اهدای سلول های بنیادی، به گروه خونی ارتباطی ندارد

به گزارش بلاگ پو، رئیس بخش هماتولوژی، انکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی با رد این باور که اهداء سلول های بنیادی مغز استخوان دردناک یا دارای اثر سوء برای اهداء کننده است، گفت:گروه خونی هم دخالتی در اهداء سلول های بنیادی برای پیوند مغز استخوان ندارد و سازگاری نسجی اصل است.

اهدای سلول های بنیادی، به گروه خونی ارتباطی ندارد

دکتر اسدالله موسوی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه یکی از انواع سرطان ها، سرطان های خونی یا بدخیمی هایی با منشا مغز استخوان و خون است، افزود: سرطان های دستگاه خون ساز یا با شیمی درمانی معالجه قطعی می شوند یا پسرفت می نمایند و به رمیسیون می روند که در این حالت تعداد قابل توجهی از بیماران بخصوص در سرطان های خون حاد احتیاج به پیوند مغز استخوان پیدا می نمایند.

به گفته این متخصص، پیوند مغز استخوان برای سرطان های خون حاد عمدتا از دهنده وابسته شامل برادر و خواهر بیمار یا اقوام درجه یک در صورتی که ازدواج فامیلی در والدین بیمار اجرا شده باشد و یا از دهنده غیر خویشاوند صورت می گیرد.

وی افزود: در برخی از انواع سرطان های دستگاه خون ساز مانند مایولما یا لنفوم های هاچکین و غیر هاچکین، پیوند مغز استخوان از خود بیمار متدوال است.

  • اهداء مغز استخوان، دردناک نیست

رئیس بخش هماتولوژی، انکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی در پاسخ به این پرسش که در اذهان عمومی پیوند مغز استخوان امری طاقت فرسا است که از اهدای آن سرباز می زنند، گفت: اقدام برای امر خیر اهداء مغز استخوان، شاید ما را با تحمل سختی خارج شدن از منزل و مراجعه به مراکز درمانی روبرو کند اما این که اهداء سلول های خونی که برای پیوند مغز استخوان به بیمار احتیاجمند باعث شود که اهداء نماینده دچار بیماری شود یا عواقب خطرناکی او را تهدید کند یا دردناک است، به هیچ وجه صحت ندارد.

وی در خصوص نحوه دریافت مغز استخوان یا همان سلول های خونی شرح داد: اهدا نمایندگان دارای شرایط اهداء که می خواهیم از خون آنان سلول های بنیادی تهیه کنیم، زیر دستگاهی شبیه دیالیز می خوابند و از یک رگ بزرگ خون اهداء نماینده وارد دستگاه می شود و آن سلول هایی که مدنظر ما است توسط دستگاه از خون جدا شده و واردکیسه های مخصوص می شود سپس خون اهدا نماینده از دست دیگر به بدن بازمی شود. پس این تصور که عمل اهداء دردناک است به هیچ وجه صحت ندارد.

رییس بخش هماتولوژی، انکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی توضیح داد: در صورتی که در خانواده بیمار و بانک اهدای سلول های بنیادی داخلی و خارجی، دهنده سازگار کامل پیدا نکنیم از بانک خون بندناف استفاده کنیم که در مرکز ما تعداد قابل توجهی خون بندناف از داوطلبان ذخیره شده و نگهداری می شود.

وی با یادآوری این مطلب که هزینه نگهداری خون بندناف در بیمارستان شریعتی، رایگان است، افزود: با توجه به این که تعداد سلول های بنیادی خون بندناف به نسبتی که جمع آوری می شود کم است، بیشتر به درد پیوند اطفال می خورد.

وی تاکید نمود:گروه خونی دخالتی در پیوند مغز استخوان ندارد و سازگاری نسجی اصل است. اگر دهنده و بیمار یا اهدا نماینده از گروه خونی مشابه باشند خوب است اما اگر نبودند منعی برای پیوند نیست.

  • پیوند بانک مغز استخوان ایران با بانک های بین المللی

موسوی در بخشی دیگر از این گفت و گو، با بیان این مطلب که در ایران بانک پیوند مغز استخوان با عملکرد بالایی داریم که با بانک های بین المللی در تبادل است، گفت: در مرکز تحقیقات خون، انکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی، یک مرکز بزرگ پذیره نویسی از داوطلبان غیر خویشاوند اهدای سلول های بنیادی به بیماران احتیاجمند وابسته به دانشگاه تهران مستقر است. کسانی که به اهداء سلول های بنیادی به بیماران احتیاجمند تمایل دارند، بعد از این که فرم رضایت نامه را پر کردند، چند سی سی از خون آنان گرفته و نگهداری می شود که بر روی آن آزمایش سازگاری نسجی انجام شود.

وی ادامه داد: این اطلاعات سازگاری نسجی در سیستم ثبت می شود و وقتی بیماری احتیاجمند است و از خانواده، دهنده پیدا نمی کند اطلاعات سازگاری نسجی بیمار را با اهداء نماینده تطابق می دهیم که در صورت سازگاری به اهداء نماینده اعلام می شود که به مرکز مراجعه کند.

این متخصص با ابراز خرسندی از این که مراجعه نمایندگان زیادی برای اهداء داریم اعلام نمود: اما متاسفانه توان تایپینگ و نگهداری اطلاعات افرادی که مراجعه می نمایند را نداریم و سرعت انجام این کار پایین است. به این دلیل که علاوه بر نبود امکانات و بودجه کافی، با کمبود نیروی متخصصی که بخواهد این کار را انجام دهد هم روبرو هستیم.

موسوی توضیح داد: خوشبختانه با بانک های بین المللی تبادل اطلاعات سازگاری نسجی بیماران احتیاجمند را داریم و در صورتی که در بانک های بین المللی دهنده سازگار پیدا کنیم از آن کشورها تقاضای سلول می کنیم. آن ها هم به همین نسبت اگر بیمارانشان با اهدا نمایندگان ما سازگا باشند از ما تقاضای ارسال سلول می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9787

به "اهدای سلول های بنیادی، به گروه خونی ارتباطی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای سلول های بنیادی، به گروه خونی ارتباطی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید