اتحاد گوگل و شرکای جدیدش برای مقابله با بدافزارها و اپلیکیشن های آلوده اندرویدی

به گزارش بلاگ پو، تقریبا عادت نموده ایم که هر چند وقت یک بار خبری درباره یک بد افزار اندرویدی جدید بشنویم. بسیاری از تبلیغات ویدیویی موجود در اپ ها که به ظاهر یک آگهی معمولی به نظر می رسند، در پس زمینه به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربر و شناخت او برای اهداف مختلف مشغول هستند. برخی از بدافزارها نیز آیکون هایی دارند که در منوی اپلیکیشن ها ظاهر نمی گردد تا حذف کردن آن ها سخت تر گردد. اغلب این اپ ها برای کسب درآمد از قربانیان طراحی شده اند.

اتحاد گوگل و شرکای جدیدش برای مقابله با بدافزارها و اپلیکیشن های آلوده اندرویدی

در کمال تعجب، بسیاری از این اپ ها پیش از شناسایی به سادگی در پلی استور گوگل بارگذاری می شدند که فروشگاه رسمی اپ های اندرویدی است و یکی از بزرگ ترین شرکت های نرم افزاری جهان توسعه آن را بر عهده دارد. در نتیجه، گوگل اکنون پیش از دانلود شدن اپلیکیشن ها، امنیت آن ها را آنالیز می نماید. این ویژگی که Google Play Protect نام دارد، علاوه بر اسکن اپ ها پیش از دانلود، در صورت یافتن اپ های آلوده در دستگاه کاربر، به او اطلاع می دهد و بدافزارها را حذف می نماید. اما این راه کار گوگل هم به طور کامل پیروز نبوده و تعدادی از بدافزارها توانسته اند از این سد امنیتی نیز عبور نمایند.

اما این شرکت مدعی است مبارزه با بدافزارها در اکوسیستم اندروید را اولویت خود می داند و توسعه دهندگان آن ها را بازیگران بد می نامد. گوگل امروز برای اثبات این ادعای خود از همکاری جدیدش با شرکت های امنیتی معروف مانند Lookout ،ESET و Zimperium برای ایجاد اتحاد دفاع از اپلیکیشن (App Defense Alliance) خبر داده است.

مانتین ویویی ها علت انتخاب این شرکت ها برای همکاری را پیروزیت های گذشته آن ها در یافتن اپ های مستعد بدافزار، تعهد آن ها به بهبود اکوسیستم گوگل و شهرت آن ها در میان تحلیل گران عنوان نموده اند.

امید گوگل به پیشی دریافت از توسعه دهندگان بدافزارها

اولویت اول این اتحاد این است که از نصب بدافزارها روی دستگاه های اندرویدی جلوگیری کند. در نتیجه این تصمیم، گوگل با استفاده از موتورهای اسکن اعضای این اتحادیه، قدرت تشخیص Google Play Protect را افزایش خواهد داد. طبق ادعای این شرکت، چنین اقدامی باعث می گردد تا شکل جدیدی از مطلعی درباره خطر اپ های در صف انتشار ایجاد گردد. شرکای گوگل، داده های اپلیکیشن ها را تحلیل می نمایند و پیش از انتشار اپ روی پلی استور، خطرات احتمالی آن را آنالیز می نمایند. اما سوال اصلی این است که آیا این نگهبانان جدید جهانی اندروید می توانند به اوضاع پلی استور سامان بدهند؟

اعضای اتحاد دفاعی جدید به دنبال PHA یا همان اپ های با پتانسیل آسیب رساندن در داخل و خارج از فضای پلی استور خواهند بود. با شروع فعالیت این پیمان، اعضا اطلاعات به دست آمده را به روش سریعتری با گوگل به اشتراک می گذارند تا بدافزارها با سرعت بیشتری نسبت به قبل شناسایی شوند.

غول جهانی فناوری مدعی است که در همکاری با تیم مذکور برای اشتراک اطلاعات با یکدیگر، می تواند به ارتقا امنیت سیستم عامل خود در مقابل حملات اجرا شده از سرتاسر جهان یاری کند. همچنین، این تصمیم را بهترین راه ممکن برای برداشتن گامی رو به جلو در بیرون کردن بازیگران بد از جهانی اندروید می داند. این اتحاد یک بیانیه عملیاتی نیز منتشر نموده است:

علاوه بر تمامی اقدامات امنیتی اجرا شده از سوی گوگل و شرکای نرم افزاری و سخت افزاری اش، یکی از موثرترین راه های جلوگیری از آلوده شدن دستگاه های اندرویدی این است که کاربران در انتخاب و نصب اپلیکیشن های مورد نظر خود دقت بیشتری داشته باشند. قطعا اطلاع دارید که فروشگاه های نرم افزاری بزرگ مانند پلی استور، نظرات کاربران درباره اپلیکیشن ها را منتشر می نمایند؛ در نتیجه می توان با صرف زمانی کوتاه برای مطالعه این دیدگاه ها، تا حدودی از سلامت اپلیکیشن مورد و یا مسائل احتمالی آن مطلع شد.

در ابتدای متن اشاره کردیم که برخی از اپ های آلوده، آیکون خود را از منوی اپلیکیشن ها پنهان می نمایند تا حذف کردن آن ها سخت تر گردد. گاهی اوقات بازگشت به تنظیمات کارخانه یا همان Factory Reset می تواند راهی برای رهایی از آثار مخرب چنین اپلیکیشن هایی باشد، اما در ماه گذشته اعلام شد که نوعی بدافزار جدید کشف شده است که حتی پس از فکتوری ریست نیز مجددا روی دستگاه نصب می گردد.

خوشبختانه، طبق ادعای گوگل، ایجاد اتحاد دفاع از اپلیکیشن ها می تواند کاربران اندرویدی را یک قدم جلوتر از توسعه دهندگان این برنامه های مخرب قرار دهد.

منبع: Phone Arena

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15324

به "اتحاد گوگل و شرکای جدیدش برای مقابله با بدافزارها و اپلیکیشن های آلوده اندرویدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحاد گوگل و شرکای جدیدش برای مقابله با بدافزارها و اپلیکیشن های آلوده اندرویدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید