اچ آی وی آسیب پنهان جامعه، شناسایی 31 بیمار مبتلا به ایدز در اسدآباد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، نام ایدز، به خودی خود برای ایجاد لرزه بر اندام انسان کافیست، بیماری ای که گرچه راههایی برای پیشگیری از آن کشف شده اما هنوز درمان ندارد.

اچ آی وی آسیب پنهان جامعه، شناسایی 31 بیمار مبتلا به ایدز در اسدآباد

ویروس اچ آی وی در سال 1983 توسط انستیتوپاستور فرانسه کشف و نام بیماری ایدز گذاشته شد اما گسترش نگران کننده این بیماری تلفات بسکمک داشت و حتی تلفات آن بیش از طاعون در قرن نوزدهم بود.

ایدز یک بیماری عفونی است که باعث تحلیل شدید توان و قدرت سیستم ایمنی بدن انسان و بدنبال آن باعث رشد بیماریها یعنی عفونتهای فرصت طلب و سرطانها شده و سپس باعث مرگ می شود.

عامل بیماری ایدز یک ویروس بنام HIV (ویروس نقص ایمنی) است که به سیستم دفاعی انسان حمله کرده و باعث اختلال فعالیت آنها می شود.

افشین براتی کارشناس پرستاری یکی مهمترین راه های انتقال ویروس ایدز را برقراری تماس های جنسی نا سالم می داند و می گوید: دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده، ابزار برنده و نافذ پوست آلوده و انتقال از راه مادر به کودک نیز از راه هایی هستند که باعث انتقال ویروس ایدز می شود.

وی افزود: کارکردن با یکدیگر، زندگی دسته جمعی، هم صحبت شدن، معاشرتهای اجتماعی، همسفر بودن، همکلاسی بودن و در کنار یکدیگر نشستن، سوار اتوبوس و تاکسی شدن، اشک و بزاق، آشامیدن، استفاده از کارد و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری و استخرهای مشترک باعث انتقال این ویروس به بدن شخص دیگر نمی شود.

این کارشناس پرستاری گفت: نیازی به جداسازی افراد آلوده یا بیمار از افراد سالم و یا خانواده آنان وجود ندارد چرا که این ویروس به راحتی به شخص دیگر منتقل نمی شود.

وی افزود: برای ویروس دوره های مختلفی وجود دارد که در دوره اول آن ویروس وارد بدن شده ولی در فرد علائمی از بیماری وجود ندارد چراکه سطح آنتی بادی به حد کافی نرسیده و در نتیجه با تستهای آزمایشگاهی قابل تشخیص نیست که این مرحله از دو هفته تا 16 ماه طول می کشد.

براتی مطرح کرد: در مرحله آلودگی چون سطح آنتی بادی افزایش می یابد، بیماری با تستهای آزمایشگاهی قابل تشخیص است اما هنوز در فرد علائمی از بیماری دیده نمی شود که این مرحله از پنج تا 20 سال طول می کشد.

وی مطرح کرد: در دوره بیماری در این مرحله کاهش تدریجی نیروی دفاعی و ایمنی سلولی وجود دارد که باعث ظهور علائم بالینی و بیماری ایدز می شود.

این کارشناس پرستاری با بیان اینکه یکی از علائم مهم بیماری ایدز بزرگی غدد لنفاوی بدن است، گفت: اسهال و تب بیشتر از یک ماه، کاهش وزن بیشتر از 10 کیلوگرم و تعریق شبانه، خستگی و بیحالی بخش دیگر از علائم بیماری ایدز است اما با این وجود هیچکدام از این علائم به تنهائی برای تشخیص بیماری ایدز اختصاصی نبوده و ممکن است در سایر بیماری ها نیز دیده شود.

وی با بیان اینکه تمام افراد در معرض ابتلا به ویروس ایدز هستند، گفت: عده ای مانند دریافت کنندگان خون و فاکتورهای خونی مثل هموفیلی ها، تالاسمی ها، دیالیزی ها، دریافت کنندگان اعضاء و بافتها و افرادی که رفتارهای پر خطر جنسی دارند بیشتر در معرض ابتلا به ویروس ایدز قرار دارند.

براتی گفت: افراد ولگرد و جوانان منحرف که شرکاء جنسی متعدد دارند، افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی (STD) سوزاک و سیفلیس، همسران و بچه ها افراد آلوده، نوزادان مادران آلوده، معتادان تزریقی بصورت مشترک، استفاده کنندگان از سرنگ، تیغ، مسواک و خلال دندان بصورت مشترک با افراد آلوده، مشاغل مرتبط با حرفه پزشکی، مشاغلی که با وسایل آلوده سروکار دارند مانند آرایشگاهها نیز در معرض ابتلا به ویروس ایدز قرار دارند.

وی با بیان اینکه پایبندی به اصول اسلامی و خانواده از راه های پیشگیری از بیماری ایدز است، بیان داشت: شناخت راه های انتقال، بکارگیری روشهای مناسب و اصول پیشگیری، اتخاذ رفتارهای بهداشتی و مشاوره اصولی و مؤثر از جمله راه های پیشگیری از بیماری ایدز است.

این کارشناس پرستاری گفت: در مبارزه با ایدز می توان جامعه را به سه گروه عموم مردم جامعه، افراد در معرض خطر و افراد آلوده به ویروس تقسیم کرد.

وی گفت: دادن آگاهی در رابطه با انتقال بیماری، دادن مشاوره و آگاهی به خانواده آنها، انجام آزمایشهای گوناگون برای اطلاع از ابتلا به عفونتهای فرصت طلب و تحت نظر پزشک قراردادن آنها، برقراری رابطه انسانی درست و فراهم کردن تسهیلات برای مراقبتهای پزشکی باعث عدم ابتلای افراد به بیماری ایدز می شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان نیز با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد 31 نفر بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده است، گفت: دو نفر از این افراد از سطح شهرستان مهاجرت و 13 نفر نیز فوت کرده اند.

الهام عظیمی با بیان اینکه کارگروه پیشگیری از ایدز باید شیوع ایدز را کنترل و شرایط بیماران آن و مسائل آنان را بررسی و بتواند به افراد مبتلا به این ویروس کمک کند، افزود: در مورد پیشگیری از بیماری ایدز تا به امروز در شهرستان اسدآباد اقدامات خوبی اجرا شده که برگزاری کلاس های مختلف آموزشی در شهر و روستا و دیدار با خانواده بیماران مبتلا به ویروس ایدز تنها بخشی از اقدامات اجرا شده در این حوزه است.

وی تعداد افراد تحت پوشش درمان بیماری را 9 نفر مطرح کرد و گفت: از 16 نفری که در شهرستان اسدآباد به این ویروس مبتلا و در قید حیات هستند 9 نفر تحت درمان های پزشکی قرار دارند.

عظیمی ابراز کرد: در بحث کلاس های آموزشی با حضور در مدارس و روستاها و برگزاری کلاس در شهر به بیش از هزار و 800 نفر آموزش های ابتدایی پیشگیری از ایدز ارائه شده تا در آینده این افراد با پیشگیری های خود مانع ابتلا به ویروس شوند.

وی افزود: بسته های بهداشتی نیز به افراد و خانواده های نیازمند تحویل داده شده و در مدارس و مهدهای کودک نیز با چاپ بروشور و کتابچه های مرتبط، تشکیل گروه های سرود در رابطه با ایدز به بچه ها و نوجوانان آموزش های اولیه ارائه شده و بهزیستی نیز با ارائه مشاوره های روان شناختی و مددکاری نیز بخش دیگری از اقدامات در رابطه با پیشگیری ایدز در شهرستان را انجام داده است.

وی از تغییر الگوی انتقال بیماری خبر داد و گفت: در گذشته یکی از شایع ترین راه های بیماری در بین مردم تزریق بود اما اکنون رفتارهای جنسی پرخطر جای آن را گرفته است و اکنون بیشترین افراد مبتلا به ویروس ایدز را افرادی تشکیل می دهند که رفتارهای جنسی پر خطر را تجربه کرده باشند.

عظیمی مطرح کرد: طبق آمار تا سرانجام سال 92 بر تعداد زنانی که به این بیماری مبتلا شده اند روزبه روز اضافه شده و این در حالی است که این آمار در آقایان کاهش تعداد افراد مبتلا را نشان می دهد.

وی با انتقاد از عدم برگزاری کلاس های آموزش پیشگیری برای رانندگان وسایط نقلیه سنگین گفت: متأسفانه گردهم آوردن رانندگان ماشین های سنگین کار سختی است چراکه این افراد دائماً در جاده ها تردد می کنند در حالی که یکی از جوامع هدف مبتلا به ویروس ایدز را رانندگان ماشین های سنگین تشکیل می دهند.

فرماندار اسدآباد نیز به خبرنگاران گفت: چون اطلاعات و آگاهی های لازم در روستاها نسبت به شهرها کمتر است ممکن است موج جدید شیوع بیماری ایدز در روستاها باشد که این امر وظیفه سنگین خانه های بهداشت در روستاها را نشان می دهد چرا که در شهر به دلیل در دسترس بودن امکانات بهداشتی ابتلا به این ویروس کمتر است.

مسعود بکایی گفت: موضوع هشدارها در جامعه مبهم است چرا که با توجه به شرایط اخلاقی و فرهنگی در جامعه متاسفانه نتوانسته ایم در سال های گذشته این هشدار باش ها، آگاهی ها و آموزش های همگانی در ارتباط با ایدز را به جامعه ارائه کنیم.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اطلاعات کمی که در مورد نحوه پیشگیری و مقابله با ایدز به جامعه تزریق شده است رشد ایران نسبت به سایر کشورهای جهان افزایش پیدا کرده و نحوه مبارزه نیز در مقابله با ایدز نسبت به بیشتر کشورهای جهان با موفقیت کمتری روبه رو است.

فرماندار اسدآباد گفت: سیستم مدیریتی جامعه باید نسبت به نحوه برنامه ریزی برای پیشگیری و درمان در برابر ویروس ایدز تجدید نظر کند و اصلاحاتی در آن به وجود آورد.

وی اذعان داشت: در سال های گذشته متاسفانه شاهد رشد فراگیر ایدز در جامعه بودیم و طبق آمارهای موجود 29 هزار نفر ناقل ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند ولی برآورد ها نشان می دهد که تعداد این افراد بیش 80 تا 90 هزار نفر است و دلیل این افزایش نبود آگاهی ها در مورد این بیماری است.

بکایی با اعلام اینکه جامعه آمادگی لازم را برای پذیرش، همراهی، درمان و امیدواری به زندگی مبتلایان ندارد، بیان داشت: امیدواریم این فرهنگ با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اصلاح شود.

فرماندار اسدآباد گفت: بیشترین شناسایی مبتلایان به ایدز مربوط به سال 92 بوده و متاسفانه خانم ها در دو سال اخیر 30 درصد مبتلایان را تشکیل داده که این یک زنگ خطر برای جامعه است.

وی افزود: باید خود مراقبتی را سر لوحه کار خود قرار داد و وزارت بهداشت و درمان و متولیان امور تبلیغات در جامعه باید در مورد رفتارهای پرخطر جنسی که جامعه و نسل جوان را شامل می شود اقدامات مثبتی انجام شود.

رئیس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نیز در مصاحبه با مهر گفت: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کار خود را از سال 85 آغاز کرده و تعداد افرادی که در این مدت مشاوره دیده اند 664 نفر بوده است.

فتح الله اشرفیان گفت: مشاوره هایی که به مردم داده می شود رایگان و محرمانه بوده و در مدت 20 دقیقه می توان نتیجه گرفت که آیا شخص مبتلا به ویروس است یا خیر.

رئیس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری گفت: مهمترین رکن مشاوره، دادن اطلاعات و دریافت اطلاعات است چرا که ملاک دریافت آزمایش بر اساس ملاک پاسخگو است و در حقیقت آزمایش بدون مشاوره بی ارزش است.

وی با عنوان اینکه در افراد مبتلا به ویروس ایدز به دنبال مقصر نیستیم، مطرح کرد: تمامی افرادی که در شهرستان به ویروس ایدز مبتلا هستند توسط این مرکز شناسایی شده اند.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24476

به "اچ آی وی آسیب پنهان جامعه، شناسایی 31 بیمار مبتلا به ایدز در اسدآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اچ آی وی آسیب پنهان جامعه، شناسایی 31 بیمار مبتلا به ایدز در اسدآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید