امید ذات علی؛ سلطان گواهینامه ایران

به گزارش بلاگ پو، روزنامه هفت صبح - هانیه درویشی: از کودکی یا کاری را شروع نمی کرد یا اگر شروع می کرد تا آخرش می رفت. از این رو وقتی روی شیشه آموزشگاهی که در آن مشغول دریافت یکی از گواهینامه هایش بود، تصاویر مردی از خمین را دید که با دریافت 16 گواهینامه سلطان گواهینامه ایران بود. عزمش را جزم کرد تا نه تنها در ایران این رکورد را به نام خود ثبت کند بلکه رکوردش را جهانی و در گینس به ثبت برساند.

امید ذات علی؛ سلطان گواهینامه ایران

او که به جز گواهینامه بیشتر ماشین آلات سبک و سنگین، گواهینامه خلبانی، ملوانی و غواصی را هم دارد، هم اکنون با داشتن 44 گواهینامه که 26 تای آن مورد تأیید کمیته رکورد های ایران قرار گرفته، راه زیادی تا گینسی شدن ندارد. گفت وگوی ما را با او بخوانید.

امید ذات علی 35 ساله و اهل اراک است. او از کودکی علاقه زیادی به کار های فنی داشت و با استعداد زیادی که در زمینه ساخت دستگاه های مختلف داشت چندین بار به جشنواره فیزیک ایران و جشنواره خوارزمی دعوت شد، اما به دلیل عدم حمایت ها نتوانست در این جشنواره ها شرکت کند تا اینکه بعد از قبولی در رشته کامپیوتر، در زمان دانشجویی و پس از اینکه خیلی زود با فعالیت های زیادش در این حوزه مسئول آی تی دانشگاه شد و توانست درآمد و شغلی برای خود دست وپا کند، به حوزه صنعت وارد شده و به علایق و خواسته های گذشته اش پرداخت.

او توانست کارخانه ای در زمینه ایزوگام تأسیس کند که تمام ماشین آلاتش ساخته دست خودش است. امید می گوید: من همیشه هر نوع دستگاه و وسیله ای که نیاز داشتم خودم می ساختم. هر وسیله ای که در بازار نباشد، تحریم باشد یا گران باشد را من می توانم با کیفیت بهتر و حتی ارزان تر بسازم. به این ترتیب تمام دستگاه هایی که نیاز داشتم حتی پمپ های غلیظ کش برای قیر و کلیه سیستم گردش روغن داغ (بویلر روغن) مورد نیاز کارم را خودم طراحی و ساختم. در همین حین بازرس اداره کار در بازرسی داخلی کارگاه او و سرکارگرش را اجبار به دریافت گواهینامه لیفتراک کرد و وقتی امید برای دریافت گواهینامه به آموزشگاه رفت، روی شیشه لقب سلطان گواهینامه ایران را دید و داستان رکورد و گواهینامه های دیگر رقم خورد.

سخت ترین گواهینامه، گواهینامه افسری و گریدر است

امید ذات علی اولین گواهینامه اش را به این دلیل که پدرش راننده جرثقیل بود خیلی زود و در عنفوان جوانی دریافت کرد. بعد از آن از روی علاقه شخصی اش سراغ دریانوردی و غواصی رفت. او می گوید: دریانوردی را من از غواصی شروع کردم. ابتدا غواصی یک ستاره و دو ستاره و بعد برای سه ستاره دوستی اشتباهاً گفت باید کارت قایقرانی دریافت کنم. برای این کار به کیش رفتم و در حین گواهینامه قایقرانی پیشنهاد گواهینامه ملوانی به من شد و بعد از ملوانی، دریافت گواهینامه افسری برایم تبدیل به یک چالش شد که می بایست سراغش می رفتم.

از او درباره سخت ترین گواهینامه ای که تا به امروز گرفته می پرسم و او می گوید: همین گواهینامه افسری سخت ترینش بود چرا که من برای این کار بیش از یک ماه در جزیره کیش هر روز از ساعت 7 تا 5 کلاس می رفتم و درگیر موضوعات و مباحث سخت و سنگین این دوره شده بودم. اما اگر از سخت ترین گواهینامه ماشین آلات بخواهم بگویم، دستگاه گریدر سخت ترینش بود چرا که این دستگاه که البته من اولین بار قبول شدم، تجربه زیادی می خواهد تا شخص روی آن مسلط شود و بتواند جاده را طبق شیب و استانداردی که مهندسین میخکوبی کردند، سطح بندی و جاده را زیرسازی و آماده کند.

کاپیتانی دریا برایم لذتبخش ترین است

امید که طبق گفته خودش بیشترین آزمون آئین نامه را در ایران داده و همچنین بیشترین تعداد عکس 3 در 4 و بیشترین معاینه چشم و آزمایش اعتیاد را در سیستم هدایت و رانندگی ایران دارد، درباره لذتبخش ترین و شیرین ترین گواهینامه ای که گرفته می گوید: شیرین ترین گواهینامه برای خودم گواهینامه افسری دریایی بود چرا که یک مقام و مرتبه خاصی برایم داشت. من الان دانشجوی خلبانی هم هستم.

هر چند که خلبانی در ذهن خیلی از افراد پرستیژ بالایی دارد، اما جالب است که به شما بگویم افرادی که دریانوردی حرفه ای کار می کنند و لایسنس های لِول بالا دارند تقریباً خلبان ها را قبول ندارند و این افتخار عظیمی برای من بود که وارد این حوزه شوم. من هم اکنون در دوره کارآموزی فرماندهی دریایی هستم تا کاپیتان شوم و این موضوع برایم بسیار لذتبخش است. در زمینه ماشین آلات هم دریافت گواهینامه دامپ تراک که کمپرسی های غول پیکر داخل معدن هستند برایم لذتبخش بود چرا که این دستگاه در عین غول پیکر و عظیم بودنش، ساده و یادگیری اش راحت است.

هدف اصلی ام گینس است

سلطان گواهینامه ایران درباره هدفش از این کار می گوید: هدف اصلی ام از دریافت گواهینامه ها ثبت در گینس است و آن هم به خاطر خصوصیات اخلاقی است که دارم. از کودکی یا کاری را شروع نمی کردم مگر اینکه تا آخرش بروم و حالا ثبت در گینس برای من آخر این کار است. از او درباره رقیب هایش در ایران و دنیا می پرسم و او می گوید: در ایران چند نفری با تعداد 11، 15 و 17 گواهینامه هستند، اما هیچ رکوردی تا الان به صورت رسمی به ثبت نرسیده است و من توانستم توسط هادی رضایی، مسئول ثبت رکورد های ایران با 26 گواهینامه این رکورد را در ایران به ثبت برسانم. در دنیا هم رقیبی ندارم و سعی دارم بعد از اینکه تمام گواهینامه های موجود در ایران را گرفتم، آن را به ثبت گینس برسانم.

هدایت بالن، هدایت جت اسکی، پاراگلایدر، فرماندهی دریایی و حداقل 9 گواهینامه ماشین آلات زمینی وجود دارد که امید بعد از دریافت آن ها می تواند بگوید دیگر هیچ ماشین آلات و گواهینامه ای در ایران وجود ندارد که او آن را نگرفته باشد و هدف نهایی او هم رسیدن به همین نقطه است.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: برترین ها
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 29594

به "امید ذات علی؛ سلطان گواهینامه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید ذات علی؛ سلطان گواهینامه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید