افزایش یک میلیون تنی فراوری برنج، احتیاج به واردات نداریم

به گزارش بلاگ پو، معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان فراوری برنج سفید کشور به 2 میلیون و 900 هزار تن رسید که بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، احتیاج سالانه کشور به برنج نیز همین میزان است.

افزایش یک میلیون تنی فراوری برنج، احتیاج به واردات نداریم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده اضافه نمود: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، سرانه مصرف هر نفر، 35 کیلوگرم است و بر اساس احتیاج جمعیت 83 میلیونی کشور، فراوری 2 میلیون و 900 هزار تن برنج، کافی است و احتیاجی به واردات برنج نخواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با کوشش کشاورزان و منابع خوب آبی امسال، همچنین برنامه ریزی و تدارکات خوب در زمینه نهاده های مورد احتیاج فراورینمایندگان، وضع فراوری برنج در سال زراعی جاری بسیار مناسب بوده که حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی از این میزان فراوری به همراه داشته است.

وی اضافه نمود: هم اکنون برداشت برنج در استان های شمالی به انتها رسیده است و در سایر استان ها نیز مثل خوزستان که امسال بارش مناسبی داشتیم سطح زیر کشت برنج گسترده و فراوری نیز بسیار خوب است و برداشت برنج در این استان نیز از 15 آبان آغاز می گردد.

بخشنده گفت: در 6 ماهه نخست امسال، حدود 960 هزار تن برنج وارد شده است که بخشی از آن، توزیع و بخش دیگر را می توانیم به عنوان ذخایر راهبردی ذخیره کنیم.

وی اضافه نمود: برنج از طرح های ستاد اقتصاد مقاومتی وزارتخانه بوده که در برنامه ای به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه و مصوب شده است.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنج شمال که برداشت آن به انتها رسیده از لحاظ کمیت و کیفیت بسیار مطلوب است و درصد برداشت برنج در شمال نیز در مقایسه با پارسال افزایش یافته است که امیدواریم با توجه به افزایش فراوری تا حد رفع کردن احتیاج، مردم نیز از فراوری داخلی استفاده نمایند.

بخشنده اضافه نمود: متوسط سطح زیر کشت برنج در سه سال گذشته در کشور، حدود 600 هزار هکتار بوده که در امسال در بعضی استان ها سطح زیر کشت برنج افزایش یافته و به 830 هزار هکتار رسیده است که نشان می دهد 230 هکتار افزایش زیر کشت داشتیم و بر این اساس یک میلیون تن بیشتر برنج فراوری شده است و احتیاجی به واردات نداریم.

وی گفت: عمده واردات برنج را بخش خصوصی انجام می دهد و مقداری از واردات برنج در دست شرکت بازرگانی دولتی است که بر اساس فراوری امسال بخشی از واردات برنج برای تامین ذخایر راهبردی استفاده خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان سطح کشت برنج در سال آینده نیز گفت: اگر سال آینده بارش خوب باشد با برنامه ریزی وزارتخانه های جهاد، نیرو و صمت درباره سطح زیر کشت در سال آینده تصمیم گیری می گردد.

بخشنده تاکید نمود: دستاورد فراوری برنج در امسال در یک تا دو دهه اخیر بی سابقه بوده است.

وی گفت: میزان فراوری برنج در سال زراعی گذشته، دو میلیون و 100 هزار تن و میزان واردات برنج نیز پارسال، یک میلیون و 680 هزار تن بوده است.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: امسال میزان فراوری برنج به دو میلیون و 900 هزار تن رسیده است و فقط در نیمه اول سال قبل از کشت و برداشت برنج، 960 هزار تن برنج وارد شده است که بخشی از آن توزیع و بخش دیگری به عنوان ذخایر راهبردی استفاده خواهد شد.

بخشنده گفت: امسال 42 درصد فراوری برنج بیشتر شد، که به طور متوسط 12 درصد در گیلان و مازندران و 30 درصد دیگر در سایر استان ها به دلیل افزایش زیر کشت فراوری برنج داشتیم.

فراهم شدن تدارکات کشت 6 میلیون هکتار گندم

وی گفت: برای کشت 6 میلیون هکتار گندم، برنامه ریزی و تدارکات لازم برای کشاورزان در زمینه تأمین بذر، کود شیمیایی، سموم علف کش و ماشین آلات، شده است.

بخشنده اضافه نمود: تاکنون 350 هزار هکتار کشت گندم اجرا شده و کشت گندم به سرعت ادامه می یابد که امیدواریم با کشت 6 میلیون هکتار گندم، بیشتر از 14 میلیون تن فراوری در این بخش داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به این که زمان کشت محصولات پاییزه گندم، کلزا، جو و چغندرقند است، اضافه نمود: برای کشت کلزا که یکی از دانه های مهم روغنی است و گندم و کلزا هر دو جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی است برنامه ریزی لازم در این زمینه نیز اجرا شده که حداقل 500 هزار هکتار کشت دانه های روغنی داشته باشیم و بتوانیم 600 تا 700 هزار تن دانه های روغنی به خصوص کلزا برداشت کنیم.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر این که در زمینه کلزا وابستگی ما زیاد است گفت: برنامه ای به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای توسعه بیشتر کشت کلزا ارائه نموده ایم.

بخشنده اضافه نمود: در سال 93 فراوری کلزا در کشور 60 هزار تن بود که با کوشش کشاورزان و همکاران، امسال به 400 هزار تن رسید و براساس برنامه ریزی برای سال آینده، این رقم به 700 تا 800 هزار تن فراوری کلزا افزایش خواهد داشت که با همت کشاورزان امیدواریم به دستاورد مهمی در زمینه کشت کلزا دست یابیم.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13367

به "افزایش یک میلیون تنی فراوری برنج، احتیاج به واردات نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش یک میلیون تنی فراوری برنج، احتیاج به واردات نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید