آشفتگی در توزیع مواد شوینده

به گزارش بلاگ پو، ابتدای آبان ماه، قیمت موادشوینده با مجوز دولت 45 درصد گران شد، اما مشاهدات میدانی خبرنگاران نشان می دهد علاوه بر این افزایش قیمت، از ابتدای سال تولیدکنندگان به صورت پلکانی 60 درصد نرخ محصولات خود را بالا برده اند. به گفته یکی از فروشندگان خیابان باستان بعضی از تولیدکنندگان شرکت های پخش و حتی فروشندگان، پس از ایجاد کمبود در بازار محصول موردنظر را فقط به بعضی مغازه ها یا افراد خاص می دهند.

آشفتگی در توزیع مواد شوینده

کمبود صوری در بازار

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از فروشندگان خیابان باستان می گوید: برای مثال اگر 70 محصول شوینده وجود داشته باشد، فراورینماینده فقط 20 محصول به بازار عرضه می نماید و با کمبود مابقی قیمت ها را بالا می کشد. او مردی میانسال با مو های جوگندمی است که 7 سال در این خیابان کاسبی می نماید.

خرمی درباره میزان افزایش قیمت مواد شوینده می گوید: دو هفته پیش مواد شوینده به طور متوسط 45 درصد گران تر شد، اما کمبودی در محصولات اصلی بهداشتی وجود نداشت. البته به گفته خرمی این تنها افزایش قیمت فراورینمایندگان مواد شوینده نبود: از ابتدای سال هم ذره ذره 60 درصد کشیدند روی قیمت.

این فروشنده درباره واکنش مردم به گرانی این اقلام می گوید: مردم چاره ای ندارند. مگر می توان از مسائل بهداشتی گذشت؟ آن هم در شرایط کرونایی. گرانی ها هم آن قدر عادی شده که هیچ کس از افزایش قیمت هیچ جنسی تعجب نمی نماید. کی فکرش را می کرد که روزی تخم مرغ دانه ای 1200 تومان گردد؟ خب همین مردمی که مواد شوینده می خرند خرید های دیگری هم دارند، جای تعجب ندارد. بعد هم وقتی قیمت یک محصول 10 هزار تومان است، 10 درصد افزایش قیمت می گردد 11 هزار تومان و زیاد به چشم نمی آید. همین جوری ادامه می دهند تا به نرخ موردنظرشان برسند.

این فروشنده مشکل اصلی را نبود نهاد نظارتی کارآمد می داند: وقتی کسی به فراورینماینده نمی گوید چرا در بازار کمبود ایجاد می نماید، دیگر چه توقعی دارید؟ فراورینماینده اگر توان فراوری ندارد پس همین مقدار کم جنس که به بازار می دهد از کجا می آورد؟ می گوید قیمت تمام شده زیاد است، با مجوز 45 درصد گران کرد. اما کسی به 60 درصدی که بدون مجوز افزایش قیمت داده گیر نمی دهد.

فروشنده دیگری در همین خیابان حرف های او را تایید می نماید: برخی محصولات را نمی دهند، می گویند تمام شده، نداریم. بعد از یک هفته همان جنس را با قیمت بالاتر می فروشند. مگر می گردد کارخانه ای آن قدر برنامه ریزی نداشته باشد که خط فراوری یک محصول برای یک هفته متوقف گردد؟ از این گذشته، برای خرید یک محصول مغازه دار را مجبور می نمایند که چند محصول دیگر هم کنار آن بخرد. آن هم محصولاتی که همه افزایش قیمت داشته اند.

به گفته محمدی برخی از کسبه هم به کمبود بازار دامن زدند: کاسب می شناسم انبارش را تا سقف پر نموده که چی؟ یک روزی بتواند هزار تومان بیشتر بفروشد. آن هم در شرایط الان مردم. خود من برای اینکه بتوانم مالیات پارسال را بپردازم مجبور شدم یک ماه کرایه مغازه را عقب بیندازم، شانس من است که مالک مغازه آدم خوبی است و 7 سال است که در مغازه اش کاسبی می کنم. خب این رویه در هر صنفی وجود دارد و باید به فکر همدیگر باشیم، اما برای برخی ها مهم نیست.

به گفته محمدی او نسبت به سال گذشته فروش بیشتری داشته، اما درآمدش تغییری ننموده است: موضوع هزینه ها است. ما مواد سلولزی و شوینده می فروشیم که جزو لوازم بهداشتی هستند، الان همین که کرونا شیوع پیدا نموده فروش من هم نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته، اما هزینه ها آن قدر بالا است که این میزان اصلا جواب نمی دهد. اگر فروش من مثل پارسال بود شرایطم خیلی بدتر می شد.

رانت در عرضه

یکی دیگر از فروشندگان خیابان باستان محبی است. او هم بیشتر از پنج سال است در این خیابان کاسبی می نماید. محبی درباره شرایط توزیع محصولات شوینده از سوی فراورینمایندگان با خنده ای روی صورتش می گوید: شرایط به گونه ای است که اگر خود کاسب ها قانون وضع می کردند بهتر بود. هر کسی هرکار دلش می خواهد می نماید، الان شرایط این جوری است. ماشین پخش آمده که سفارش من را بیاورد، می بینم 20 درصد از سفارش های من را تحویل نداده و می گوید نیست. بعد همان محصول را کاسبی مثل من به هم چراغ ها گران تر می فروشد. یعنی فراورینماینده ندارد، اما کاسب خرد دارد. برخی از محصولات که کم در بازار پیدا می گردد یا خودشان کم عرضه می نمایند را به آشناهایشان می دهند. وقتی در بازاری مثل بازار مواد شوینده رانت و باندبازی همه چیز را معین می نماید، دیگر تکلیف مابقی بازار معین است.

مشاهدات میدانی نشان می دهد مواد شوینده از ابتدای سال به صورت پلکانی و با ایجاد کمبود 60 درصد افزایش قیمت غیرمجاز داشته اند، این در حالی است که در روز های گذشته فراورینمایندگان این اقلام 45 درصد افزایش قیمت مجاز داشته اند.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37836

به "آشفتگی در توزیع مواد شوینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشفتگی در توزیع مواد شوینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید