلس اصلاح قوانین در حوزه های مختلف مالی است.

باید از چرخه باطل فراوری قوانین جلوگیری کرد، فقط موضوعات ضروری باید در دستور کار مجلس باشد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدباقر قالیباف امروز (دوشنبه 7 تیر) در جلسه شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور روئسای کمیسیون های مختلف و موضوع ضرورت تنقیح قوانین، گفت: حضرت آقا بار ها در دیدار های ویدئویی، کنفرانسی و جلسات حضوری تأکید بر تنقیح قوانین در مجلس یازدهم داشته اند و غیر از این هم به طور مرتب بر این موضوع تأکید کردند، پس در اهمیت آن هیچ بحثی نیست و آنچه که مهم است در روش کار خلاصه می گردد.

وی با بیان اینکه باید به چند نکته در رابطه با تنقیح قوانین توجه کرد، شرح داد: نکته اول اینکه تنقیح قوانین یک پروژه است که صاحب و مسئول دارد و به وسیله آن ها هم دنبال می گردد، نکته دوم به مهم بودن روش انجام کار مربوط می گردد، چراکه این کار به علت حجم گسترده و پراکندگی با فکر فردی یا افراد به جایی نخواهد رسید لذا برای رسیدن به قانون جامع باید باید گام های بلندی برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر صرفا افراد بخواهند کار تنقیح قوانین را انجام دهند چند 10 سال به طول خواهد انجامید، اما اگر از ظرفیت هایی مانند هوش مصنوعی استفاده گردد به سرعت به سمت تنقیح قوانین حرکت خواهیم کرد، البته می توان از ظرفیت روش های قدیمی هم به کفایت بهره برد.

قالیباف با بیان اینکه جنس کار تنقیح قوانین به صورتی است که باید آن را به شکل موازی انجام داد نه خطی، اضافه کرد: در این راستا باید از ظرفیت های هوش مصنوعی نهایت استفاده را کرد البته مسئولیت صد درصد این کار با مجلس است و از آنجا که وظیفه ذاتی ما محسوب می گردد هیچ کس نمی تواند مانع آن گردد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نخستین کار مجلس در این راستا ممانعت از فراوری قوانین بیشتر است، بر جلوگیری از ادامه این چرخه باطل تأکید کرد و گفت: در این راستا معاونت قوانین مجلس باید لوایح و طرح ها را آنالیز و ارزیابی کند و بگوید؛ به اسم مثال در فلان موضوع قانون مشابه داریم لذا ایجاد یک قانون دیگر مانند آن ضرورتی ندارد.

قالیباف تاکید نمود: در مطرح کردن طرح ها در صحن مجلس هم باید ضرورت ها را پیگیری نموده و فقط موضوعات اضطراری را در دستور کار مجلس گذاشت.

وی بحث اضافه کردن پیوست رسانه ای و آموزشی به موضوعات تنقیحی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: ضرورت امروز ما اصلاح قوانین در حوزه های مختلف مالی همانند تجارت، معدن، مالیات، نقدینگی، بانکداری و... است لذا باید این مسائل را در دستور کار قرار دهیم، درواقع باید آیتم های تأثیرگذار در اقتصاد را در اولویت قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه پروژه تنقیح قوانین بر ریل خودش افتاده است، گفت: اگر جلسات در این زمینه مرتبا تشکیل گردد و تمامی روسای کمیسیون ها درگیر موضوع تنقیح شوند به یقین کار به خوبی پیش خواهد رفت، بنابراین اشراف هر کدام از روسای کمیسیون ها به موضوعات مرتبط لازم است، به طور مثال در حوزه دفاعی و امنیتی، کمیسیون امنیت باید بر کار سوار بوده و تسلط کامل داشته باشد.

قالیباف تأکید کرد: از آنجا که فرمایشات حضرت آقا به مجلس یازدهم صرفا به حوزه تنقیح قوانین خلاصه نمی گردد و ایشان بر موضوعات دیگری هم تأکید داشتند، باید تمامی این موضوعات را در دستور کار قرار دهیم چراکه این مهم بر ما واجب شرعی و عینی است و باید در جهت تحقق آن ها کوشش کنیم.

رئیس قوه مقننه بر ضرورت هماهنگی میان مجلس و دولت در حوزه های مختلف همانند برنامه و مشخص کابینه تأکید کرد و گفت: از آنجا که در روز های حساس و سرنوشت سازی به سر می بریم باید به این موضوعات توجه ویژه تری داشت.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51019

به "باید از چرخه باطل فراوری قوانین جلوگیری کرد، فقط موضوعات ضروری باید در دستور کار مجلس باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید از چرخه باطل فراوری قوانین جلوگیری کرد، فقط موضوعات ضروری باید در دستور کار مجلس باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید